Kun on mennyt laskut (ei vielä edes kaikki)
ulosottoon, niin miten se laskujen perintä käytännössä tapahtuu? Siis maksaisin mielelläni mutta kun ei ole mistä maksaa. Palkasta se kai ulosmitataan mutta sitä käytäntöä kyselen.
Ahdistaa niin paljon, että luulin jo eilen saavani rytmihäiriöitä. Kädet tärisee enkä saa itseäni "liikkeelle". Hermostun ja olen täysin iloton. Muutama kyynel sentäs vielä tulee.
Lienee sanomattakin selvää, että en kaipaa tässä mitään niin makaa kuin petaa kommentteja.
Kommentit (18)
jos et ole, niin jää odottamaan sitä aikaa.
Niin ja tässä linkki:
Jos et halua että menee suoraan palkasta niin voit sopia että maksat itse tuon summan.
ulosmittaus tapahtuu.
Ilmoittavat työpaikkasi palkanlaskentaan ja sitten noin 30% palkasta ulosmitataan suorann ja saat siitä aina jälkikäteen ulosottovirastolta ilmoituksen.
Lisätietoa ulosmittauksesta http://www.oikeus.fi/4312.htm
vanhempien ja lasten lukumäärän mukaan. Ylimenevä osa viedään automaattisesti pois tilistä Jos mitään ylimenevää ei jää, sinut todetaan varattomaksi.
Tiedän ettet jaksaisi sitä nyt, mutta yritä päästä heti asioiden syrjään kiinni keräämällä yhteen kasaan ihan kaikki, kaikki laskusi. Ne avaamattomatkin. Mene niiden kanssa sosiaalitoimistoon ja pyydä apua järjestelyssä.
Tai tee sama juttu menemällä velkaneuvojalle, mutta soita siihen mennessä läpi jokainen perintätoimisto, jolle olet velkaa. Pyydä heiltä listat saatavista.
Kokoa ne kansioon.
Saatat ihme kyllä huomata, että ratkaisuja löytyy. Voit tehdä maksusuunnitelmia, hakea könttäsummana lainaa Takuusäätiöltä tai viimeisenä vaihtoehtona yrittää velkajärjestelyä. (velkaneuvoja neuvoo näissä, kunhan saa kartoitettua velkojesi ja tulojesi määrän)
Me teimme tämän urakan nyt toukokuuss ja arvaapa mitä -olemme rästilaskuttomia jo maaliskuussa!!!!!! Luulin, että olemme ylitsepääsemättömässä suossa.
Tietääkö siitä sitten koko firma? Ja onko se 1/3 brutto vai nettopalkasta?
antakaa mennä kaikki ulosottoon, muuten ette selviä. Lainoja ei ole annettu mennä, laskut menevät. Toimeentulotukea (edes harkinnanvaraista)emme saa koska velkoja ei lasketa menoikssi. Sossu ei siis auta millään lailla. Kun kaikki pakolliset (lähes kaikista laskuista tehty perintätoimistojen kanssa maksusuunnitelmat)laskut on maksettu jää tilistä 100e ruokaan viidelle hengelle. Uskokaa tai älkää makaroonilla ja kalapuikoilla pärjää pitkälle.
Mä olen niin voimaton kun kaikki mitä yrittää ei auta ja mistään ei saa mitään apua.
mutta oli "ilo" lukea että on muitakin koska välillä tuntuu että kahlaa tässä suossa aivan yksin :(
Että muille menee niin helvetin hyvin ja itse on ulosottoviraston kanta-asiakas :(
Minä olen yh ja yksin hoidan siis kaiken. Mutta ehkä sitten joskus tämä kaikki ohi. Makselen tosiaan exänkin jättämiä velkoja edelleen...
Mutta olen onnellinen JOKA PÄIVÄ siitä että minulla ja lapsilla on muuten kaikki muut asiat hurjan hyvin :)
mutta perheestä nauttiminen on vaikeaa, teeskentelemällä lapsille yritän (siis että rahahuolia en heidän niskaan kaada)rämpiä päivästä toiseen. Kaikki maksulliset lasten harrastukset on lopetettu, lehtien tilaukset on lopetettu, kaikki ruoka tehdään itse, kaikki mahdolliset kulut on siis karsittu ja silti osa laskuista jää maksamatta.
Mutta kiitos kuitenkin asiallisista kommenteista. ap.
niin sulta voidaan viedä omaisuutta.
antakaa mennä kaikki ulosottoon, muuten ette selviä. Lainoja ei ole annettu mennä, laskut menevät. Toimeentulotukea (edes harkinnanvaraista)emme saa koska velkoja ei lasketa menoikssi. Sossu ei siis auta millään lailla. Kun kaikki pakolliset (lähes kaikista laskuista tehty perintätoimistojen kanssa maksusuunnitelmat)laskut on maksettu jää tilistä 100e ruokaan viidelle hengelle. Uskokaa tai älkää makaroonilla ja kalapuikoilla pärjää pitkälle.
Mä olen niin voimaton kun kaikki mitä yrittää ei auta ja mistään ei saa mitään apua.
ja sitten aletaan valittaa ja parkua, kun velka pitää maksaa takaisin.
antakaa mennä kaikki ulosottoon, muuten ette selviä. Lainoja ei ole annettu mennä, laskut menevät. Toimeentulotukea (edes harkinnanvaraista)emme saa koska velkoja ei lasketa menoikssi. Sossu ei siis auta millään lailla. Kun kaikki pakolliset (lähes kaikista laskuista tehty perintätoimistojen kanssa maksusuunnitelmat)laskut on maksettu jää tilistä 100e ruokaan viidelle hengelle. Uskokaa tai älkää makaroonilla ja kalapuikoilla pärjää pitkälle. Mä olen niin voimaton kun kaikki mitä yrittää ei auta ja mistään ei saa mitään apua.
Älkää eläkö velaksi ja shoppailko turhuuksia!!
mutta tässä ollaan. Lopetan tämn keskustelun osaltani tähän. Kiitos tiedoista. ap.
niille, joille se on välttämätöntä kertoa, kuten palkanlaskijalle, eivätkä he saa kertoa asiasta eteen päin.
Päinvastoin... tartuin kiinni kaikkeen mitä pystyin pitämään ajantasalla, että niihin ei enää kerry perintäkuluja ja ulosottokuluja kaupan päälle. Sain aika nopeasti kiinni sen, että vesilaskut ja sähköt olivat ajallaan, pienet poliklinikkamaksut eivät kasautuneet keräämään korkoja vaan ne maksettiin heti. Lana on hoidettu koko ajan.
Kun sain listat perintätoimistoilta velkojeni määrästä, soittelin velkajaneuvojan kanssa läpi joka ikisen, pyysin "kohtuullistamissopimuksia" ja maksusuunnitelmia. Monessa paikassa suostuttiin jopa perintäkulujen unohtamiseen, kunhan maksaisin pääomat pois.
Kun kaikki oli tehty, velkasumma oli pienentynyt heti parilla tuhannella!! Nyt maksan monelle eri taholle pikkusummia kerrallaan maksusuunnitelmien mukaan, lyhennän kuukaudessa yhteensä 400e. Korkojen kertyminen on vihelletty poikki, kaikki seisoo näin niin kauan kun tosiaan maksan säntillisesti kuukausieräni.
Siinä ohessa hoidan kaikki uudet laskut niin, etteivät vahingossakaan myöhästy. Ei yksikään.
Pidän yhteyttä ulosottovirkailijaan, joka odottaa pyyhekumin kanssa. Aina kun saan yhden perintätoimiston ilmoitukset kaikki maksettua, hän pyyhkii merkinnän pois. (riippuu merkinnän laadusta. Osa katoaa heti maksun jälkeen, osa vasta 4v kuluttua.)
Kaikki laskut on siis maksettu maaliskuussa, kaikki merkinnät pyyhitty pois luottotiedoistani yhtä lukuunottamatta. Se on Käyttöluotolla ostettu kodinkone (Maksettu pois jo). Tämä viimeinenkin merkintä katoaa 2,5v:n päästä.
Tasapainon saaminen tietää niukkuutta, lehtiä ei tule, mitään maksullista ei harrasteta, tarkkana pitää olla. Mutta myöhemmin helpottaa. Liikumavaraa jää sitten ainakin sen 400e:n verran, joka ei enää mene lyhennyksiin.
Harva kuitenkin on liikoja lainoja tahallaan ottanut. Moni vaan on halunnut antaa lapsille hyvän ja tasokkaan lapsuuden harrastuksia, vaatteita,polkupyöriä jne mitä norm lapsi yleenä tarvitsee, ja siitä ehkä soikaistuneena ottanut lainoja lainojen päälle. Tietenkin on sitten asia erikseen ne nuoret jotka katsoneet liikaa reality paskaa ja halunneet jättiasunnon ja city maastureita ym ym ja korvia myten veloissa. Nyt tuskin oli kyseessä sallainen henkilö.
ihan omaa hölmöyttäni nuorempana sotkin raha-asiani ja ihan tilailin mitä sattuu, ajattelematta niiden maksamista jne... Kaikki jäi hoitamatta. Sain kyllä kärsiä nahoissani siitä myöhemmin.
Minä soittelin sitten jossain vaiheessa (kun sain itseä niskasta kiinni ja tajusin, että asialle on tehtävä jotain) läpi kaikki perintätoimistot ja keräsin kokoon kaiken, minne oli velkaa ja kuinka paljon. Sitten aloin hoidella niitä pois ja uudet laskut makselin ajallaan.
Kyllä siitä suosta selvisin, vaikka velkaa oli hurjasti. Olihan se toivottoman tuntuista alussa, mutta sekin jo helpotti kun sai tehtyä ne maksusuunnitelmat ja pysyttyä niissä.
Nyt on merkinnät kadonneet luottotiedoista. Nykyään olen tosi tarkkana, mitä ostan ja miten käytän rahaa muutenkin. Kyllä sitä oppii. Kipeetä se tekee ja tuntuu, ettei niitä asioita saa millään järjestykseen. Tsemppiä jokaiselle, joka tarpoo siinä suossa!
jos et ole, niin jää odottamaan sitä aikaa.