Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te yli vuoden imettäneet! Jatkatteko yöimetyksiä

Vierailija
03.12.2010 |

vai riittääkö maito muutenkin? Kuinka usein lapsesi syö rintaa, entä kuinka suuria ruoka-anoksia yleensä?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lapsi oli n. 9kk. Päivällä hänellä oli "vapaa pääsy" rinnalle vuoden ikään saakka. Sitten aloimme vähentää imetyskertoja aamuun (tällä ostin lojumisaikaa ennen ylösnousua), ennen päiväunia ja iltaan (rauhoittui nukkumaan helpoiten rinnalla. Viimeiseksi näistä jäi tuo iltaimetys, joka sekin jäi pois noin puolentoista vuoden kohdalla.

Maitoa riitti sopivasti kaikissa vaiheissa, vaikka äitini sanoi jo raskausaikana, että tuskin voin imettää, kun on yhtä pienet tissit kuin hänellä, ja hänelläkin maito loppui kun olin 2 kk. Kun imetys sitten onnistui, äitini kyllä oli siitä aidosti iloinen ja tuki tässä "pitkässä" imetyksessä hienosti.

Vierailija
2/29 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en jaksa huudattaa lasta yöllä. Lisäksi imetän päivällä vain päiväunille laittaessa, ellei sitten nukahda autoon, kun ollaan menossa jonnekin. Lopetan imetyksen, kun vauva itse vieroittuu tai sitten kun en jaksa enää yöimettää. Nyt olen hoitovapaalla, joten jaksan. Yleinen linjahan on niin neuvolassa kuin tällä palstalla, että yöllä ei anneta tissiä eikä pulloa, mutta todellisuus on toista ainakin niissä piireissä, joissa minä liikun. Käy katsomassa esim. imetystukilistan sivuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika ja kerran yössä herää rinnalle :) Päivisin käy aamulla ,päiväuniaikaan ja sitten illalla nukkumaan mennessä ja maitoa piisaa :)

Vierailija
4/29 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen imettänyt yli vuoden ikäisiä lähinnä vain aamulla pitkittämään heräämistä, päiväunien yhteydessä ja illalla nukkumaankäydessä.

Maitoa on aina riittänyt. Määristä ei ole hajua. Lopetus on kuitenkin pitänyt tehdä vähitellen, jotta rinnat eivät räjähdä, eli kyllä sieltä jotain on syöty.

Vierailija
5/29 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi 13 kk. Yöimetykset vaihtelevat kuitenkin. Viime yönä meni nukkumaan 21, heräsi syömään 05. Varsinaista yöimetystä tuo tuskin on.

Itse kannatan lapsen tahtisuutta, jos se ei käy äidin voimille. Maidontulohan siinä jo loppuu väsymyksenkin vuoksi.

Neuvolassa sanottiin, että jos vasta nyt lopettaa yöimetykset kokonaan, niin lapsi tulee saamaan traumoja. Erikoinen kommentti. Itse en ole paljoakaan perustanut koko neuvolan ohjeita. Alussa yrittivät saada tarjoamaan vastiketta painonnousun tueksi. Punnitusimetykset kertoivat kuitenkin, että maitoa riitti. Myöhemmin neuvolassa on sanottu, että upeasti on kasvanut omalla käyrällään tasaisesti.

Ystäväni on ed. katkera samaista neuvolan terkkaria kohtaan, hän alkoi antamaan lisämaitoa ja imetys loppui melko nopeasti kokonaan.

Lapsi syö aamu ja iltapuuron n. 1,5 dl ja kaksi liharuokaa 200g. Välillä annan myös välipalaa. Imetän n. 3 x pv, joista yksi yleensä yöllä.

Olen miettinyt, että jos imetys loppuisi yön osalta, niin lisääntyisikö ruokahalu päivällä niin paljon, että imeminen ei enää kiinnostaisi ravinnollisessa mielessä? Miten jotkut pystyvät jatkamaan 2-v asti, onko kyseessä äidin sinnikäs rinnan tarjoaminen, vai lapsen sinnikäs rinnalle haluaminen?

ap

Vierailija
6/29 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun rupesi nukkumaan aamuun asti. Imetys loppui itsestään 1v 8kk iässä kun ei enää kerennyt tulla rinnalle ja illallakin oli niin väsy että nukahti ennekuin kerkesi edes ajatella..

Vierailija
7/29 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annatteko lapselle myös tavallista maitoa lisäksi?

Oletteko kokeilleet vuohenmaitoa, on kuulema koostumukseltaan lähempänä äidinmaitoa, kuin lehmänmaito?

Ja miksi ihmeessä pitää antaa rasvatonta maitoa, äidinmaitohan on tunnetusti tuhtia tavaraa?

Käsittääkseni moni lapsi ei kestä teollisesti käsiteltyä maitoa, eli homogenoitua ja pastöroitua, mutta raakamaitoa pystyvät juomaan oireitta. Onko tästä kokemuksia?

Vierailija
8/29 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En arvostele, mutta oletteko harkinneet että ehkä olisi aika lopettaa yösyötöt. Keskimäärin 5-6 kuukautinen lapsi nukkuu jo oikein hyvin 11-12 h yöunet. Yli vuoden ikäisen lapsen ravinto koostuu pääasiassa aivan muusta kuin maidosta. Kaksi syöttöä maitoa yksi aamulla ennen aamiaista ja sitten toinen illalla. Iltapäivisin voisi maidon sijaan tarjota jugurttia. Jos tuon ikäinen lapsi herää yöllä niin hänelle annetaan maidon sijaan vettä.

Terv. nanny

Vierailija
9/29 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin vuoden ikäiselle, eli kun yöimetykset jäivät pois. Määrät olivat aluksi mitättömiä, mutta pikkuhiljaa maitokin alkoi maistua.

Gefilus-maitoa ja -piimää siksi, että niitä me vanhemmatkin juodaan.

Vierailija
10/29 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai eivät. Ihmettelen miksi WHO suosittelee imetystä 2 v asti, mutta esim. neuvola ei tähän kannusta?

Vierailija
11/29 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olisi kannattanut lopetttaa jo aiemmin, minävasta lähempänä 2vuotta. PUolukkaa nänniin, niin lapsi oppi nukkumaanläpi yön. Silti söi päivällä. Minusta hän söi hurjan usein, oli liikaakin kiinni rinnassa. Imetin vain koska se on hyvää ruokaa, lehmänmaitoa meillä ei syö kukaan.

Vierailija
12/29 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin nro 11: neuvolassa on eri suositukset kuin WHO:lla ja Unicefillä, joiden kahden vuoden imetyssuositus koskee muitakin kuin kehitysmaita. Meillä ainakin on tosi imetyskielteinen th, ei ole varmaan itse imettänyt kovin pitkään. Ja lisäksi olen huomannut, että koulutetut äidit imettävät kauemmin kuin vähemmän koulutetut.

Vierailija
13/29 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kehotti lopettamaan yöimetyksen. Vauva on 6kk.

En aio lopettaa.

Vierailija
14/29 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en siksi, että maito riittäisi. Maitoahan tulee juuri sen verran kuin tilaa. Ainoastaan imetyksen alussa on maidontulon riittävyyden kannalta tärkeitä nuo säännölliset välit.

Usempina öinä (aamuyöstä) lapsi siis herää syömään. Joo, ollaan yritetty saada lasta nukahtamaan tassuttelemalla ym. keinoin, mutta tuntikausien huudattamiseen en ryhdy. Eiköhän se yösyöminen joskus lopu.

Muutoin imetän vain aamulla ja illalla. Muuta maitoa (tai velliä) ei juurikaan suostu juomaan, mutta jugurtista ja raejuustosta ym. maitotuotteista tykkää. Kiinteitä ruokia syö hyvin päivällä, ei niitä lisäämällä (miten sekin tapahtuisi? Pakkosyöttämällä?) taitaisi yöunet sen kummemmiksi mennä.

Vierailija
15/29 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rauhoittuu tissille helposti yöllä ja jos itsellä ei ole pahoja nukahtamisvaikeuksia, yöimetys on toimiva tapa rauhoittaa yöt, sanoi neuvolantädit mitä hyvänsä.

Vierailija
16/29 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös terkkari, joka ensi kotikäynnillä jo ihmetteli sitä, miten imetän vauvaa niin usein ja pitkään. Hänen mukaansa vauvat tarvitsevat vain 5 min ja sillä selvä. Kyllä olin ensikertalaisena ihmeissäni, jälkeenpäin meilläkin muuttui imetys 5 min sessioiksi, mutta vauva oli jo huomattavasti vanhempi ja homma niin sanotusti halussa tekniikankin puolesta.

Mielestäni neuvoloissa liian vähän imetysohjauskykyä. Lähinnä saavat koulutusta maitokorvikkeiden jälleenmyyjiltä ja tiedon kanssa opastavat äitejä tekemään ratkaisuja.

Vierailija
17/29 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en siksi, että maito riittäisi. Maitoahan tulee juuri sen verran kuin tilaa. Ainoastaan imetyksen alussa on maidontulon riittävyyden kannalta tärkeitä nuo säännölliset välit.

Usempina öinä (aamuyöstä) lapsi siis herää syömään. Joo, ollaan yritetty saada lasta nukahtamaan tassuttelemalla ym. keinoin, mutta tuntikausien huudattamiseen en ryhdy. Eiköhän se yösyöminen joskus lopu.

Muutoin imetän vain aamulla ja illalla. Muuta maitoa (tai velliä) ei juurikaan suostu juomaan, mutta jugurtista ja raejuustosta ym. maitotuotteista tykkää. Kiinteitä ruokia syö hyvin päivällä, ei niitä lisäämällä (miten sekin tapahtuisi? Pakkosyöttämällä?) taitaisi yöunet sen kummemmiksi mennä.

Kiitos!

Vierailija
18/29 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ruokaa meni kivasti. Jos imetät paljon päivällä, voi olla ettei kiinteitä mene kovin hyvin. Itse tein niin että imetin vasta ruoan päälle, maito maitona.

Järkeilin myös, ettei ollut tarvetta enää yösyömiselle vaikkakin vatsa oli tottunut ruokaa yöllä saamaan. Parina yönä tarjosin vettä tuttipullosta jos ja kun vauva heräsi ja siinä se.

Vierailija
19/29 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-v asti?

Vierailija
20/29 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoista imetin myös reilut 1½ vuotta öisin kuitenkin vain 3 kk ikään, koska sen jälkeen hän alkoi nukkua yönsä läpi. N. 8-9 kk iässä loppuivat / lopetin hänelläkin muut kuin aamu- ja iltasyötöt. Maitoa riitti silti ja varmistin lapsen kalsiuminsaannin muilla maitotuotteilla.