Venäjä vai ruotsi?
Kommentit (14)
Ja venäjä oli paljon mielenkiintoisempi :)
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010120112792194_uu.shtml
Pitäisikö Itä-Suomen kunnissa saada opiskella venäjää ruotsin sijasta?
Kyllä: 86%
Ei: 14%
Ääniä 21759
Pitäisikö Itä-Suomen kunnissa saada opiskella venäjää ruotsin sijasta?
Kyllä: 86%
Ei: 14%Ääniä 21759
ihan sen takia että mulla on 'huippucool' ruotsalainen työkaveri :)
Tää on muuten just yhtä hyvä perustelu kuin eilisessä TV-kekustelussa. Koska MINULLE on ollut hyötyä ruotsista, koska MINÄ olen kaksikielinen, koska MINULLA on ruotsinkielisiä tuttuja jne jne jne. niin sen vuoksi KAIKKIEN on PAKKO lukea RUOTSIA ! :)
Tää on muuten just yhtä hyvä perustelu kuin eilisessä TV-kekustelussa. Koska MINULLE on ollut hyötyä ruotsista, koska MINÄ olen kaksikielinen, koska MINULLA on ruotsinkielisiä tuttuja jne jne jne. niin sen vuoksi KAIKKIEN on PAKKO lukea RUOTSIA ! :)
Lasten resurssit käyttöön tärkeissä kielissä. Kaikille vapaus valita mitä kieliä opiskelevat toisena kielenä.
Englanti kaiketi ykkönen.
Toisena ja kolmantena ihan mikä muut tahansa kuin pakkoruotsi!
Vapaus myös heille, jotka kokevat ruotsin tärkeäksi....maailmankieleksi, heh! ;-D
Lasten resurssit käyttöön tärkeissä kielissä. Kaikille vapaus valita mitä kieliä opiskelevat toisena kielenä.
Englanti kaiketi ykkönen.
Toisena ja kolmantena ihan mikä muut tahansa kuin pakkoruotsi!
Vapaus myös heille, jotka kokevat ruotsin tärkeäksi....maailmankieleksi, heh! ;-D
jos aletaan vaihtaan toista pakko kieltä toiseksi!
Pitää saada itse valita koulun kielitarjonnasta mitä haluaa.
Ei pakkovenäjä ole mikään ratkaisu!
Hitto! Ei se sovi tässä kielikeskustelussa minkäänlaiseksi perusteluksi pakkoruotsia vastaan!
jos aletaan vaihtaan toista pakko kieltä toiseksi!
Pitää saada itse valita koulun kielitarjonnasta mitä haluaa.Ei pakkovenäjä ole mikään ratkaisu!
Hitto! Ei se sovi tässä kielikeskustelussa minkäänlaiseksi perusteluksi pakkoruotsia vastaan!
Eihän mistään pakkovenäjästä ollutkaan kyse. Eikös kysymys ollut, että kumman valitsisit, ruotsin vai venäjän?
Mutta jos vain venäjä ja ruotsi valittavina niin ilman muuta venäjä.
Täysin vapaasti valittuna. Englanti pakollinen ja laajin vieraskieli, aloitettuna ala-asteella heti kun suomi hallussa. Saksa aloitettuna ala-asteen lopussa ja siitä eteenpäin yhtä paljon tunteja kuin englannissa. Venäjä yläasteella/lukiossa aloitettuna. Ruotsi täysin pois tai vain alkeiskurssi jotta voisi panostaa paremmin englantiin, saksaan ja venäjään. (ja suomeen). "Bonuskielenä" voisi olla mieleenkintoista jättääkin ruotsi pois ja opiskella vaikka latinan tai saamen perusteet, siis jos haluaisin jotain lisämaustetta noiden englannin, saksan ja venäjän päälle.
enemmän varmaan olisi käyttöä :))
Did you understand?