Vauvahaave ja pco
Löytyisiköhän täältä puolelta ketään, kuka osaisi vastata :)Kävin viikko sitten lääkärissä epäsäännöllisten kuukautisten takia ja minulla todettiin pco.Sain terolut lääkkeet joita otan joka kuun samana päivänä 10 päivän kuureina. Nyt olisi kiva kuulla onko muilla samanlaisia kokemuksia tai että kuinka nopeasti olet raskautunut? onko teroluteista ollut mitään hyötyä? Olen lukenut myös paljon juttuja vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta onko kellekkään ollut apua siitä? kaikki tieto otetaan vastaan :)
Kommentit (7)
Joo painoa olisi kanssa tarkoitus pudottaa, sitä kun on päässyt kertymään hieman ylimääräistä. Huomenna viimeinen terolut päivä, sitten jään jännityksellä odottamaan tuleeko niitä kuukautisia saati sitten ovista. Sitten ilmeisesti jos ovulaatiota ei kuulu on taas erilaiset lääkkeet?! eniten tässä häiritsee että hiukset ovat koko ajan likaiset ja kasvot rasvoittuu ihan kauheasti.. Vauvan yritystä tässä on takana vasta muutama kuukausi, mutta onneksi tuo pco tuli ilmi jo aikaisessa vaiheessa niin tietää että aikaa voi mennä. Onko muuten tuosta d-vitamiinista jotain tarkemapaa tietoa, eli siis kuinka iso määrä ja minkä takia. Tiedän kyllä että sen saanti on tärkeää, mutta onko se tässä tilanteessa vielä jotenkin erityisen tärkeää?
Anteeksi kun vasta nyt vastaan, kiirettä pitänyt. Teoreettista tietoa mulla ei paljoa ole, mun isä perehtynyt paremmin ja antanut mulle ohjeita ja tuotteita, jotka kyllä oikeasti on auttanut ainakin mua.
D-vitamiinia mä syön jopa 5000IU. D-vitamiini edistää hormoonituontantoa. Se auttaa kaiketi elimistöä torjumaan kaikenlaista huonoa. Myös kalsium on tärkeää, mutta sen pitää olla oikealaista. Samoin aminohapot.
Hyvä kirja on syö rasvaa ja laihdu, kirjoittanut Sally Fallon.
Mä oon huono kertomaan, voin vain kertoa mikä mua auttanut.
Tsemppiä! Mä toivon että olis tärpännyt jo, rinnat niin kipeät yms. tai sitten menkat alkaa kohta.. jännää...
Mulla myös PCOS. Menkat tosi epäsäännölliset, kierto 19-46 tai vieläkin enemmän. Ja tuo Terolutien kanssa. Itse söin teroja tosiaan vuoden päivät, jotta saisi jotain säännöllisyyttä kiertoihin. Eipä ollu apua. Raskautta ei näkyny, ei kuulunu. Sit sain Clomifenit, yhden kierron söin, ja plussa yllätti vuosi sitten tikussa. Nyt sängyssä kuuluu kitisevän tänään 4kk ikäinen maailman suloisin poikavauveli...kyllä se vielä sinullekin tulee! voimia!
mun pcon syynä oli pitkään hoitamatta ollut kilpirauhasen vajaatoiminta.
Minulla todettiin pari vuotta sitten gynekologisessa ultraäänitutkimuksessa monirakkulaiset munasarjat. Kuukautiseni olivat jääneet pois ja kärsin aknesta, korkeasta kolesterolista, väsymyksestä ja muistinikin hieman pätki. Kärsin pitkään oireistani, mutta lopulta päätin mennä endokrinologin vastaanotolle, koska epäilin kilpirauhasen vajaatoimintaa. Kilpirauhasarvoni olivat viitearvojen sisässä muutoin, paitsi kilpirauhasen vasta-aineet, jotka olivat selkeästi koholla. Minulla todettiin krooninen kilpirauhastulehdus, joka kuuluu autoimmuunisairauksiin. Lääkityksenä aloitettiin Thyroxin, jonka annos tällä hetkellä on 0,175 mg.
Nyt kun noin vuosi on kulunut lääkityksen aloituksesta, tunnen oloni todella virkeäksi, muistini on parantunut, ja kolesteroliarvoni ovat normaalit. Eikä siinä vielä kaikki. Pari kuukautta sitten kävin gynekologin vastaanotolla. Hän ultrasi munasarjani ja totesi, että munasarjojeni rakkulat ovat hävinneet. Näytin lääkärille vanhaa ultraäänikuvaa ja hän oli hieman ihmeissään. Minulla monirakkulaiset munasarjat johtuivat siis kilpirauhasen vajaatoiminnasta.
Nyt neuvonkin kaikkia pco:sta kärsiä varaamaan heti ajan endokrinologille. Pyytäkää lääkäriä ottamaan kaikki kilpirauhasarvot, myös KILPIRAUHASEN VASTA-AINEET. Saattaa nimittäin olla niin, että kärsitte piilevästä kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Kilpirauhasarvonne voivat muutoin olla viitearvojen sisässä, myös TSH, mutta vasta kilpirauhasen vasta-aineet paljastavat kilpirauhastulehduksen ja piilevän vajaatoiminnan. Minulla thyroxinlääkitys siis aloitettiin, vaikka muut kilpirauhasarvoni olivat näennäisesti "ok", myös TSH joka oli aivan viitearvon ylärajalla. Ja varatkaa aika heti erikoislääkärille, sillä monet terveyskeskuslääkärit eivät kokemukseni mukaan ymmärrä kilpirauhasen vajaatoiminnasta juuri mitään. Hoitamaton kilpirauhasen vajaatoiminta saattaa olla vaarallista sikiölle, joten hoitakaa siis ensin kilpirauhasen vajaatoiminta ja miettikää vasta sitten clomifen ym. hoitoja.
Heippa.
myös minä olen kärsinyt pco:sta useamman vuoden, kuukautiset tulivat epäsäännöllisesti ja ylipainoakin ollut melkein aina. Lasta ei kuulunut ja jotenkin aina lykkäsin hoitoihin lähtöä. Clomifenia söin muutaman kuukauden mutta siitä oli tuloksena vain kipeät ovulaatiot :). Sitten aloitin vähähiilihydraattisen ruokavalion ja liikunnan ja laihduin noin 10kg ja pian tulin täysin luomuna raskaaksi. Esikoinen on nyt vajaa kaksi vuotias. Esikoisen ollessa vähän reilu vuotias kuukautiseni jäivät taas pois, mutta en jaksanut sillä hetkellä stressata asiaa. Jotenkin vaan tiesin että en raskaana ainakaan ollut. No, kolme kuukautta olin ilman menkkoja kunnes uusi vauva ilmoitti tulostaan. Laskettu aika on lokakuussa. Suosittelen kaikille ylipainoisille PCO:laisille tuota vhh:ta ja liikuntaa, mulla ainakin auttoi ja olen kuullut että muillakin on ollut apua.
Mulla ekan raskauden eka ultrassa lääkäri ultrasi myös munasarjat ja sanoi ettei rakkaulaisuutta ole enää havaittavissa. Joku joskus sanonut että ei ne voi koskaan kokonaan hävitä, mutta en tiedä sitten.
Tsemppiä paljon kaikille Pco:sta kärsiville vauvahaaveilijoille. Halusin tämän kertoa, siksi että toivoa tosiaankin on :)
Hei!
Mulla on kans PCO. Mulla ei moneen vuoteen ollut luomuna kuukautisia, siis ainakaan neljään viiteen vuoteen yhtään vuotoa. Paino heitellyt, normaalista reiluun ylipainoon. Nyt noin puolivuotta sitten aloitin VHH:n ja laihduin 30kg. Nyt siis normaali painossa ja ensimmäiset luomu kuukautiset tulivat viime kuussa, nyt seuraavia odottelen. Aloitettin lapsettomuushoidot juuri tässä kuussa. Ensimmäinen käynti oli eilen, tutkimukset alkoivat. Lääkäri määräsi terolutteja jos oma vuoto ei ala, mutta epäili että se alkaa näinä päivinä. Sitten verikokeet yms.
Tiettävästi vielä ei raskaus tulosta, mutta usko on kova. VHH:ta kyllä todella suosittelen ainakin jos ylipainoa yhtään. Myös D-vitamiinin saanti on tärkeää(iso määrä), muitakin ravintolisiä olen syönyt.
Tsemppiä ja kärsivällisyyttä!