Siis juustomakaroni. Tekeekö sitä joku?
Tuleeko siihen tosiaan vaan pelkkää makaronia ja juustoa, vai mitä? Juu tuli siis vaan mieleen noista ulkomaalaisista sarjoista kyseinen ruoka.
Ei siis sinä mitä, tykkään makaronista ja juustosta, mutta valmistustapa hieman mietityttää:)
Kommentit (17)
Tuli sellainen kastikkeen tyyppinen jutukka, eli siis kermaa ainakin tuli ja reilusti niitä juustoja. Se sitten kaadettiin makaronien päälle ja hetkeksi uuniin.
Samalla perusajatuksella kuin makaronilaatikko, mutta kananmunan sijaan juustoja ja ilman lihaa :).
Joten jos jollakin olis hyvä resepti, niin jakoon vaan!
saat tuhansia resepteja.
Miksi luulette etta suomalainen makaroonilaatikko on jotenkin terveellisempaa? Onko siina kermamaidossa jotenkin enemman vitamiineja? Samaa comfort food-moskaa kummatkin.
-450 g makaronia
-2 rkl voita
-2 rkl jauhoja
-5 dl maitoa, sekaan voi lorauttaa ruokakermaa.
-Suolaa ja pippuria
-5 dl cheddarjuustoa paloiteltuna
-Juustoraastetta
Keitä makaronit.
Lämmitä uuni 170-180 asteeseen.
Sulata voi kattilassa, lisää jauhot ja sekoita. Tämän jälkeen lisää maito, kiehauta ja lisää juuston palaset. Kun juustoseos on paksuhkoa, se on valmista.
Valuta makaronit ja kumoa vuokaan.
Kaada juustoseos makaronien päälle ja laita uuniin.
Uunissa paistuu n. 20 minuuttia, ota vuoka uunista, ripottele juustoraastetta makusi mukaan pinnalle ja laita takaisin uuniin kunnes juustoraaste on sulanut.
josta melkein kaikki amerikassa kasvaneet lapset tykkaa. Se on siis lasten ruokaa. Taalla sita ei tee kukaan "itse" vaan ostetaan paketti, keitetaan makaronit, paketista otetaan pussillinen juustokastikejauhetta, joka sekoitetaan kylmaan maitoon ja sitten seos makaronien joukkoon. Siis nopeaa, helppoa ja lapsille maistuvaa. Kaikilla on pari pakettia kaapissa varalla ja sita tehdaan kun taytyy saada lapsille alle 10 minuutissa ruoka poytaan.
Eri versioita loytyy satoja, lahtien makaronin muodosta ja kaytetyista juustoista. On perus-oranssia, luomua, lisa-aineetonta, white cheddaria, taysjyvaa, riisipastaa jne.jne.jne. Meilla sita syodaan joskus ja aina tekee kauppansa. Ei mitaan superterveellista, mutta ei sita joka paiva syodakaan. En muuten osta sita kraftia koska se on taynna vari- ja lisa-aineita.
t.amerikan mamma
Karjalasta suku. Joulupöytään kuuluu makaroonilaatikko (vertaa lihamakaroonilaatikko).
makaroonilaatikko kuuluisi joulupöytään. Sen sijaan Karjalanpaisti ja Karjalanpiirakat kuuluvat joulupöytään:)
ei maistu meidän perheessä kenellekään muulle kuin minulle ja koirille :)
Lapset eivät suostu laisinkaan syömään sitä "mössöä". Minusta se itse asiassa olisi ihanan helppoa pikaruokaa, jota jauhelihaan sekoitettuna voisi joskus syödä koko porukka. Mutta ei. Aina halutaan jotain "oikeaa" ruokaa, jonka äiskä valmistelee omilla pikku kätösillään alusta saakka.
Murisee mamma Kanadasta...
Joten jos jollakin olis hyvä resepti, niin jakoon vaan!
Tämä näkyy sitten pepun koossa ( :
mutta mun isoäiti teki joulupöytään aina makaronilaatikkoa (siis ilman lihaa), sen päällä oli kovaa juustoa raastettuna. Tuota syötiin muiden laatikoiden ohella. Pitäisiköhän tehdä jouluksi :)
eli keitetaan makarooni, siiviloidaan se ja laitetaan takaisin kattilaan joka on miedolla lammolla levylla. Siihen paalle sitten vaan juustoraastetta haluamastaan juustosta, sekoitetaan kunnes juusto on sulaa ja joka puolella makaroonia, tarjoillaan ketsupin kanssa. ;-) Variaationa teemasta voi kuullottaa erillisella pannulla sipulia ja purkkitonnikalaa, ja sekoittaa senkin makaroonin ja juuston joukkoon. Meilla syodaan joskus _harvoin_.
Mutta esim. Kraft dinnerin Macaroni and cheese on suoraan sanottuna pahaa, ei sita kukaan joka ymmartaa yhtikas mitaan ruuasta syo.
Mun mummo on tehnyt tuota kans. Oisko ollu nimeltään makea makaroonilaatikko tjsp.
Karjalasta suku. Joulupöytään kuuluu makaroonilaatikko (vertaa lihamakaroonilaatikko).
mutta mun isoäiti teki joulupöytään aina makaronilaatikkoa (siis ilman lihaa), sen päällä oli kovaa juustoa raastettuna. Tuota syötiin muiden laatikoiden ohella. Pitäisiköhän tehdä jouluksi :)
Meillä mummo teki ihan normilaatikon ilman lihaa ja juustoja.(munamaidolla)
Karjalainen oli mun isoäiti.
nro 5
Kylla ihan parmesaani ja sharp cheddar riittavat.