supistuksia, jotka aina lakkaavat?
Olen raskaana viikolla 40+1. Nyt on kahtena iltana ja yönä supistellut kolmisen tuntia putkeen n 10 minuutin välein. Ei mitään tosi kipeitä, mutta sen verran että ei pysty makuulla olemaan vaan pitää liikkua. Sattuu lähinnä selkään.
Sitten ne ovat loppuneet, ja loppuyöstä tullut vain yksittäisiä joihin herään. Päivisin ei mitään tietoa supistuksista.
Onko kokemusta meneekö tässä vielä pitkäänkin ennenkuin pääsee synnyttämään, ja mistä tiedän milloin supistukset on niitä "oikeita"? Esikoista siis odottelen...
Kommentit (4)
Sellaset synnytyssupistukset alkoi keskiviikkona ja niitä oli joka ilta ja alkuyö, sitten aina hiipuivat. Poika syntyi seuraavana maanantaina.
Esikoisen kanssa se oli kertalaaki, kun synnytyssupistukset käynnistyivät. Muutaman tunnin päästä lähdettiin.
Minäkin olin vähän kauhuissani, että mitenköhän tiedän milloin lähteä synnärille. Periaatteenani nimittäin on ollut, että kokeilemaan en sinne lähde. Olisi todella raivostuttavaa, jos ne passittaisivat kotiin. Mutta matkallakaan ei tietysti ole tarkoitus synnyttää..
No, sitten kun supistukset olivat kestäneet kymmenestä illalla viiteen aamulla, ja kivun kanssa oli jo vähän tuskaista olla, päätin, että nyt mennään, kävi miten kävi. Kahdeksalta aamulla olin synnärillä vielä ihan varma, että lähettävät kotiin, kun supistukset alkoivat taas hiipua. Puol 12 oli sitten poika maailmassa :)
Sitten kun supistukset on kestäneet pari tuntia ihan säännöllisinä muutaman minuutin välein tai et kestä enää kivun kanssa kotona, lähde matkaan. Kannattaa myös soittaa synnärille, sieltä saa ohjeita vieläkö odotella vai joko tulla. Ja ainakin täällä Helsingissä pitääkin soittaa ennen kuin lähtee sinne.
Onnea matkaan!
Supistukset aina alkoivat ja rupesivat toistumaan säännöllisinä. Mutta aina siinä vaiheessa kun aloin tarkemmin seuraamaan niiden tiheyttä, alkoivat ne harvenemaan ja lopulta loppuivat.
Kun lopulta synnytyssupistukset alkoivat, tunnisti ne siitä, että ne tulivat täsmällisen säännöllisesti. Muistaakseni pari tuntia niitä seurailin kotona ja sitten aloin hommaamaan lapsenvahtia ja järjestelemään synnärille lähtöä. Menihän siellä synnärillä vielä muutama tunti, mutta noin 10 tunnin päästä noiden supistusten alkamisesta oli lapsi maailmassa.
Vaikuttaisi näiden kahden perusteella siltä, että ihan ensi yönä ei kannata vielä sairaalaan lähtöä odotella. Täytynee tosiaan odottaa, että muuttuvat tiheämmiksi. Meiltä on onneksi sairaalaan vain pari kilometriä, ja eivät esikoiset kai yleensä matkalle synny (näin mieheni on mua lohduttanut)
Jaaha, ja taas alkoivat...