Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kukaan miettinyt kuinka allergisia tulevat sukupolvet tulevat olemaan?

Vierailija
18.12.2010 |

Meidän sukupolven lapsista varmaan 50% on jollekin allergisia ja 20% on taaperoikään asti ollut todella allergisia.

Mites sitten kun omaan kouuikäänsä rajoitetulla ruokavaliolla vadelma-maissi-erikoiskorvike äiti ja mustikka-kenguru-kesäkurpitsa isä saavat joskus 2030-luvulla lapsia keskenään? Alkaako vauvat kuolla allergioihin kun mitään sopivaa ruoka-ainetta ei löydy?

Entä miten on mahdollista että kehitysmaissa/huonon hygienian maissa allergioita on niin paljon vähemmän? Vai eikö niitä vain diagnostisoida kun on pahempiakin ongelmia?

Onko aina vaan pahenevat ja hengenvaarallisiksi muuttuvat allergiat ihmiskunnan loppu?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitepölylle ja muutamalle ruoka-aineelle. Lapsemme eivät onneksi ole allergisia myöskään. Tiedä sitten, mistä kaikki oikeasti johtuu, mutta meillä on otettu aika ronskisti käyttöön ruoka-aineet ja minä olen syönyt aivan kaikkea raskauksien aikana. Meillä ei myöskään ole kliinisen puhdasta kotona ja käsidesiä ei käytetä ikinä. Saa nähdä millaisia lapsenlapisa aikanaan saan :)

Vierailija
2/26 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka pitäis muuttaa enemmän ihmiselle kelpaavaksi,

luonnollisemmaksi. Ruokaa käsitellään ja muokataan tänä päivänä niin paljon ettei ihmiskeho sitä pysty enää käsittelemään ilman oireita.

Kuten esim. maito. Uskon että suurin osa laktoosi-intolernsseista ja maitoallergioista johtuu juuri maidon käsittelystä. Tilamaito on luonnollisempaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4/26 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

johtuu varmasti siitä, että meidän perheessä ei ole allergisia, enkä ns tunne montakaan ihmistä, jolla olis allergiaa, jos on, en ole niistä tietoinen.

Vierailija
5/26 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyäänhän suositellaan siedättämistä jos saa lieviä allergiaoireita jostakin ruoka-aineesta tai eläimistä esim. Tämä on terve suunta.

Muita tapoja välttää allergioita ovat:

- Puhdas prosessoimaton ravinto, lisäaineettomuus

- Ei vältetä heti ruoka-ainetta jos lieviä oireita tulee, vaan totutellaan pikku hiljaa

- Pienestä asti mahdollisimman monipuolisen ruuan tarjoaminen (ei vain purkkiruokaa monta vuotta..)

- Ulkona möyriminen

- Eläinten kanssa oleminen

- Ei liikaa hygieniaa, esim desinfioivia pesuaineta kotona tai jatkuvaa käsidesin lutraamista tavallisessa arjessa

- Ei anneta liian helposti ja automaattisesti esim kuumetta alentavaa lääkettä, joka heikentää omaa vastustuskykyä

- Ei turhia antibioottikuureja

Samoja asioita, jotka kehittävät vastustuskyvyn ylipäätään...

Vierailija
6/26 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

monethan vaan kuvittelee pienetkin oireet allergiaksi eikä allergitestitkään kovin luotettavia ole.

Jopa tällä palstalla usein luullaan että pelkkä vauvan poskien lehahtelu ruokailun jälkeen on allergiaa.

Vakavat allergiat (anafylaktiset reaktiot) ovat edelleen tosi harvinaisia.

Vierailija
7/26 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaseutukunnassa asumme.

Vierailija
8/26 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joka viides lapsi ei näe viisivuotissyntymäpäiviään. Joka kymmenes nainen kuolee synnytykseen. Jotenkin epäilen, että allergiat ei silloin ole se ykköshuoli tai asia, joka kiinnostaa ketään.

Minusta pitäisi lopettaa kehitysmaiden ihannointi. Eivät ihmiset siellä ole sen terveempiä kuin täällä, terveysongelmat vaan ovat ihan eri luokkaa.

Vierailija
9/26 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedä sitten, mistä kaikki oikeasti johtuu, mutta meillä on otettu aika ronskisti käyttöön ruoka-aineet ja minä olen syönyt aivan kaikkea raskauksien aikana. Meillä ei myöskään ole kliinisen puhdasta kotona ja käsidesiä ei käytetä ikinä. Saa nähdä millaisia lapsenlapisa aikanaan saan :)

Minä, mies eikä lapsikaan ole allerginen millekään. Sairastellaan todella harvoin. En imettänyt lastani kuin kolmisen viikkoa ja minua peloteltiin sillä kuinka korvikelapsesta tulee moniallerginen astmaatikko, joka kärsii lihavuudesta ja rakkauden puutteesta :D

Olen aika välinpitämätön näiden juttujen kanssa. Käsipesujen kanssa ei olla mitenkään hysteerisiä. Käytännössä kädet pestään vessa-asioinnin yhteydessä ja silloin kun ovat likaiset.

Käytän hajusteellisia pesuaineita.

En kuori omenoita (pesen kyllä).

En pese uusia vaatteita ennen käyttöä. Lakanat kyllä, koska haisevat niiiiin pahalle.

Siivotaan kerran viikossa, jos niinkään usein. Lattiat pesen kahdesti vuodessa (keittiö + eteinen useammin).

jne.

Vierailija
10/26 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua suoraan sanoen huvittaa, että täällä äidit kiittelevät itseään siitä, ettei olla ylihygieenisiä ja kaikkia ruokia maistellaan. Niin, hienoa että luulette keksineenne pyörän. Ikävä kertoa, että kaikki nuo jutut on ihan meidänkin tiedossa. Olen itse todellinen sottapytty, mutta ei se lasta pelastanut allergioilta.

Luuletteko tosiaan, että me allergikkoperheet olemme jotain idiootteja, jotka estävät lapsen möyrimisen maassa tai huvikseen kiellämme ruokia? Kun olette valvoneet kolme vuorokautta selkä kaarella huutavan lapsen rinnalla, jonka iho ei kestä kosketusta, voitte tulla uudestaan lässyttämään hienoja vinkkejänne ja paasaamaan, kuinka allergiat ovat vain vanhempien hysteriaa.

Vierailija
11/26 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai kantasi tähän uutiseen:

http://www.uusisuomi.fi/ymparisto/107582-yle-hyvia-uutisia-siivousinhos…

"- On mahdollista, että liiallinen siivoaminen ja ympäristön desinfiointi voivat edesauttaa pienen lapsen allergioiden kehittymistä. Liika siivous voi siis olla haitallista, ylilääkäri Erna Snellman sanoo Ylen haastattelussa."

Vierailija
12/26 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

allergiaa, mutta se kyllä yleistyy vauhdilla. Miettikääs kuinka paljon eri hajusteita täysi-ikäinen nainen päivän mittaan käyttää?

Aikoinaan oli myynnissä hajustettuja vaippojakin, toivottavasti ei enää.

Vierailija
13/26 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

– Astma, allerginen nuha ja ekseema ovat lisääntyneet lapsillakin, mutta ruoka-aineallergian lisääntymisestä ei ole näyttöä. Esimerkiksi Kelan korvaustilastojen mukaan maitoallergian suhteen tilanne ei ole muuttunut miksikään, vaan ilmaantuvuus on pysynyt kahden kolmen prosentin välillä. Asiasta ei kuitenkaan ole tehty hyviä tutkimuksia, joissa olisi verrattu eri vuosikymmeniä. Esimerkiksi pähkinäallergia on lisääntynyt Yhdysvalloissa ja Britanniassa. Pohjoismaissa vastaavaa ei ole havaittu.

Myöskään hoitojaksot ruoka-aineallergioiden takia eivät ole Suomessa lisääntyneet, päinvastoin.

Viisi faktaa Suomesta

1 Maitoallergiaa on alle kolmivuotiaista 2–3 prosentilla. Noin kahdelle prosentille alle kaksivuotiaista kirjoitetaan B-lausunto maitoallergian takia

2 Muna-allergiaa on alle kolmivuotiaista 1–2 prosentilla

3 Muita ruoka-allergioita on alle prosentilla

4 Hedelmä-, kasvis- ja vilja-allergiat kestävät usein vain puolesta vuodesta vuoteen

5 Pähkinä-, siemen-, kala- ja äyriäisallergiat jatkuvat pääasiassa aikuisikään

Lähde: Mediuutiset

Vierailija
14/26 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua suoraan sanoen huvittaa, että täällä äidit kiittelevät itseään siitä, ettei olla ylihygieenisiä ja kaikkia ruokia maistellaan. Niin, hienoa että luulette keksineenne pyörän. Ikävä kertoa, että kaikki nuo jutut on ihan meidänkin tiedossa. Olen itse todellinen sottapytty, mutta ei se lasta pelastanut allergioilta.

Luuletteko tosiaan, että me allergikkoperheet olemme jotain idiootteja, jotka estävät lapsen möyrimisen maassa tai huvikseen kiellämme ruokia? Kun olette valvoneet kolme vuorokautta selkä kaarella huutavan lapsen rinnalla, jonka iho ei kestä kosketusta, voitte tulla uudestaan lässyttämään hienoja vinkkejänne ja paasaamaan, kuinka allergiat ovat vain vanhempien hysteriaa.

On ihan turha väittää, etteikö ihmisten omat elintottumukset (elinympäristö, ravinto jne) vaikuttaisi vahvastikin allergioiden syntyyn. Esim 80-luvulla tehtiin niin, että _lievissäkin_ oireissa kiellettiin runsas määrä altistavia tekijöitä mikä ei ollut sinällään parantamaan tilannetta.

Itse viittaisiin nimenomaan _lieviin_ allergioihin, joita ihan suurin osa allergioista on. Pienempi osa (joitakin prosentteja) on vakavampia kuten ilmeisesti teidän tapauksessanne eikä tietenkään aina vanhemmat voi tehdä sille mitään, että allergioita puhkeaa lapsille. Puhun nyt yleisestä trendistä, mihin suuntaan ollaan oltu menossa enkä kaikista maailman yksittäistapauksista kuten teidän perheenne.

Et voi kuitenkaan kiistää, etteikö noin _yleisesti ottaen_ steriiliin suuntaan menevä elämämme ja toisaalta esim kemikaali/lisäaine ym altistuksen lisääntyminen olisi merkittävä tekijä allergioiden synnyssä. Jos esim minun "vinkkini" olivat itsestäänselviä sinulle, niin eivät ne vain monille tunnu olevan. Monet ovat aika kummasti etääntyneet ns maalaisjärjestä ja luonnosta. Sen näkee jo siitä, mitä lapsille syötetään. Ja kummasti niitä kaikkia desinfioimisaineitakin ostetaan yhä enenevissä määrin.

Ja kun jopa lääkärien ohjeet ovat olleet melkein näihin päiviin asti lähinnä sitä steriiliyttä, altisteiden välttämistä ja lääkkeiden pumppaamista joka pikkuvaivaan..

6

Vierailija
15/26 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi suuri aikapommi on suomalaiset vanhat talot ja asunnot, joissa alkaa olla suurimmassa osassa kosteus- ja homeongelmia. Myös sisäilman laatu on huono monissa rakennuksissa ja ilmanvaihtoa ei käytännössä ole.

Monet vain sulkevat silmänsä mahdollisuudelta, että omassa talossa olisi hometta. Sen sijaan kärsitään - etenkin aina kesän jälkeen kun aletaan taas oleilla enemmän sisällä - jatkuvista flunssa ym sairastelukierteistä.

En tiedä, eikö homeen mahdollisuus tule mielenkään vai blokataanko mahdollisuus pois mielestä. Ainakin voisi vain tsekata tilanteen ja sulkea mahdollisuuden pois, jos koko ajan sairastellaan.

Vierailija
16/26 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelinkin jo, että ovatko mammat näin tietämättömiä, kun vain siivouksesta ja vastuskyvystä keskustelevat allergioiden yhteydessä. Home- ja kosteusvauriot lisäävät erittäin paljon allergioita ja allergiasairauksia. Tiedän useita erittäin vaikeasti moniallergisia lapsia, joiden äidit ovat odotusaikana olleet töissä tai asuneet hometalossa. Nämä äidit ovat voineet saada myös allergiasta kärsimättömiä lapsia, jos näiden muiden lasten odotusaikana eivät ole altistuneet homeelle (esim. töissä hometta => esikoinen vaikeasti allerginen, lasten välissä ei töihin => seuraavat lapset terveitä, jos koti on homevapaa).

Mulla on tosi, tosi vaikea homeallergia. En siedä pieniäkään määriä hometta, hurjimmillaan reaktio on niin voimakas että hengitystiet alkavat mennä tukkoon. Mulla on myös useita allergiasairauksia. Allergiat rajoittavat elämääni erittäin paljon. Silti jälkikasvuni on tervettä, ja odotusaikana en altistunut homeelle yhtään. Joitakin pieniä masuvaivoja on tullut joistakin ruoka-aineista, mutta ei mitään vaikeaa, vakavaa. Ai niin, itsekin olin terve kunnes muutin homeasuntoon. Sen jälkeen terveyden kanssa on ollut melkoista alamäkeä.

Suomessa on kosteus- tai homevaurioita puolessa taloista. Sadat tuhannet ihmiset altistuvat homeelle ihan joka päivä. Tämä ei voi olla näkymättä ihmisten terveydessä.

Yksi suuri aikapommi on suomalaiset vanhat talot ja asunnot, joissa alkaa olla suurimmassa osassa kosteus- ja homeongelmia. Myös sisäilman laatu on huono monissa rakennuksissa ja ilmanvaihtoa ei käytännössä ole.

Monet vain sulkevat silmänsä mahdollisuudelta, että omassa talossa olisi hometta. Sen sijaan kärsitään - etenkin aina kesän jälkeen kun aletaan taas oleilla enemmän sisällä - jatkuvista flunssa ym sairastelukierteistä.

En tiedä, eikö homeen mahdollisuus tule mielenkään vai blokataanko mahdollisuus pois mielestä. Ainakin voisi vain tsekata tilanteen ja sulkea mahdollisuuden pois, jos koko ajan sairastellaan.

Vierailija
17/26 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pese uusia vaatteita ennen käyttöä. Lakanat kyllä, koska haisevat niiiiin pahalle.

että tekstiileissä oleville kemikaaleille altistaminen auttaisi mitenkään taistelussa allergioita vastaan. Päinvastoin.

Vierailija
18/26 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tekstiileissä oleville kemikaaleille altistaminen auttaisi mitenkään taistelussa allergioita vastaan. Päinvastoin.

En mäkään usko, että tuollainen tarkoituksellinen altistaminen kemikaaleille mitenkään "vahvistaa". Päinvastoin. Ihmisen keholle vieraat kemikaalit eivät ole hyvästä. Ja niille altistutaan syömällä, hengittämällä ja ihon kautta.

Sitten taas luontaiselle ihmisen ympäristölle (eläimet jne) ja ravinnolle altistaminen on hyvä asia ja auttavat kehittämään vahvan vastustuskyvyn. Erilaiset ruuat ja normaalit ympäristön bakteerit.

6

Vierailija
19/26 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lemmikkieläimiä. Syödään ihan perusruokaa, ei mitään kevytpaskaa. Kenelläkään ei ole mitään allergioita.

Vierailija
20/26 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuo ylisiisteydestä johtuvat ongelmat eivät voi tulla kenellekään nykyään enää uutisena! Onhan tuo käsienpesu ym. mennyt ihan naurettavuuksiin saakka ja asiasta on puhuttu jo 90-luvulla! Meillä kaikki ovat terveitä ja todellakaan ei stressata mistään :). Enkä imettänyt minäkään, kumpaakaan lasta..