G: Kirkkohäät vai maistraattivihkiminen?
Kumpaa kannatatte, myös naimattomat saa vastata!
Kommentit (15)
Seremonioita sitten kirkossa tai muualla.
Suosittelen kaikille eitosiuskovaisille.
vaan kirkon pienessä kappelissa todistajien läsnäollessa
Mekin valittiin se. Kumpikaan ei tarvinnut päivää prinsessana. Tarjosimme lisäksi päivällisen ja kakkukaffet lähisuvulle ja toisen parhaille kavereille. Oli mukavaa.
asun ja olen mennyt naimisiin maassa jossa ainoa laillinen vihkiminen on siviilivihkiminen.
Jokainen voi sit tahollaan pitää millaisen uskonnollisen tai uskonnottoman seremonian vaan.
aika hyvä systeemi minusta. Mitään uskontokuntaa ei arvosteta ylitse muiden kun millekään ei ole annettu valtiokirkon asemaa.
Ei siviilivihkimisen tarvitse tapahtua vaatimattomasti arkipäivänä maistraatissa, myös siviilihäistä voi tehdä prinsessajuhlat :)
Pidimme kirkkohäät eikä tuolloin olisi edes voinut kuvitella muuta (siis tahtomme oli kirkkohäät). Nyt kun on lapsia ja ikää hieman enemmän, niin en pitäisi enää kirkkohäitä. Ja jos joskus ihmeenkaupalla olisin menossa uusiin naimisiin (joka ei siis suunnitelmissa), niin en menisi enää kirkossa.
Mutta siis muutama vuosi sitten pidetyt kirkkohäät oli must, myös jälkikäteen meidän tilanteeseen jotenkin sopivat..en osaa selittää, mitä tarkoitan.
omalla kohdalla, mutta uskovaisille suon kirkkohäät. Ihan miten itse haluaa! Minä haluaisin maistraatti häät ihan vain sen vuoksi, etten ole uskossa enkä sen vuoksi halua liittoamme siunata (minulle olemattoman)Jumalan nimeen. Jos joskus tulisin uskoon, voisin sitten mennä vielä toistamiseen seurakuntakeskuksessa naimisiin.
Muistutan, että kirkossakin voi pitää ihan pienet häät ilman mitään päivää prinsessana. Joku kun tuolla edellä kommentoi, että siksi oli vihkiminen maistraatissa. Mun ystäväpariskunta meni naimisiin kirkossa, läsnä ainoastaan molempien vanhemmat, ja sen jälkeen pienet ja epämuodolliset illalliskutsut. Puitteet olivat kuitenkin juhlavat ja perinteikkäät, kun vihkipaikkana oli lapsuudesta tuttu kotikirkko.
Ymmärrän kuitenkin, että ei-uskovat haluavat mennä naimisiin maistraatissa. Suomessa ei ole muuten kirkolla mitään yksinoikeutta vihkimiseen, vaan vihkimisoikeutta voivat hakea kaikki rekisteröidyt uskonnolliset yhdyskunnat, myös ei-kristilliset.
minusta maistraattivihkiminen on kuin menisi leikisti naimisiin.
Tosin olen uskossa ja ehkä siksi ajattelen näin.
Kirkkohäissä olisin varmaan panikoinut ja olisi tullut ramppikuume :D En oikein tykkää olla keskipisteenä :)
Kirkkohäissä olisin varmaan panikoinut ja olisi tullut ramppikuume :D En oikein tykkää olla keskipisteenä :)
Ei ole pakko järjestää suuria häitä. Kaksi todistajaa riittää ja nekin saa kirkon taholta, jos haluaa.
Itse olen pappi, josta johtuen iso osa työkavereista ja opiskeluajan kavereista on myös pappeja, eli pappi vihkijänä tulee olemaan aika itsestäänselvä valinta, jos joskus omalle kohdalle nämä bileet osuvat. En kuitenkaan halua "kirkkohäitä" siinä perinteisessä prinsessäpäivä-mielessä, vaan kesäkäytössä olevan kappelin, papin ja pari ystävää kummaltakin.
Siis itselleni ja häät rannalla (tämä on jo tehty). Muiden puolesta ihan sama:)