Lue keskustelun säännöt.
Voiko endometrioosi puheta "yhtäkkiä"?
19.12.2010 |
Olen 27-vuotias, eikä mitään merkkiä kyseisetä taudista kukaan ole koskaan sanonut.
Yksi lapsi saatu aikaiseksi hedelmöityshoidoilla (miehestä johtuva syy) joten gynellä olen kyllä elämäni aikana kymmeniä kertoja juossut, eikä taudista ole puhuttu mitään.
Nyt kuitenkin kuukautiskivut tulleet mukaan kuvioihin pitkin kiertoa. Tälläkin hetkellä tuntuu siltä, kun menkat alkaisivat, kipu on siis melko kovaa. Mutta ei vuotoa. Samaa jatkunut kohta viikon.
Ja muutenkin tämmöisiä outoja kipuiluja ollut nyt pitkin syksyä...
Voisiko kyse olla endosta?
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Viikon kestänyt kova kipu on aika usein merkki raskaudesta. Jos sinulla on endometrioosi, niin eihän se nyt mitenkään yhtäkkiä ole tullut, jos pientä kipuilua on ollut koko syksyn. Minulle aikoinaan diagnosoitiin endometrioosi muhkuroiden, kipujen ja mustan kuukautisvuodon vuoksi. Myöhemmin munasarjakystien leikkauksen yhteydessä todettiin, että endometrioosi oli väärä diagnoosi. Eli varma tieto saadaan vain tähystyksessä, mutta sitä ei tehdä turhaan. Jos sinulle on tehty jokin leikkaus, voi kyse olla vain kiinnikkeistä. Ja iän myötä muutoinkin voi tulla kipuilua ennen kuukautisia. Voi johtua ihan hormonitoiminnastakin.