Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkärin käytös sterilisaatiota haettaessa

Vierailija
05.12.2010 |

Kävin gynekologini lähetteellä sopimassa sterilisaatiosta. Onneksi gynikseni oli mua etukäteen prepannut, sillä heikompi nainen olis varmaan siinä paineessa murtunut! Ymmärrän kyllä, että lääkärin pitää selvittää että tiedän mitä olen tekemässä, mutta joku raja tossa kierukan tuputtamisessakin pitäisi olla!

En muutenkaan ymärrä, miksi sterilisaatiot ja raskauden keskeytykset tehdään sairaalassa, joka erikoistuu nimen omaan synnytyksiin ja lisääntymiseen. Olisi paljon fiksumpaa, että meillä olisi omat klinikat meille ei-vanhemmiksi-haluaville. Muutenkin mielestäni lähettävän lääkärin, eli esim gynekologin, vastuulla pitäisi olla ottaa selvää, onko päätös harkittu. Mäkin olen käynnyt samassa paikassa koko aikuisikäni ja keskustellut näistä asioista vuosittain jo useiden vuosien ajan. Mitä joku sairaalalääkäri luulee saavansa musta irti kymmenessä minuutissa?

Kaikille sterilisaatiota haluaville vinkiksi: älä anna periksi, anna niiden höpöttää siitä kierukasta ja kieltäydy kohteliaasti. Yli kolmekymppisillä on oikeus sterilisaatioon. Sä voit joutua kieltäytymään enemmän kuin kolmesti, mutta kyllä ne lopulta lopettaa. Munkin lääkäri totesi vihaisena "sun päätäs ei sitten käännä millään". Miksi pitäisi?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinulla ap lapsia ennestään?

Vierailija
2/13 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja liian moni sitä haluaa alle 5v kuluttua steriloinnista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosin 29-vuotias, mutta jo 19-vuotiaana mainitsin lääkärille ensimmäistä kertaa sterilisaatiosta. Ymmärrän, että silloin lääkäri piti sitä höpötyksenä.

Mutta vieläkin siihen suhtaudutaan todella kielteisesti, kun olen asian ottanut puheeksi.

Mutta silti aina haluan mainita sen ehkäisyasioissa. En tiedä kirjataanko noita ylös, mutta haluaisin, että jossakin näkyy se, että olen ilmaissut haluavani sterilisaation jo aikaa sitten.

Minulla on yksi lapsi, seuraus vahinkoraskaudesta. Se on vain vahvistanut päätöstäni sterilisaatiosta. Olen tämänkin taustan aina lääkäreille kertonut. Ei. "Kyllä sinä vielä kadut." Ei helvetti. Ei kaikken tarvitse hankkia (useampia) lapsia!

Nyt mulle laitettiin kuparikierukka. Mutta viiden vuoden päästä (olen 34v. silloin), niin todella haluan sen sterilisaation. Olen varautunut kyllä tappelemaan asian puolesta.

Äitini koki aikanaan samanlaista painostusta. Hän hankki sterilisaation ollessaan 45v. Siltikin se tuntui olevan todella hankalaa.

Vierailija
4/13 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta miehen kautta lainalapsia useampi. En ole koskaan halunnut omia lapsia.

Ja kuten sanoin ymmärrän hyvin, että asia pitää käydä vastaanotolla läpi, sitä en ymmärrä, että kun kaikki kriteerit täyttyy (oikea ikä, oikeat syyt yms yms), ei se riitä vaan vielä pitää tuputtaa ja alkaa heittämään kaikkea mautonta, kuten "mitä jos miehesi kuolisi ja alkaisit seurustella viriilin, nuoren miehen kanssa joka haluaa kanssasi lapsia". Siis ihan oikeesti! No, lekuri tais itekin tajuta miten idioottimainen tuo heitto oli, kun vastasi mun puolesta että "sä et haluis semmoista miestä" tai jotain.

Ap

Vierailija
5/13 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tehtiin sterilisaatio kolmannan lapsen syntyessä, syntyi sektiolla.Olin 28v. Olin etukäteen äitipolillä jutellut asiasta kahden lääkärin kanssa. Parerit tehtiin ja kaikki ok. Päätettiin että sen todellakin haluan tehdä silloin.

No, siinäpä sitten leikkaussalin pöydällä maatessani lääkäri tuli suorittamaan toimen pidettä. Katsoi papereita ja että ai, sulle pitäs samalla tehdä sterilisaatio. Joo, kyllä on näin.

Tokas vain että hän ei sitä sinulle tee kun olet noin nuori. Mies tuli tässä vaiheessa leikkaussaliin. Siinä minä sitten miehelle itkukurkussa sanoin että lääkäri sanoi että ei tee sitä. Siinä sitten puhuttiin ja puhuttiin ja sitten suostui sen kuitenkin tekemään.

Mutta mielestäni tökeröä, sillä tuossa vaiheessa minä olin päätökseni tehnyt ja pysyin sen takana.

Tuosta on 7v aikaa ja en ole päätöstäni katunut.

Vierailija
6/13 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapun, minkä mies allekirjoitti, että suostuu vaimonsa sterilisaatioon.

Laitonta puuhaa. Mutta kaikkea ne kokeilee.

Kaveri oli lapun allekirjoituttanut, mutta tokaissut lääkärille, että pakko kai sen oli kirjoittaa kun oli ehtona, että jos et allekirjoita ja pillua ei tipu.

Vierailija
7/13 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosin 29-vuotias, mutta jo 19-vuotiaana mainitsin lääkärille ensimmäistä kertaa sterilisaatiosta. Ymmärrän, että silloin lääkäri piti sitä höpötyksenä.

Mutta vieläkin siihen suhtaudutaan todella kielteisesti, kun olen asian ottanut puheeksi.

Mutta silti aina haluan mainita sen ehkäisyasioissa. En tiedä kirjataanko noita ylös, mutta haluaisin, että jossakin näkyy se, että olen ilmaissut haluavani sterilisaation jo aikaa sitten.

Minulla on yksi lapsi, seuraus vahinkoraskaudesta. Se on vain vahvistanut päätöstäni sterilisaatiosta. Olen tämänkin taustan aina lääkäreille kertonut. Ei. "Kyllä sinä vielä kadut." Ei helvetti. Ei kaikken tarvitse hankkia (useampia) lapsia!

Nyt mulle laitettiin kuparikierukka. Mutta viiden vuoden päästä (olen 34v. silloin), niin todella haluan sen sterilisaation. Olen varautunut kyllä tappelemaan asian puolesta.

Äitini koki aikanaan samanlaista painostusta. Hän hankki sterilisaation ollessaan 45v. Siltikin se tuntui olevan todella hankalaa.

Kun täytät 30v, sulla on siihen lain suoma oikeus, jos vaan osaat pyytää sitä oikein. Eli mun gynis neuvoi mua sanomaan, että haluan mahdollisimman luonnollisen, kivuttoman ehkäisymenetelmän. Ja olemaan taipumatta painostuksen alla.

Onhan toki näitä, jotka sitten katuvat. Mitä sitten? Onhan niitäkin, jotka katuvat esim tatuointeja, avioliittoja, rintaimplantteja. Sit ne käy niitä korjaamassa. Miksi meidät kaikki niputetaan samaan kasaan tässä asiassa? Ja miksi tästä ei voida keskustella asiallisesti, vaan ihan outoja argumentteja heitetään ilmaan. "Me ei sit voida luvata, ettei sun kuukautiset ole sen jälkeen kivuliaammat, runsaammat ja kestä kauemmin." Jaa. Eikös se luekaan siinä teidän mainoslehtisessä? MITÄ SITTEN! Enpähän tule raskaaksi ja voin luopua hormoonipillereistä.

Ap

Vierailija
8/13 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin ehkä vaikuttaa, että mulla on jo 4 lasta, joista viimeinenkin oli ehkäisyn pettämisen vuoksi. Ikää 31v. Ja reitti oli omalääkäriltä leikkaavalle gynelle. Ja omalääkäri tiesikin, etten ole tyytyväinen muihin ehkäisyihin. Ei kertaakaan kumpikaan kysellyt, että olenko varma tms.

Vierailija
9/13 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietyin edellytyksin sterilisaatio on saatava.

Vierailija
10/13 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sairasta, mä olisin tehnyt ilmoituksen tommosesta! Mä luulin, että mun gynekologi liioittelee mutta näköjään ei. Olis paljon parempi, jos lapsen tekoa pitäis perustella yhtä hanakasti kuin niide tekemättä jättämistä. Ja mitä sit jos kautisin, oma vikani! Mun ex-anoppikokelaskin tokas joskus kun olin kolmikymppinen, et kyl mun pitäis niitä lapsia tehdä varmuuden vuoksi, ettei sit vanhana kaduta. Voi jeesus mikä syy tuoda lapsia tähän maailmaan. Äiti ei nyt oikein jaksa teitä kun teki teidät varmuuden vuoksi. Osaan sitten arvostaa teitä neljänkymmenen vuoden päästä.

Vierailija
11/13 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli steriloimista pyytänyt henkilö on avioliitossa, on hänen aviopuolisolleen varattava mahdollisuuksien mukaan tilaisuus saapua 1 momentissa tarkoitettuun tilaisuuteen, ja aviopuolisoille on tällöin, milloin siihen katsotaan olevan syytä, selvitettävä, siten kuin asetuksella tarkemmin säädetään, kumman steriloiminen 1 §:n säännökset huomioon ottaen on tarkoituksenmukaisempaa, ja annettava tarvittaessa tilaisuus vielä harkita, kumpi heistä pyytää steriloimista.

Vierailija
12/13 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietyin edellytyksin sterilisaatio on saatava.

Käytännössä pitää tietty sit osata perustella toi laajemminkin.

Vierailija
13/13 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli steriloimista pyytänyt henkilö on avioliitossa, on hänen aviopuolisolleen varattava mahdollisuuksien mukaan tilaisuus saapua 1 momentissa tarkoitettuun tilaisuuteen, ja aviopuolisoille on tällöin, milloin siihen katsotaan olevan syytä, selvitettävä, siten kuin asetuksella tarkemmin säädetään, kumman steriloiminen 1 §:n säännökset huomioon ottaen on tarkoituksenmukaisempaa, ja annettava tarvittaessa tilaisuus vielä harkita, kumpi heistä pyytää steriloimista.

...sillä nää olis varmasti vaatineet miehen paikalle. Nyt ne vaan kysyi miksi en pyydä miestä tekemään sitä, kun on niille paljon helpompaa. Siinä sitten selittämään, että jos vaikka mun mies kuolisi huomispäivänä, en haluis lapsia sen seuraavankaan kanssa ja sit pitäis taas käydä tää homma läpi. Ja mies taas vois lisääntyä jos se vielä pariutuis ja sen hehkeä uus nainen toivoisi lapsia vaikka ei itse niitä enempää haluakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan