En saa siivoushommaa koskaan toimimaan miehen kanssa
Monta monta vuotta on jo tämä tilanne ollut. Minä siivoan aina lähes koko perussiivouksen. Mies väittää ja ilmeisesti myös kuvittelee osallistuvansa yhtäläisellä panoksella, mutta minun näkökulmastani ei sitä tee.
Nyt yritin sitä, että kirjoitetaan listaan kaikki hommat, mitä on ennen joulua saatava aikaiseksi. Istuttiin yhdessä pöydän ääressä ja mietittiin lista valmiiksi. Painotin, että näiden hommien on sitten oltava sellaisia, joihin molemmat sitoutuvat. Hienoa tähän asti. Mutta todellisuus: minä olen tehnyt tuosta listasta 10 asiaa, mies yhden.
Esim. eilen piti siivota. Minä aloitin aamusta, laitoin lakanat pyykkiin, raivasin roinat, tyhjensin ja täytin tiskikoneen, vein matot ja petivaatteet pihalle, imuroin, pyyhin pölyt, moppasin, jne. Mitä teki mies? Luki lehden, lämmitti ruuat (ei siivonnut jälkiä), yritti korjata jouluvalosarjaa, siivosi KELLARIN. Sitten ihmetteli illalla, miksi olen vittuuntunut taas, kumma homma kun pitää aina olla pahalla tuulella kun siivotaan. Onpa kumma tosiaan.
Mies tekee aina saman jutun. Ei voi millään tehdä sitä, mikä pitäisi ensisijaisesti tehdä, vaan keksii aina jotain muuta hommaa. Tälläkin palstalla aina sanotaan, että mikä minä olen määräämään, mitä pitää tehdä. No, tällä kertaa yritin välttää tämän kirjaamalla yhdessä hommat listaan. Mutta yksikään miehen eilen tekemistä hommista ei siinä listalla ollut.
Mä luovutan. Teen mitä teen ja mitä ehdin yksin tehdä. Tehkööt mies sitten mitä mieleen juolahtaa.
Kommentit (28)
meillä puhun hyvissä ajoin, mitä mies odottaa. No sieltähän tulee kaikenlaista. Saatan kysyä, pitäiskö jouluksi siivota vähän tavallista paremmin. Mieheni arvostaa sitä. Joten siihen on helppo todeta. Niin, olisi tietysti mukavaa, että jouluna on siistiä. Koska siivotaan? Mies: lauantaina. Johon minä, ok vietkö sinä matot ulos ja imuroit, jos minä luuttuan lattiat ja pyyhin tasot. Meillä ainakin mies tykkää, jos saa valita aika pienstä määrästä asioita että on ikään kuin ollut päättämässä jotain kuitenkaan ei jaksa pohtia pikkutarkasti asioita. Minä yleensä sitten kysyn, pesetkö veskin vai uunin jne.
Ihanaa että on muitakin... Mä olen luullut olevani se ainoa paha ihminen, joka yrittää komentaa perhettä joulusiivouksen tekoon. Ei meillä tarvitse kaappeja yms siivota, mutta täällä on valtavia villakoiria nurkissa ja pyykkiä puhdasta ja likaista omat kasat. Mä olen ollut syksyn aivan kamalan kiireinen töissä, kun pois lähteneiden tilalle ei saada palkata uusia ja on tiettyjä lakisääteisiä juttuja, jotka on ihan pakko vaan tehdä tai sit tulee huutia. Raha näille kyllä kelpaa.. Ja meillä mies tekee kaikenlaista koko ajan, mutta aika palaa autotallissa. Eikä suinkaan mun autoa huoltaen, siihen on viimeisen vuoden aikana vaihtanut 2 kertaa renkaat ja kerran öljyt...
Väänsin sitten munakellon soimaan ja aloin siivota tehokkaasti. Huomasin, että mies istuu tietokoneella. Kysyin, että mitäs teet, nyt piti siivota. Sanoi laittavansa tietokoneen polttamaan CD-romppua, kun nyt on hyvää aikaa antaa koneen tehdä se rauhassa. Mutisin, että ei tuo ole siivousta, että heti kun sen saat tehtyä tulet hommiin. Meni pari minuuttia ja huomasin miehen istuvan sohvalla makkaraa syömässä!!! Siinä vaiheessa meni jo hermo, ja sanoin ei-niin-kauniisti, että mitä ihmettä touhuat, NYTHÄN PITI SIIVOTA!!! Mies loukkaantui, hänhän parhaillaan siivosi jääkaappia... Siellä oli ollut makkaranpätkä, jonka hän ajatteli syödä pois kuljeksimasta. Siis ihan uskomatonta.
Ristus mikä mies :D
(Mulla on samanlainen, ja joo ei se paljon naurata, mutta toi oli tosi hauska juttu. Siivoaa syömällä makkaran :D
taas meinaan tulla hulluksi miehen joulusiivousstressin kanssa! Mulle siis riittäisi ihan hyvin että siivottaisiin kämppä, laitetaan parit joululiinat ja sitten koristeita. Mutta miehen mielestä KAIKKI paikat täytyy siivota! Eli autotalli, pihavarasto, kellari, vaatehuone... Aargh! Häärää sitten niiden kimpussa ja minulle sitten jää kaikki asuintilat. Kaiken lisäksi olen viimeisilläni raskaana joten en pysty toimimaan kauhean tehokkaasti vaikka kuinka haluaisin. En pysty noukkimaan tavaroita lattialta ja imurointikin täytyy melkein tehdä lattialla istuen.
Miehellä on todella korkeat vaatimukset siisteyden suhteen mutta sitten se toteuttaminen jääkin yleensä vain suunnittelun asteelle. Raivostuttavaa.
Vuosia olen yrittänyt saada miestä hoitamaan lapsia ja tekemään pieniä kotitöitä. Mitään parannusta asiaan en ole saanut. Lumityöt tekee toisinaan ja autoon vaihtaa talvi/kesä -renkaat pyytämättä. Edes tiskikonetta ei täytä viikonloppuisin.
En ymmärrä!
Nyt olen lakossa, enkä esim. pese miehen vaatteita. Pesköön itse! Lapsellista -tiedän, mutta ketuttaa täysillä!
katos luulee, että on tehnyt isonkin urakan eilen. Kyllä meilläkin yhdessä siivoaminen tarkoittaa jotain muuta kuin että imuroidaan tai pyyhitään pölyjä yhdessä. Se on huomattu siitäkin, että mies voi puhua siivoamisesta vaikka kaksi viikkoa ja lopulta hänen siivoamisensa oli esim. autotallin järjestelyä (ei suinkaan vaatekaapin). ;) Tilaa teille siivoaja, meillä käy joka arkipäivä nykyisin. Ei tarvitse riidellä eikä murjottaa. Autotallia ja varastoakin voi sitten "siivota" yhdessä muulla ajalla.
pitää kiusata miestä siivoomisjutuilla, jos se ei sitä kiinnosta. oon ehkä vanhanaikanen, mutta mun mielestä vaimon homma on nimenomaan pitää kämppä siistinä. en tarkoita, että miehen pitäisi antaa sikailla, kyllä pitää jaksaa itse viedä astiat pesukoneeseen jne, mutta perussiivous on naisten hommaa.
Harmi vain, kun meillä ei ole niitä miesten hommia paljoakaan. Nainen kun tekee perinteisten lisäksi pihatyöt, lämmittää pirttiä, huoltaa autoaan jne.
pitää kiusata miestä siivoomisjutuilla, jos se ei sitä kiinnosta. oon ehkä vanhanaikanen, mutta mun mielestä vaimon homma on nimenomaan pitää kämppä siistinä. en tarkoita, että miehen pitäisi antaa sikailla, kyllä pitää jaksaa itse viedä astiat pesukoneeseen jne, mutta perussiivous on naisten hommaa.
hoitanut miehen pyykkejä, enkä raivannut sen tavaroita.
Nyt ihan pyysin nätisti, että jos se voisi hoitaa pyykki- ja paperikasansa makuuhuoneesta ennen siivousta. Lupasi "tottakai", mutta siellä ne kasat edelleen on. Potkiskelin sen verran kasaan, että sain imuroitua ja mopattua niiden ympäriltä.
Eka olin vihainen, sitten ihmeissäni, nyt jo lannistunut. Ei se ilmeisesti edes huomaa sitä kasaa. Tai tajua, että siinä kasassa on shortsit, joita se kokeili alkukesästä, mutta hylkäsi ne, koska niissä oli reikä. Ja kasa oli siinä jo sitä ennen...
ap
ap
Siis miksi miestä pitäisi säästää joka arkipäivään kuuluvalta siivoukselta? Siksi, kun se on tylsää? Opetetaanhan lapsillekin , että koti pidetään siistinä. Ilmeisesti jotkut eivät vieläkään opeta tätä poikalapsilleen..
Siis ei miehelle voi olla sen vaikeampaa tiskata, vaihtaa lakanoita, pestä vessaa, laittaa pyykkiä koneeseen ja ottaa sieltä pois tai pyyhkiä pölyjä tai hellaa. Mitä vaikeaa tuossa on? Ei mitään ja vain mammojen pilaamat miehet kieltäytyvät tuosta työstä. Ja joillekin se on näemmä ok.
Ei meillä kerrostaloasukkailla ole mitään "miesten töitä", joihin mies sitten pystyisi jotenkin naista paremmin. Ja nykyisin molemmat käyvät töissä aika monessa perheessä. Ei niitä miesten töitä vaan ole, joten kyllä se arkinen siivoús ja ruuanlaitto on yhtä lailla miehen kuin naisen harteilla. Jos mies ei osallistu, voi häntä kohdella kuin vajaamielistä tai lasta, koska ei ilmeisesti parempaan käytökseen pysty.
ylpeänä esitteli mulle kellaria. Joo, olihan se siisti ja kiva, mutta mitä helvettiä varten pitää olla kellari siivottuna joulua varten?! Tämä vaan on sellainen Mars-Venus-juttu, joka ei koskaan tule ratkeamaan, eikä me koskaan ymmärretä toisiamme. Antaa olla siis.
ap
katos luulee, että on tehnyt isonkin urakan eilen. Kyllä meilläkin yhdessä siivoaminen tarkoittaa jotain muuta kuin että imuroidaan tai pyyhitään pölyjä yhdessä. Se on huomattu siitäkin, että mies voi puhua siivoamisesta vaikka kaksi viikkoa ja lopulta hänen siivoamisensa oli esim. autotallin järjestelyä (ei suinkaan vaatekaapin). ;) Tilaa teille siivoaja, meillä käy joka arkipäivä nykyisin. Ei tarvitse riidellä eikä murjottaa. Autotallia ja varastoakin voi sitten "siivota" yhdessä muulla ajalla.
Ei vain tulla mekään koskaan miehen kanssa olemaan samalla aaltopituudella siivousstandardien suhteen. Huvittavinta on, että siitä "kellarin" siivoamisesta pitää aina antaa aplodit ja kehua. Mutta voin vakuutta, että kun siivoamisen hoitaa nykyisin ulkopuolinen apu, on paljon rennompaa.
Oishan se varmaan muuten ihan kiva.
ap
ei vielä riitä, että teette listaan vaan listaan jokaisen työn perään tulee vielä merkitä kumpi asian hoitaa. Sen jälkeen ne työt mitkä on miehen vastuulla annat miehen hoitaa hänen itsensä parhaaksi katsomalla tavalla, etkä kritisoi etkä puutu. Tämä on toiminut meillä monta vuotta, eikä tarvitse tapella.
Esim. juuri hetki sitten pyykinpesukone lopetti ohjelman, ja mies alkoi nostelemaan pyykkejä kuivumaan, niin menin auttamaan. Samoin kun astianpesukone on valmis, mennään yhdessä. Siivous jaetaan niin, että minä siivoan alakerran ja mies yläkerran. Petivaatteet vaihdetaan yhdessä. Mies laittaa ruona, kun tykkää siitä ja on tosi hyvä kokki. Minä taas leivon.
Kannustan teitä todella jakamaan työt ja niin, että työhön ryhdytään yhdessä! Rentouttavaa joulunaikaa!
mies tekee ihan mielellään kotihommia, mutta mä oon niin hirvee pilkunnussija, että teen mielummin ite että tulee varmasti kunnolla tehtyä. Mies saa sitten esim. viedä roskia, tampata matot ja siivota autoa ja varastoa eli tehdä enempi "miesten juttuja"..
Miehet ovat varmaankin siksi arkoja näissä siivoushommissa, kun uskon että he "pelkäävät" tekevänsä jtn väärin.. ja vaimo tulee entistä kiukkusemmaks kun sama homma tehdään sataan kertaan.
Olen nopea ja tehokas, kun pesen vessaa, pesen lattioita jne.
Mutta ihan sama homma kuin ap:llä... Mies tekee ihan käsittömättömiä asioita kun alkaa siivota. Voi vaikka perata lehtitelinettä puolituntia... Tai tosiaan tekee jotain käsittömättömän tarpeestonta hirveällä hartaudella.
munattoman ja vastuuta karttavan. Koska sinun tapa on oikein ja siitä tulee sitten sanomista jos tekee väärin.
Mies siivosi kellarin, koska siitä et naputa (paitsi naputat koska siivosi sen) ja kokee että se on hänen vastuullaan.
Veikkaanpa että kellari on miehen valtakuntaa muutenkin, missä saa rauhassa oleskella ja puuhailla.
Joskus siivoamisessa toimii se parhaiten, että toinen itse tajuaa siivoamisen tarpeen ja muut naputtajat menee muualle siksi aikaa kun mies siivoaa.
jos sinä olet kotona ja mies töissä niin miehelle koti jää siivousvastuu asioissa hiukan kartoittamaksi alueeksi, koska siellä levätään ja ladataan akkuja töitä varten. Vaimo sitten kun on siellä 24/7 tietää joka nurkan ja mitä pitäisi tehdä ja odottaa miestä kotiin jotta voitaisiin tehdä jotain.
Miehelle vapaa on että voi levätä, naiselle että voitaisiin siivota yhdessä...
Olen kokeillut jos jonkinlaista konstia että kotityöt saataisiin jaettua edes jollakin lailla. Kerran koetin konstia, että joka päivä tehdään yhdessä kovalla vauhdilla 30 min hommia ja lopetetaan, kun aika on täynnä. Tässä oli ideana se, että lopuniltaa saa kumpikin viettää miten tahtoo eikä tarvitse miettiä kotihommia, kun sitten seuraavana päivänä on taas uudet 30 min. Tämä oli ennen lapsia, eli aika olisi varmasti riittänyt kodin siisteyden ylläpitoon.
Väänsin sitten munakellon soimaan ja aloin siivota tehokkaasti. Huomasin, että mies istuu tietokoneella. Kysyin, että mitäs teet, nyt piti siivota. Sanoi laittavansa tietokoneen polttamaan CD-romppua, kun nyt on hyvää aikaa antaa koneen tehdä se rauhassa. Mutisin, että ei tuo ole siivousta, että heti kun sen saat tehtyä tulet hommiin. Meni pari minuuttia ja huomasin miehen istuvan sohvalla makkaraa syömässä!!! Siinä vaiheessa meni jo hermo, ja sanoin ei-niin-kauniisti, että mitä ihmettä touhuat, NYTHÄN PITI SIIVOTA!!! Mies loukkaantui, hänhän parhaillaan siivosi jääkaappia... Siellä oli ollut makkaranpätkä, jonka hän ajatteli syödä pois kuljeksimasta. Siis ihan uskomatonta.