Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En saa siivoushommaa koskaan toimimaan miehen kanssa

Vierailija
19.12.2010 |

Monta monta vuotta on jo tämä tilanne ollut. Minä siivoan aina lähes koko perussiivouksen. Mies väittää ja ilmeisesti myös kuvittelee osallistuvansa yhtäläisellä panoksella, mutta minun näkökulmastani ei sitä tee.

Nyt yritin sitä, että kirjoitetaan listaan kaikki hommat, mitä on ennen joulua saatava aikaiseksi. Istuttiin yhdessä pöydän ääressä ja mietittiin lista valmiiksi. Painotin, että näiden hommien on sitten oltava sellaisia, joihin molemmat sitoutuvat. Hienoa tähän asti. Mutta todellisuus: minä olen tehnyt tuosta listasta 10 asiaa, mies yhden.

Esim. eilen piti siivota. Minä aloitin aamusta, laitoin lakanat pyykkiin, raivasin roinat, tyhjensin ja täytin tiskikoneen, vein matot ja petivaatteet pihalle, imuroin, pyyhin pölyt, moppasin, jne. Mitä teki mies? Luki lehden, lämmitti ruuat (ei siivonnut jälkiä), yritti korjata jouluvalosarjaa, siivosi KELLARIN. Sitten ihmetteli illalla, miksi olen vittuuntunut taas, kumma homma kun pitää aina olla pahalla tuulella kun siivotaan. Onpa kumma tosiaan.

Mies tekee aina saman jutun. Ei voi millään tehdä sitä, mikä pitäisi ensisijaisesti tehdä, vaan keksii aina jotain muuta hommaa. Tälläkin palstalla aina sanotaan, että mikä minä olen määräämään, mitä pitää tehdä. No, tällä kertaa yritin välttää tämän kirjaamalla yhdessä hommat listaan. Mutta yksikään miehen eilen tekemistä hommista ei siinä listalla ollut.

Mä luovutan. Teen mitä teen ja mitä ehdin yksin tehdä. Tehkööt mies sitten mitä mieleen juolahtaa.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaa tiskit koneeseen -> pöydät jää aina pyyhkimättä ja käsitiskit pesemättä.

Ei IKINÄ ole pessyt vessaa, vaihtanut lakanoita, pessyt pyykiä oma-aloitteisesti ilman apua. Joskus ripustaa kuivumaan.

Ei imuroi, ei pyyhi pölyjä, eikä taatusti pyyhi lattioita koskaan, ei pese saunaa, ei siivoile tasoja poistaen vanhoja lehtiä yms. Jos jonkin tason saan siistiksi, pari päivää ja mies on kerännyt siihen taas vaikka mitä sälää.

Mies ei lakaise koskaan portaita, ei vie roskia pyytämättä.

Jos laittaa ruokaa, puolet ruoasta ja mausteista on hellalla ja siihen ne palaa kiinni. Ikinä ei siivoa jälkiään, usein jos alan siivota, sanoo "älä taas leiki marttyyriä, siivoan kohta itse". Mutta ne sotkut on siinä vielä aamulla haisemassa kun herätään -> siivoan mielummin itse.

Nimim. kohta läpeensä kyllästynyt!!!

Vierailija
22/28 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etteivät ymmärrä, jos ei rautalangasta väännetä. Meillä parhaiten toimii se, kun annan käsillä olevista hommista kaksi vaihtoehtoa. Teetkö tämän vai tämän? Mies kokee saavansa valita ja tekee homan mukisematta. Oma-aloitteisuutta on turha jäädä odottelemaan ja menettää hermonsa. Kokeile!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on niin sama. Mies "kehuu" laittaneensa ruokaa, mutta sen jälkeen keittiössä on kahta kauheampi sotku, ei siis siivoa tekonsa jälkiä.

Sama kaiken muun kanssa, teki jotain omia juttujaam olohuoneen lattialla :) ja ne rojut lojuivat siinä viikon, koska en koskenut niihin. Viimeinkin suutuin ja aloin laittamaan niitä pois, niin silloin mieskin alkoi siivoamaan jälkiään.

Näinhän se meillä toimii, suutun ja siivoan, jolloin saan miehenkin tekemään jotain. On turha pyytää, koska se ei tehoa.

Huoh!

Mies osaa siivota. Viimeksi meillä oli koko viikon tiskit ja kaikki muukin sekaisin koko asunnossa, kun mieheni vanhemmat ilmoittivat tulevansa tunnin päästä käymään. Itse kieltäydyin siivoamasta, koska niiden piti tulla vasta seuraavana päivänä, eikä yllättäen, joten sopiva riita ja mies siivosi kaiken :D jes! Näitä siis enemmmän.

Vierailija
24/28 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sanoo, että tiskaatko vai vietkö roskat? "älä ala kiristämään tai älä taas valita siinä" Kokeilut ei toimi, kokeiltu on!

T. yks, jonka miestä ei kotihommat kiinnosta vapaaehtoisesti tai pakottamallakaan.

Vierailija
25/28 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

puoli vuotta se auttaa näkemään kodin paikkana, jossa ei vain käydä kääntymässä. Sama pätee myös naisiin.

Nim. kotona oleva mies jonka työssäkäyvää vaimoa ei saa osallistumaan oikein kodin siivoukseen tai se menee haahuiluksi

Vierailija
26/28 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minun miehelle moni kotityö on kyllä hepreaa. Laittaa tiskit koneeseen -> pöydät jää aina pyyhkimättä ja käsitiskit pesemättä. Ei IKINÄ ole pessyt vessaa, vaihtanut lakanoita, pessyt pyykiä oma-aloitteisesti ilman apua. Joskus ripustaa kuivumaan. Ei imuroi, ei pyyhi pölyjä, eikä taatusti pyyhi lattioita koskaan, ei pese saunaa, ei siivoile tasoja poistaen vanhoja lehtiä yms. Jos jonkin tason saan siistiksi, pari päivää ja mies on kerännyt siihen taas vaikka mitä sälää. Mies ei lakaise koskaan portaita, ei vie roskia pyytämättä.Jos laittaa ruokaa, puolet ruoasta ja mausteista on hellalla ja siihen ne palaa kiinni. Ikinä ei siivoa jälkiään, usein jos alan siivota, sanoo "älä taas leiki marttyyriä, siivoan kohta itse". Mutta ne sotkut on siinä vielä aamulla haisemassa kun herätään -> siivoan mielummin itse. Nimim. kohta läpeensä kyllästynyt!!!

Meillä on TISMALLEEN samanalaista eikä mikään auta :(

Ja lisätään listaan ettei myöskään tajua että lapsille on annettava säännöllisesti, joka päivä aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Ja meiluummiin terveellisistä ruokaa sisältäen TUOREITA vihanneksia ja hedelmiä. Ihan hepreaa sekin.... "no kun ne tykkää nakeista" ARGH!

Vierailija
27/28 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä yritän meillä jakaa hommia, mutta kun nuo siivouskäsitykset on niin erilaiset.

Esim. meille oli tulossa saunavieraita, ja pyysin miestä siivoaan kylppärin ja peseen saunan lattian (lauteet oli suht vasta pesty). mies siellä kuurasi pitkän, pitkän tovin. Kun oli lopettanut, oli ihan ylpeänä itestään.

Ja kas kummaa, oli jättänyt lavuaarin ja wc-pytyn pesemättä! Sen mielestä kylppärin pesu tarkoittaa jotain ihan muuta kuin mun mielestä...

Nykyisin sanon tosi tarkkaan mitä kaikkea pitää tehdä, esim. peset lavuaarin tällä ja tällä aineella/välineellä jne.

Näin se toimii jotenkin...

Vierailija
28/28 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elääkö se kolmoiselämää?!?! :D

Laittaa tiskit koneeseen -> pöydät jää aina pyyhkimättä ja käsitiskit pesemättä.

Ei IKINÄ ole pessyt vessaa, vaihtanut lakanoita, pessyt pyykiä oma-aloitteisesti ilman apua. Joskus ripustaa kuivumaan.

Ei imuroi, ei pyyhi pölyjä, eikä taatusti pyyhi lattioita koskaan, ei pese saunaa, ei siivoile tasoja poistaen vanhoja lehtiä yms. Jos jonkin tason saan siistiksi, pari päivää ja mies on kerännyt siihen taas vaikka mitä sälää.

Mies ei lakaise koskaan portaita, ei vie roskia pyytämättä.

Jos laittaa ruokaa, puolet ruoasta ja mausteista on hellalla ja siihen ne palaa kiinni. Ikinä ei siivoa jälkiään, usein jos alan siivota, sanoo "älä taas leiki marttyyriä, siivoan kohta itse". Mutta ne sotkut on siinä vielä aamulla haisemassa kun herätään -> siivoan mielummin itse.

Nimim. kohta läpeensä kyllästynyt!!!

Tää on niiiiiin arkipäivää meilläkin. Mies ei edes tiedä miten pesukonetta käytetään. Viime viikolla just 11-vuotias poikamme opasti isäänsä että mihin se pesuaine laitetaan, siis poika laittoi pesukoneen päälle, isänsä katsoi vierestä!

Mä yritin vuosia saada muutosta tähän, mutta turhaan. Oli listat ja työnjaot ja sopimukset ja kalenterimerkinnät mutta tuloksena oli aina riita.

Meillä toimii se että minä hoidan kaiken ja delegoin mahdollisimman paljon lapsille. Laitoin 11-v. pojan ja 14-v. tytön pesemään syksyllä saunan, hienosti sujui! Olen todennut että mies on menetetty tapaus, yritän edes lapsistamme kasvattaa ihmisiä jotka osaavat siivota ja huolehtia kodista, sukupuolesta huolimatta! Meillä ei töitä lasten kesken jaeta tyttöjen ja poikien töihin, lapset on jo tajunneet että kaikki hommat on yhteisiä mutta iskä vaan nyt sattuu olemaan niin kykenemätön niitä tekemään että unohdetaan sen osuus.

Tsemppiä ap!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi