Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on sopiva ikä lapsen aloittaa lumilautailu?

Vierailija
02.12.2010 |

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun kaverin laps aloittelee just laskettelua on 1v 5kk!! Sairasta laittaa noin pieni lapsi sinne.

Ja edellinen aloitti 2 vuotiaana, kuulemma 5v laski maailmancup mäkeä alas keskieuroopassa... uskokoot ken tahtoo. Asutaan eri paikkakunnilla niin voi sepittää mitä haluaa..

Vierailija
2/20 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoi ilman apupyöriä 1v 10kk.

Sukset jalassa oli rinteessä 2v 4kk.

Lumilautaan ihastui 4v ja meni kuin vanha tekijä.

Perttu taas ei mene millään muulla kuin pulkalla mäkeä alas.

Hah hah

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä 11 v tyttö lautailee ja 5 v laskee suksilla ja ei todellakaan laske vanhempien jalkojen välissä. Opettelimme kaksi vuotta sitten valjaiden avulla( todella paljon turvallisempaa) ja siitä saakka on laskenut mäen kuin mäen alas, mutta ei syöksyllä vaan meidän vanhempien suksien jäljissä tulee alas. Tutumassa rinteessä saa laskea yksinkin mutta silloinkin tyttö tietää että miten tulla alas. Viime pääsiäisenä Kalle Palander tuli erikseen kiitämään meitä vanhempia että ei oo usein nähnyt niin tyylipuhdasta laskua kuin meidän pikkuinen laski Saaruassa

Vierailija
4/20 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun kaverin laps aloittelee just laskettelua on 1v 5kk!! Sairasta laittaa noin pieni lapsi sinne.

Ja edellinen aloitti 2 vuotiaana, kuulemma 5v laski maailmancup mäkeä alas keskieuroopassa... uskokoot ken tahtoo. Asutaan eri paikkakunnilla niin voi sepittää mitä haluaa..

1,5v on liian pieni muille kuin murtomaasuksille. 3v on pienimmät, jotka jotkut seurat ottaa ryhmäopetukseen, ja ihan syystä. Meillä vanhempi oli 4,5 v kun aloitti, nuorempi 3v. 3v aloittanut laski kyllä maailmancup-rinteetkin 6v:nä, se ei ole kovin vaikeaa kun on neljättä kautta suksilla.

Vierailija
5/20 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ite aloitin lautailemaan 7vuotiaana ja tiedän monia jotka on aloittanut paljon nuorempinakin. (tai vanhempinakin)

Vierailija
6/20 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta hän siis laskettelee jo ihan täysillä, eli se olisi hyvä opetella varmaankin ensin...

Vierailija
7/20 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta hän siis laskettelee jo ihan täysillä, eli se olisi hyvä opetella varmaankin ensin...

koska sun lapses on tehnyt niin? en mä ainakaan näe mitään syytä miks laskettelu tarvis opetella ensin? ovat kuitenkin 2 täysin eri asiaa.

itse laskettelin ensin 5v ja sen jälkeen olenkin lautaillut yli 20v ja ei siinä lautailun aloittamisessa kyllä mitään hyötyä ollut että lasketella osas. (ainakaan mulle)

Vierailija
8/20 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lautailee koko perhe joten ihan luonnollisesti juniorillekin ostettiin lauta 2 talvea sitten hänen ollessa 3,5v. Meillä tuo oli hyvä ikä.

Vierailija
9/20 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten ei laskettelua tarvitse opetella ensin.

Levillä pari talvea sitten poikani olisi halunnut mennä lautailu kouluun. Siellä ei järjestetä lumilautailukouluja alle 10-vuotiaille, koska katsotaan että se olisi sopiva alotusikä. Mielestäni kyllä aika korkea. Pojan kanssa sitten otettiin yksityisopettaja, mutta ei silti opittu kumpikaan ;-)

Vierailija
10/20 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppivat heti! kumpikaan ei mennyt suksilla ennen sitä. Kävivät pari kertaa yksityisopen tunneilla

Vierailija
11/20 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 6v. poika haluaisi kokeilla.

Osaa kyllä jo lasketellakin, vaikka luulen ettei sillä niin suurta merkitystä ole.

Vierailija
12/20 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikaa 7v. Palkkasin yksityisopen, joka sanoi etta paras ika olisi 8v, silloin on tarpeeksi voimaa.

Laskettelemaan kaikki lapseni aloittivat 2.5 vuotiaina.

Vierailija
13/20 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoi ilman apupyöriä 1v 10kk.

Sukset jalassa oli rinteessä 2v 4kk.

Lumilautaan ihastui 4v ja meni kuin vanha tekijä.

Perttu taas ei mene millään muulla kuin pulkalla mäkeä alas.

Vierailija
14/20 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 6v. poika haluaisi kokeilla. Osaa kyllä jo lasketellakin, vaikka luulen ettei sillä niin suurta merkitystä ole.

Lumilautaulun sinä talvana kun täytti 4v. Olisi halunnut jo aikaisemmin, mutta sanoin että ensin pitää opetella todella hyväksi laskettelijaksi. Ei siitä laskettelu taidosta varmaan muuta hyötyä ole kuin että osaa omatoimisesti jo käyttää hissiä, mutta senhän oppii nopeasti. Muuten kaksi ihan eri tekniikkaa. Itsekin olen ensin lasketellut ja sitten vasta opetellu lumilautaulu, enkä usko että laskettelusta oli mitään hyötyä lumilautaulun oppimisessa.

Vierailija
15/20 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa konsultoida terkkaa tai lääkäriä siitä, kestääkö lonkat. Näin olivat tämän lapsen vanhemmat tehneet.

Vierailija
16/20 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lautailee koko perhe, paitsi nuorin 5v ollut vielä suksilla. Isommat lapset nyt kohta 11v ja 9v.

Tuo kohta 11v mennyt useamman talven jo loistavasti laudalla, sitä ennen harjoittelussa meni talvi. 9v (viime talvena 8v) on harjoitellu ainakin pari talvea laudalla ja viime talvena vasta lasketteli. Eli meidän kokemuksella 8v pintaan voisi olla hyvä ikä. Tosin jo 7v menee varmaan suht hyvin, mutta alle kouluikäisen kanssa voi olla vaikeaa.

Laudalla lasketteluna pidän sitä että osaa tehdä käännökset molempiin suuntiin ja pysähtyä, sekä aurata, että pääsee hissillä ylös ja pystyy laskemaan sinisen-punaisen rinteen tasoista pitkää rinnettä.

Hämmästelen paljon näitä pieniä hyvin laudalla laskettelevia täällä, sillä rinteissä tuollaisia taniaisia harvemmin laudalla näkee. Ja jos näkee, niin eivät kyllä kovin hyvin ole lautailleet. Sitä vastoin niitä taniaisia näkyy paljon suksilla ja näitä näyttävät hallitsevan hyvinkin.

Jos mietitään tuota lastemme oppimista, niin yleisesti ottaen ovat urheilullisia (molemmat isommat harrastavat kilpaurheilua, toinen jääkiekkoa ja salibandya ja toinen telinevoimistelua) ja motoriikka on ollut aina hanskassa. Fyysinen koko lapsilla ei tosin ole suurimmasta päästä. Silti kun lautailua aloitti siinä 6v-7v tienoilla, niin aika tahkoamista se oli ennen kuin oppivat. Sitä vastoin viime talvena 4v pikkusisko oppi suksilla laskettelun ihan muutamasta kerrasta (sen jälkeen päästiinkin jo Pyhä-tunturin huipulle ja sieltä lasketteli tyytyväisenä). Sukset siis todellakin näyttävät olevan paljon helpommat oppia. Itse, eikä isommat lapset ole koskaan lasketelleet suksilla, vaan aloitimme suoraan laudasta.

Meillä ei 5v tänä talvena vielä siirry lautaan. Saa lasketella suksilla. Lauta saa odottaa jonkun vuoden. Sitten se tietääkin monen montaa kertaa äidin ja isän apua rinteessä ja kiinnioloa pikkurinteissä. Siinä ei paljoa pääse itse laskettelemaan.

Vierailija
17/20 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, tää on AV! Täällä lapset puhuu 5 vierasta kieltä 3-vuotiaana ja tekee permannolla volttisarjoja 2-vuotiaana.

Meillä lautailee koko perhe, paitsi nuorin 5v ollut vielä suksilla. Isommat lapset nyt kohta 11v ja 9v. Tuo kohta 11v mennyt useamman talven jo loistavasti laudalla, sitä ennen harjoittelussa meni talvi. 9v (viime talvena 8v) on harjoitellu ainakin pari talvea laudalla ja viime talvena vasta lasketteli. Eli meidän kokemuksella 8v pintaan voisi olla hyvä ikä. Tosin jo 7v menee varmaan suht hyvin, mutta alle kouluikäisen kanssa voi olla vaikeaa. Laudalla lasketteluna pidän sitä että osaa tehdä käännökset molempiin suuntiin ja pysähtyä, sekä aurata, että pääsee hissillä ylös ja pystyy laskemaan sinisen-punaisen rinteen tasoista pitkää rinnettä. Hämmästelen paljon näitä pieniä hyvin laudalla laskettelevia täällä, sillä rinteissä tuollaisia taniaisia harvemmin laudalla näkee. Ja jos näkee, niin eivät kyllä kovin hyvin ole lautailleet. Sitä vastoin niitä taniaisia näkyy paljon suksilla ja näitä näyttävät hallitsevan hyvinkin. Jos mietitään tuota lastemme oppimista, niin yleisesti ottaen ovat urheilullisia (molemmat isommat harrastavat kilpaurheilua, toinen jääkiekkoa ja salibandya ja toinen telinevoimistelua) ja motoriikka on ollut aina hanskassa. Fyysinen koko lapsilla ei tosin ole suurimmasta päästä. Silti kun lautailua aloitti siinä 6v-7v tienoilla, niin aika tahkoamista se oli ennen kuin oppivat. Sitä vastoin viime talvena 4v pikkusisko oppi suksilla laskettelun ihan muutamasta kerrasta (sen jälkeen päästiinkin jo Pyhä-tunturin huipulle ja sieltä lasketteli tyytyväisenä). Sukset siis todellakin näyttävät olevan paljon helpommat oppia. Itse, eikä isommat lapset ole koskaan lasketelleet suksilla, vaan aloitimme suoraan laudasta. Meillä ei 5v tänä talvena vielä siirry lautaan. Saa lasketella suksilla. Lauta saa odottaa jonkun vuoden. Sitten se tietääkin monen montaa kertaa äidin ja isän apua rinteessä ja kiinnioloa pikkurinteissä. Siinä ei paljoa pääse itse laskettelemaan.

Vierailija
18/20 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meistä muista.

Elämä ei ole kaikille joka saralla yhtä kilpailua. Mä tykkään tehdä lasten kanssa kaikenlaista yhdessä ja ottaa mukaan esim. urheiluharrastuksiin kanssani jo varhain, koska yhdessäpuuhaaminen on hauskaa!

Joopa joo

Hei, tää on AV! Täällä lapset puhuu 5 vierasta kieltä 3-vuotiaana ja tekee permannolla volttisarjoja 2-vuotiaana.

Lainaus:

Vierailija
19/20 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vien lastani mäkeen n. 5-6 kertaa viikossa ja toimin myös lasketteluseurassa, joten näen aika paljon suksijoita/lautailijoita. Kummasti tänne AV:lle on taas kertyneet kaikki nämä ihmelapsilautailijat, jotka aloittavat kaksivuotiaana. Mäessä niitä ei valitettavasti näe. Suksilla saattaa nähdä muutaman 3-4-vuotiaan, mutta se on enemmän vanhempien juttu, kun tuodaan niitä natiaisia jalkojen välissä tai sitten ne ipanat vetää syöksyllä alas mäkeä ja muut saa tosissaan varoa. Mutta laskettelusta on tuossa iässä turha puhua.

Vierailija
20/20 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun poikani oppi lukemaan 2 vuotiaana ja löysi lumilautaesitteet. Sitten mentiin lautailuopettajan luo ja laitettiin homma kuntoon. Nyt 4 vuotiaana lautailee sujuvasti, pääsee itse ankkuri- ja sompahissit. Käytiin Dubaissa hallissa lautailemassa samalla kuin haettiin Bentley perheen kakkosautoksi. Pitää viedä tyttöä sillä tennikseen ja ratsastamaan. Näiden tukevien harrastusten kautta jalkoihin on lapsille saatu voimaa niin että half-pipe-kisoista tuli tupla-kultaa. Jääkiekossa tavoite on NHL ja futiksessa iso saksalaisseura. Kesämökillä on juniorikokoinen, 8 vs. 8 peleihin yltävä kenttä jossa treenaavat elleivät ratsasta, pelaa tennistä tai ole etelänmatkoilla. Yksityisopettajat tuovat osaamista pallotteluun. Talvella tietysti luistellaan aina jos ei ole lätkäharkkoja aamupäivällä ja illalla sit harkoissa.