Selailin 60 vuotiaan äitini
koulukirjaa,en muista mikä kirja oli,mutta siellä ihan yleisesti puhuttiin neekereistä ja kerrottiin,että siellä ja siellä käytettiin neekereitä orjina yms. :)
Kommentit (3)
Selailin 60 vuotiaan äitini koulukirjaa,en muista mikä kirja oli,mutta siellä ihan yleisesti puhuttiin neekereistä ja kerrottiin,että siellä ja siellä käytettiin neekereitä orjina yms. :)
Ei tarvitse mennä 6-kymppisten koulukirjoille. Itse olen 45, ja meillä oli esim. maantiedossa termi neekeri samalla tavalla neutraalissa käytössä kuin intiaani. Eli sitten vaan jossain vaiheessa sanan neekeri käyttö kiellettiin rasistisena, vaikka suomalaisessa kielenkäytössä se oikeasti oli ihan leimaamaton sana. Syynä ilmeiesti se, että "neekeri"-sana ymmärrettiin joksikin "nigger"-sanan vastineeksi mitä se ei ollut.
Eli sitten vaan jossain vaiheessa sanan neekeri käyttö kiellettiin rasistisena, vaikka suomalaisessa kielenkäytössä se oikeasti oli ihan leimaamaton sana. Syynä ilmeiesti se, että "neekeri"-sana ymmärrettiin joksikin "nigger"-sanan vastineeksi mitä se ei ollut.
Ei englanniksikaan käytetä sanaa negro. Mä käsittäisin niin, että noita ihnonväriin perustuvia sanoja tai eksonyymejä (siis ulkopuolisten jostakin kansasta, etnisestä ryhmästä tmv. antamaa nimitystä) ei käytetä sen takia, että ne tavallaan edustavat ylhäältä päin katsovaa kielenkäyttöä ja vaikkapa sanan neekeri kohdalla ylläpitävät kolonialistista asennetta.
Ei neekeri ole ainoa sana, josta on luovuttu. Esim. seuraavat eksonyymit on korvattu kansan omalla nimityksellä (suluissa uusi, omakielinen nimitys): lappalainen (saamelainen), tseremissi (mari), voguli (mansi), ostjakki (hanti), eskimo (inuiitti) jne. Usein eksonyymit luonnehtivat kansaa jollakin tavalla kielteisesti.
Neekerikuninkaasta.
Itse olen lapsena syönyt neekerinpusuja. Minusta se on lähinnä keljuilua suomalaisuutta vastaan jos ei voi puhua neekeristä -ja ihan neutraalissa merkityksessä!
Mutta neekeri on vaan toiselle neekerille neekeri.