Mä olen nyt ihan stressaantunut näistä kinkunpaisto-ohjeista.
Olen tosi uusavuton, tiedän.
Otin 8,5 kiloisen harmaasuolatun kinkun tänään pakastimesta joskus puolenpäivän jälkeen huoneenlämpöön sulamaan. Huoneenlämpöön, koska iski paniikki ettei se sulaisi ajoissa jääkaapissa. Ajattelin siis paistaa kinkun huomenna päivällä.
Ja sitten siirsin kinkun jääkaappiin muutaman tunnin huoneenlämmössä sulamisen jälkeen, koska aloin ajatella, että jos se pilaantuu ja saadaan kaikki ruokamyrkytys.
Mitä mun nyt pitäisi tehdä? Annan sen olla jääkaapissa ja paistan huomenna? Haittaako, vaikka se olisi sisältä vielä vähän jäässä, kun laitan sen uuniin, voin sitten vaan paistaa sitä pidemmän ajan?
Apua, stressi iskee. Martat, äiti, kuka vaan, kertokaa...
Kommentit (4)
Kinkku on niin iso, että järkevintä tehdä niin. Saat lisäaikaa sulatuksellekin.
Hyvä idea, kiitos. Mittailen sitä sisälämpötilaa sitten huomenna.
Huh, melkein jo toivon että olisi joulu ohi ja kaikki nämä pyhät traditiot, joista elämän onni on kiinni :)
nosta se heti pöydälle sulamaan, tai viimestään aamulla. Paistat sen sitten niin että laitat huomenna illalla uuniin yhdentoista jälkeen ja kello soimaan, kuudelta aamulla eka tarkastus (viimeistään). Uunin asteet 125. Ja niin, se ei se tunti per kilo todellakaan pidä paikkaansa, joskus paistuu nopeammin, joskus hitaammin. Sit kun haluat kinkusta mehevän niin lämpömittari näyttää noin 78, yli 80 tulee kuivempi.
sen kinkun sisälämpötila on tällä hetkellä? Pitäisi olla +4-10 astetta, kun laittaa uuniin.