Tarhoissa hoitajien käytös?
Minulla on 3v poika ja olen pitkin syksyä ihmetellyt yhden hoitajan käytöstä. Kun vien pojan aamulla tarhaan, sanoo lapselle huomenta, minua ei edes katso silmiin. Ei puhu eikä ota kuitenkaan kontaktia poikaan ainakaan minun ollessa läsnä.
Kun haen lapsen tarhasta, tervehtii ja saman tien lähtee muualle. Kerran istui minun vieressäni muiden lasten kanssa kun puin omaani eikä puhunut mitään, ei minulle eikä lapselleni. Toiset hoitajat aina tulee juttelemaan ja ainakin huomio pojan ja sanoo heippa kotiin lähtiessä. Ja poikani puhuu paljon toisista tädeistä ihan nimellä.
Tämä kyseinen hoitaja istuu yleensä huoneen toisessa nurkassa aina sama tyttö sylissä (voi toki olla aina sattumaa) eikä sano mitään / katso kun pojan kanssa lähdemme.
Eilen oli sitten tilanne, kun hain lastani tarhasta, poika vielä oli pöydässä välipalalla. Leipää oli hiukan jäljellä. Nauroi minulle pöydän takaa ja teki virnistyksiä tädeille (oli tämä kyseinen hoitotäti sekä harjoittelija) huomasin, että sillä haki ”lupaa” tulla minun luo, kumpikaan hoitajista ei minua tervehtinyt.
Harjoittelija sitten tokaisi toisesta pöydästä, en edes nähnyt häntä kulman takaa: *nimi*, syö nyt leipä pois, tiedät ettei pöydästä nousta ennen kuin kaikki ruoka on syöty. Poikani sitten istui murheissaan pöydässä ja katseli minua..
hetken päästä tämä toinen kertomani hoitaja nousi, meni poikani luo ja ilme värähtämättä sanoi, että mene sitten äitisi luo kun et enää syö. ..kaikki tämä minun katsellessani. Poika juoksi suu mutrussa, melkein itkien luokseni ja hyppäsi syliin.
Koko illan oli itkuinen, halusi olla joko minun tai mieheni sylissä, puuroa jätti syömättä illalla ja kun ihan normaalisti sanoin, että syöppäs nyt puuro pois, alkoi itkemään hysteerisenä ja siis tätä ei ole koskaan ennen käynyt.
MITÄ MINUN PITÄÄ TEHDÄ? Onko tuollainen käytös normaalia tarhoissa ettei vanhemmille mitään puhuta kun lasta haetaan? Onko normaalia käyttäytyä noin vanhemman katsellessa hoitamista? Minulla on tunne, että hoitaja ei pojastani liiemmin tykkää.
Saako tarhassa pakottaa lasta syömään ilman, että siitä keskustellaan vanhempien kanssa. Minä olen sitä mieltä, että kaikkea pitää maistaa, edes murunen, mutta pakottamaan ei ruveta!
Kommentit (4)
Olen ollut siis useammassa töissä. Työhönsä kyllästyneitä, ylityöllistettyjä, matalapalkkaisia hoitajia.. Kun niistä töistä jäin pois niin päätin, että yksikään lapsi ei meiltä mene päiväkotiin...
Olen ollut siis useammassa töissä. Työhönsä kyllästyneitä, ylityöllistettyjä, matalapalkkaisia hoitajia.. Kun niistä töistä jäin pois niin päätin, että yksikään lapsi ei meiltä mene päiväkotiin...
Hoitajat ovat aina tosi ystävällisiä. Jopa silloin kun näkee, että heillä on kiire. Aina tervehtivät, aina ehtivät vaihtaa muutaman sanan jos tarvetta on. Ja mikä tärkeinä, lapsi (2-v) selvästi tykkää olla tarhassa.
tuota välipalajuttua en nyt oikein ymmärtänyt, että mikä siinä kaihersi?
Mitä siinä olisi mielestäsi pitänyt tehdä? Antaa lapsen jättää puolikas leipä pöytään ja juosta sinun luoksesi?
Minusta on ok, että lapsi opetetaan syömään loppuun (ilmeisesti leipä noin muuten maistui) rauhallisesti pöydän ääressä, vaikka oven takana odottaisi itse joulupukki.