Mitä enää voin tehdä? Voimat loppuu :(
Olen leikki-ikäisen tytön yh äiti.
Arki on välillä rankkaa, mutta tiedän pärjääväni.
Äitini on 2 ala-asteikäisen yh ja viimeisen railu 6kk aikana heidän elämä on mennyt alamäkeen suurien muutosten jälkeen.
Äitini käyttää viikottain alkoholia kun lapsetkin ovat kotona, siskoni koki kesällä todella rankan menetyksen ja oireilee siitä, veljeni vetäytyy omiin oloihinsa ja molemmat inhoavat kun äitimme juo.
Kännissä todella rasittava tapaus, ei piittaa kuin itsestään.
Juominen siis viikottaista, lapset on keskenään välillä päivänkin, joskus myös yön.
Äiti aina lupaa lopettaa, mutta kukaan ei enää siihen usko.
Veljeni eräänä kertana katsoi kun äiti itkee kuppilan jälkeen ja meinaa vetää ranteita auki, saan veljeltä itkuisen puhelun ja lopulta sai tilanteen rauhoittumaan.
He ovat ls-asiakkaita, mutta totuutta arjesta ei ls tiedä :/
Veljeni sanoi kerran taas kun äiti oli baarissa, että äiti kuolee vielä tuohon juomiseen ja parempi voisi ollakkin, lastenkotikin olisi parempi paikka.
Mainittakoon, että sisarukseni ovat soittaneet ambulanssinkin yöllä ja lähteneet mukaan sairaalaan.
Mitä enää voin tehdä?
Jos soitan lastensuojeluun, pelkään äitini retkahtavan lopullisesti, toisaalta ei lapsetkaan tarvitse tuollaista elämää.
Onko minulla edes mahdollisuuksia saada lapsia itselleni?
Auttaisiko ls hankkimaan isomman asunnon? Tähän kaikki emme mahtuisi?
Elämäni tulisi heittämään kuperkeikkaa mikäli sisarukset siirtyisivät tänne, mutta en heitä lastenkotiinkaan haluaisi.
Miten tämän voisi välttää kun puhe ei tehoa ja lupaukset unohtuu?
Mihin otan yhteyttä, mistä kysyn apua?
Olen aivan loppu ja umpikujassa :/
Kiitos jos joku jaksoi lukea sepustuksen ja pystyisi hieman edes valamaan toivoa...
Kommentit (16)
että saisit lapset, siis sisaruksesi (eikö vaan?) itsellesi. Joku sijaisperhe tulee näin ensimmäisenä mieleen. Miksi sisaruksesi eivät voi olla jo nyt luonasi esim. viikonloput?
Äitiäsi tuskin pystyt pelastamaan, mutta lapsilla on toivoa. Älä hyysää ja suojele alkoholistia, siitä ei seuraa mitään hyvää koskaan.
Toivotaan että löydätte ymmärtäväisen ja auttavan ihmisen lastensuojelusta, tarvitsette kaikki apua ja tukea.
Tsemppiä vaikeaan tilanteeseen!
lastensuojeluun ja ekrro kaikki tuo, mitä tässäkin. Ja vielä muut tilanteet, joita tiedät.
Lasten paikka ei todellakaan ole tuolla!!!!!!! Lapsiparat. Mikä tahansa paikka on parempi heille. He tarvitsevat tilaa kasvaa paikassa, jossa ei tarvitse ottaa avstuuta juoposta eikä pelätä, mitä kotona tapahtuu. Lastenkoti on heille paljon, paljon parempi paikka!!!!!!!
Lastensuojelu on siis se paikka, mihin soitat ehti tänään. Siwellä voit jutella myös pohdintojasi lasten sijoittamisesta. lastenkoti ei ole mikään kamala paikka, ja jos lapset sinne sijoitettaisiinkin, voisit varmasti saada heidät luoksesi esim. viikottain omien voimiesi mukaan. Tai jos he tulisivat luoksesi (mieti tarkkaan jaksamistasi), saisit varmaan heilel tukiperheen, johon menisivät aina välillä.
Varmasti lastensuojelu auttaa kaikissa mieltä painavissa kysymyksissä.
Tärkeintä on, että toimit, ja heti.
Et ole vastuussa äidistäsi mutta pienistä olet.
Äitisi joko herää ja hankkii apua. Tai sitten ei. Mutta nyt menee monen ihmisen elämä pilalle, jos tilanne jatkuu.
Vaikea tilanne teillä. Lakipykälistä en tiedä, luulisin, että äidiltäsi pitäisi saada suostumus, että saisit sisaruksesi luoksesi. Viimeisessä Vauva-lehdessähän oli tilanne, jossa sisko oli antanut lapsensa omalle siskolleen adoptoitavaksi.
Sinun pienet sisaruksesi eivät todellakaan ansaitse tuollaista elämää, vaan asiaan on puututtava pian. On varmasti kamalaa ajatella lasten ottamista pois omalta äidiltäsi, mutta oikeasti nyt ovat lapset tärkeintä. Heidät on pelastettava. Kysy rohkeasti neuvoa sosiaalitoimistosta. Pyydä keskusteluaika jonkun virkalijan kanssa ja kerro rohkeasti tilanteesta. Tuohon on pakko puuttua.
Voimia sinulle valtavasti. Olet erittäin vaikeassa paikassa. Toivottavasti kaikki kääntyy vielä hyvään suuntaan.
Kyllä minä ainakin olen kuullut/lukenut tapauksista, joissa aikuinen sisarus on saanut pienemmät itselleen ns. sijaiskotimaisesti. Ottaisin yhteyttä ls-viranomaisiin ja alusta asti painottaisin, että haluaisin lapset.
Ei sisaruksesi voi enää elää tuollaisessa ympäristössä. Ja sijaiskodeista on huutava pula, joten luulisi, että he pääsisivät luoksesi.
Kovasti voimia ja muista, että auttamisesi ja taistelusi varmasti palkitaan!
nyt on ensimmäinen kerta kun puhun asiasta ollenkaan yhtään missään.
Helpottaa jo tämäkin suunnattomasti ja tiedän ls soiton olevan edessäni.
Lähden nyt lapsen kanssa käymään kaupassa, mielelläni palattuani luen lisää ketjua.
Joku sanoi miksi lapset eivät voi olla esim vkl minun luonani, on kyllä ollutkin ja mitään apua ei siitäkään ole, juominen silti jatkuu.
Olen tarjoutunut ottamaan vaikka vkl/kk jotta äiti saisi omaa aikaa, mutta ei tunnu riittävän.
ap
Oikeasti upeaa että välität noin tosissaan!
Ota lapset luoksesi. Alussa on rankkaa, mutta se helpottaa. Äitisi tilaan et voi vaikuttaa, etkä saa syyttää siitä itseäsi jos otat sisaruksesi luoksesi ja äitisi sitten tekee jotain pahempaa itselleen.
Ensiarvoisen tärkeää on että ne lapset pääsevät pois sieltä alkoholistin luota. Äitisi saattaa jopa hakea itselleen apua kun havahtuu siihen että menettää lapsensa.
Nyt laitat ne lapset etusijalle, siitä lähdetään ja sinä pärjäät!
Super-tsempit sulle ap! Koita saada sukulaisilta myös apua. Ota asia nyt hoitoosi ja alat sanelemaan äidillesi miten hommat nyt etenee. Sä olet nyt ns. puikoissa! :)
kaikille olisi parempi, jos tosiaan kertoisit lastensuojeluun millainen tilanne todellisuudessa on, ja koska sisaruksesi itsekin ovat sitä mieltä (tai ainakin toinen, näin ymmärsin), että heidän olisi parempi muualla, niin varmasti asia näin on.
Sinä et ole, tai kukaan mukaan, vastuussa äitinne juomisesta, ja jos hän ei tuosta suosta haluakaan ylös päästä, on varmasti parempi, että sisaruksesi pääsevät elämään edes jossain määrin parempaa lapsuutta ja nuoruutta.
En osaa sanoa millaiset mahdollisuudet sinulla olisi saada sisarukset itsellesi, mutta varmasti ainakin saisit olla heidän elämässään mukana, joka varmasti olisi tärkeää teille kaikille.
Ensimmäisenä ottaisin sinuna yhteyttä sinne lastensuojeluun, vaikka varmasti tuntuu pahalle ja vaikealle, onhan kyse omasta äidistä, niin tiedät varmasti, että se on sisaruksillesi parempi. Ja tuskimpa äitisikään on tilanteeseen tyytyväinen, ei varmasti ole helppoa hänellekään myöntää sitä millainen itse on.
Toivon paljon voimia sinulle, ja toivottavasti jaksat olla tukena sisaruksillesi, heille on äärettömän tärkeää, että on läheinen ihminen elämässä läsnä, kyllä sisarukset on kuitenkin yhtälailla tärkeitä kuin vanhemmatkin.
voimia!
uskon, että saisit lapset itsellesi, sillä uuden lastensuojelulain astuttua voimaan (2008? 2009? en ole varma), on viranomaisten ensin kartoitettava sukulaiset ja muut läheiset, ennen kuin lasta aletaan sijoittamaan muualle.
suhde eli huoltajia olisi kaksi, niin silloin olisi suuremmat mahdollisuudet jaksaa pitää huolta myös sisaruksistasi.
soitat heti lastensuojeluun. Asiat järjestyvät varmasti! Ole rohkea ja ajattele sisarustesi parasta. Äitisi on aikuinen ja kantaa itse vastuun teoistaan, häntä sinun ei tarvitse hyysätä.
tilanne ei kuulosta ollenkaan hyvältä. Hae lastensuojelusta apua.
Olet hieno ihminen kun jaksat välittää!
Nyt ÄKKIÄ yhteydenotto sinne lastensuojeluun! Äitiäsi "ei varmaan voida pelastaa", mutta ne ala-alasteikäiset lapset voidaan, ja se on tärkein asia tuossa.
Toimi heti - se on sen arvoista!
Toivota tsemppiä täältä etäältä, muuta en voi. Toivottavasti asiat selkiytyvät.
Minulla vastaava tilanne lähipiirissä...
Lapsia ei ole toistaiseksi sijoitettu lopullisesti tuttavalleni, vaan on tehty väliaikainen sijoituspäätös ja lasten biomamma saa selvitellä elämäänsä ja yrittää toipua alkoholismistaan.
Lapset siis palaavat takaisin biologisen äitinsä ja isäpuolensa luokse, jos asiat korjaantuvat.
Tuttavani, jolla lapset on nyt, on myös kahden lapsen yh, joten vakikumppania ei ainakaan tässä tapauksessa tarvittu vaan katsottiin lapsille paras paikka elää arkea.
Voimia!
Vaikea tilanne tosiaan on, puhuminen ei ole tuottanut mitään tulosta.
Suuria sanoja löytyy, teot puuttuvat, äidiltäni siis.
Keskustelen vielä sisarusten kanssa (molempien) tilanteesta ja selvitän mitä tulevaisuudessa voi tapahtua.
Yritän nyt myös ensin hakea myös äidilleni apua, jos jokin taho voisi auttaa häntä arjessa irti alkoholista.
Rankkaa on ollut ja mikäli lapset otetaan häneltä pois minulle, tulee olemaan vielä rankempaa sillä olen itsekkin vielä nuori alle 25 vuotias.
Kiitoksia kaikille vielä kerran kannustuksesta ja ajatusten selvittämisestä
ap
Eikö kenelläkään ole mitään järkevää neuvoa?
Rankkaa edes miettiä omalta äidiltä lapsien pois ottamista, mutta näin ei voi jatkua
ap