"Odotan" jatkuvasti lapsen heräävän, stressaavaa
Meidän 1,5 vuotias on sairastellut viime aikoina ja siten heräillyt moneen kertaan yössä. Nyt mies ja lapsi jo nukkuu, mutta minä koko ajan kuuntelen ja "odotan", että milloin lapsi herää. Jopa nukkuessani tunnen, miten olen osittain hereillä ja odotan lapsen heräämistä.
Tämä tekee "omasta ajasta" täysin heppoisen, olen ilta ihminen, mutta en osaa illoista enää nauttia. Lisäksi olen uniongelmainen, joten jo muutenkin huonoihin unenlahjoihin tämä ei tuo helpotusta. Tiedän kyllä että joskus saan nukkua viikko tolkulla täysin rauhassa, mutta tällä hetkellä tuntuu että siihen menee ikuisuus.
Kommentit (5)
Mulla oli tuota 1v 3kk ikään asti. Lapsi heräili jatkuvasti, jos ei syömään niin muuten vaan.
Nyt 5kk mennyt normaalisti ja alan vasta olla pikkuhiljaa "toipunut".
Meidän poika heräsi lähes kaksi vuotiaaksi useita kertoja yössä. Täyttää pian kolme ja nukkuu kyllä yöt täysin heräämättä, mutta olen raskaana ja jo nyt pelkään sitä, jos tämä toinenkin on samanlainen heräilijä.
Oma uni oli tosiaan sellaista kevyttä, että sen läpi koko ajan oli valppaana odottamassa koska taas äitiä tarvitaan.
Nostan hattua raskaudellesi ja toivon, että vauva omaa hyvät unenlahjat! Itse en uskalla ajatella toista raskautta, mitä jos sieltä tulisi koliikkilapsi tai muuten vain huonouninen...huoh...
En tiedä milloin olen "toipunut" tästä heräilystä,joskus haaveilin lapsista pienellä ikäerolla mutta tällä hetkellä ajatus kauhistuttaa.
t.ap
Varsinkin esikoisella ja kuopuksella olin aivan sätky. Tuntui, etten nukkunut koskaan.
Nykyäänkin vielä, kun kuopuskin oli yli 4v, varsinkin aamut nukun koiranunta. Eli kyttään koko ajan, milloin herää, vaikkei mun tosiaankaan tarvitsisi kytätä yhtään mitään. Lapsi osaa tulla alakertaan ja herättää mut tai isänsä tarvittaessa. Ja nukkuu usein aamullakin pitkään eli 8 tai joskus jopa lähelle 10.
En osaa auttaa yhtään, kun itsekin olen sellainen herkkäuninen lasten myötä. Keskimmäistä en niin pahasti kytännyt, kun nukkui aina pitkään ja hyvin 2kk lähtien.
Mulla on saman ikäinen, joka on koko elämänsä herännyt monta kertaa yössä. (Allergiat vaivaavat.) Tähän kyllä jossain määrin tottuu, mutta ei ole koskaan samalla tavalla vapaalla kuin jos tietäisi varmaksi edes, että seuraavaan kahteen tuntiin kukaan ei kaipaa minua.