Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Repeämien yleisyys synnytyksissä

Vierailija
13.12.2010 |

"Välilihan leikkaus (episiotomia) on ainoa toimenpide, jonka määrä on selvästi vähentynyt. Se tehdään noin joka viidennelle alatiesynnyttäjälle (kaikki synnyttäjät) ja ensisynnyttäjistä joka toiselle. Ompelua vaatineita repeämiä oli kaikilla synnyttäjillä vajaan prosentin verran ja ensisynnyttäjillä vajaat kaksi prosenttia."

Saako repeämiä synnytyksessä vain tosiaan vajaa 1 %? Itse olisin luullut luvun olevan reilusti suurempi. Itselläni on käynyt todella huono tuuri, koska olen saanut repeämiä kahdessa synnytyksessä!

Lähde: Stakes,

Synnyttäjät ja synnytystoimenpiteet sairaaloittain

Suomessa 2008?2009

http://www.stakes.fi/FI/tilastot/aiheittain/Lisaantyminen/synnyttajatja…

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tuttavillani on kyllä tullut kaikissa synnytyksissä repeämä tai sitten on leikattu. oudon alhaiselta prosentilta kuulostaa.

Vierailija
2/8 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei sillä, itse en saanut kuin yhden tikin molemmissa synnytyksissä, siskoni ei sitäkään kuulemma, äitini on kertonut että hänellä oli samalla mallilla. Olemme hyvin säästyneet repeämiltä.

Kavereiden kanssa ei pahemmin ole tullut puhuttua näistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut joo sulkijalihaksen repeämiä tunnen itseni mukaan lukien kolme ihmistä, Mulle ei tehty epparia et hyvinkin voi olla syynä niin pahan repeämän syntyyn.

Vierailija
4/8 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin kummassakin raskaudessa. Oletin itsekin että toki luvut olisivat suurempia. Melkein jokainen tutuistani on revennyt edes vähän esikoisen synnynytksessä, jotkut myös toisen lapsen synnytyksessä.

Vierailija
5/8 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuli ekasta toisen asteen repeämä ja tokastakin laitettiin pari tikkiä. Kaikki tutut myös tikattu. Ehkä toi prosentti on vaan vaikeista repeämistä?

Vierailija
6/8 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liitteistä tulee ilmi.

Sinänsä teksti on siis virheellinen, koska siinä puhutaan vain ompelua vaatineista repeämistä. Itsellänikin molemmilla kerroilla on tikattu lähes peräaukkoon asti ja repeämä on ollut "pieni" tai "piehenkö" ja tikkejä "muutama" tai "vähän".

En tiedä, miten nuo taulukot on työstetty, mutta itselläni ei ainakaan virallisissa papereissa ole merkintää lämmön, suihkun ja äänen käytöstä kivunlievityksenä. Eli nämä ei-lääketieteelliset metodit eivät siis näy tilastoissa. Uskoisin, että lähes jokainen käyttää esim. lämpöä (lämmin suihku, kaura/geelityyny) kivunlievitykseen?

ap

Vierailija
7/8 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain sairaaloissa lähes 40% synnytyksissä käynnistetään (Länsi-Pohja), ja joissain vain vajaa 10%.

Lisäksi ylipainoisia on Mikkelissä enemmän kuin muualla. Hmm.

Vierailija
8/8 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanssaan tälläisistä, mutta itse olen kolme lasta synnyttänyt enkä ole yhdessäkään revennyt. Myöskään epparia ei ole tehty. Ainoastaan esikoise synnyttyä kätilö laittoi varmuuden vuoksi pari tikkiä nirhaumiin tms.