Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tietääkö kukaan puhelinlääkemääräyksen uusimisesta?

Vierailija
30.11.2010 |

Olen käyttänyt vuosia astmaani pelkästään Bricanyliä, ja tavallisesti vienyt reseptin kerran vuodessa vastaanoton luukulle ja käynyt hakemassa sen seuraavana päivänä uusittuna. Joskus olen toki käynyt lääkärinhuoneessa saakka.

Nyt alkaa lääke olla lopuillaan ja reseptikin tyhjä ja huomasinkin tämän viimeisimmän reseptin, omalääkärin tammikuussa kirjoittama, olevan puhelinlääkemääräys. En muista kuollaksenikaan miksi olen saanut puhelimitse reseptin, ei aavistustakaan syystä.

Reseptissä lukee "Puhelinlääkemääräystä ei voi uusia eikä määrätä uudelleen toimitettavaksi."

Uusisikohan omalääkärini sen kuitenkin jos vien sen vastaanotolle enkä varaa aikaa, siis samaan tapaan kuin ennenkin? En edes kerkeisi itse hänen vastaanotolleen työkiireiden takia enkä näe syytä että lääkärinkään aikaa tähän käytettäisi. Mulle sopis lähin aika vasta parin viikon päähän ja nykyinen lääkeputeli saattaa loppua ennen sitä.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sulla on astmaan käytössä pelkkä bricanyl ja tarttet sitä jatkuvasti ei astman hoito välttämättä ole parhaassa jamassa.

Varaa nyt se aika lääkäriin ja mene sinne!

Vierailija
2/8 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla olisi jo vuosia sitten pitänyt olla hoitava astmalääke. Bricanyl hoitaa pelkkää oiretta, ei sitä kroonista tulehdusta, joka ajan mittaan jäykistää keuhkoputkesi toimimattomiksi, arpisiksi tönköiksi. Tuota menoa olet ennen eläkeikää riutumassa jossain terkkarin vuodeosaston kroonikkopaikalla happipommi sulhasenasi.

Jos lääkärisi vielä uusii Bricanyl-reseptisi, haasta hänet oikeuteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairastanut astmaa lapsesta saakka ja silloin viimeksi olen kortisonia tarvinnut.

Edellinen omalääkärini sanoi mulle että potilas tietää itse parhaiten hoidon, siis näissä tapauksissa kun sairastamista takana kymmeniä vuosia.

En todellakaan aio ottaa kortisonia, koska siitä ei ole koskaan ollut mitään hyötyä. Astma oli pahempi kortisonihoitojen aikaan joskus 80-luvulla.

Vierailija
4/8 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuote on siis Bricany Turbuhaler 0,5mg/dos, 200 dos/prk.

Vierailija
5/8 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkärin tai astmahoitajan vastaanotolla? Tai tehnyt parin viikon PEF-seurannan? Vaikka tuntuisi, että vointi on ihan ok ja entisellään, kannattaisi varmasti välillä käydä vastaanotollakin ja tehdä se PEF-seuranta. Ettei käy niin, että keuhkojen toiminta hiljalleen huononee ja se käy niin hitaasti, että totut siihen etkä huomaakaan tilanteen huononemista.

Mutta jos nää asiat on hoidossa, kyllä puhelinreseptinkin voi jättää uusittavaksi. Lääkärin täytyy vaan kirjoittaa kokonaan uusi reseptilomake, sille samalle ei voi uusia.

Vierailija
6/8 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole puhallellut siihen vuosiin ollenkaan :)

Joka tapauksessa astmani tuntuu tällä hetkellä oireettomalta, siis en ole saanut minkäänlaisia kohtauksia vuosiin (lapsena tuon kortisonihoidon aikaan niitä oli usein), viimeisin taisi olla joskus teini-iässä.

Mitään vinkumisiakaan ei esiinny, nyt pakkaskelillä ja tavallisesti muutenkin käytän tota Bricanyliä ennaltaehkäisevästi, siis ennen urheilua tai liikkumista ulkona otan yhden annoksen.

Taidan soittaa vastaanottoon ja kysyä ammattilaisen mielipidettä ennen kuin lähden terveyskeskukseen kiikuttamaan reseptiä, kun sinne on matkaa niin en viitsisi turhaa reissua tehdä.

Vierailija
7/8 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saan viedä reseptin luukulle huomenna ja lääkäri uusii sen perjantaiksi. (Tae on 5pv sisällä mutta omalääkärini on lomalla seur. viikon.)

Eipä täällä päin lääkäreillä ole aikaa eikä halua sen kummemmin ihmisiä hoitaa, jos hoidettavaa ei ole.

Hoitaja puhelimessa kertoi että pääsääntöisesti reseptit uusitaan apteekissa, mutta kun tästä puhelinreseptistä kyse niin sitähän ei apteekkiin voi jättää.

Vierailija
8/8 |
30.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on paljon vuorokausivaihtelua (päivän eri aikoihin puhalletut arvot eroaa yli 15-20%) tai ennen avaavaa ja 15-20 min avaavan jälkeen otetut lukemat eroaa paljon, sulla on siellä tulehdusta kuitenkin aika lailla ja saattaisit tarvita muutakin hoitoa kuin avaavan lääkkeen.

PEF-seurantahan tehdään niin, että ekan viikon puhaltelet ilman avaavaa ainakin aamulla, päivällä ja illalla. Jos tarvii ottaa avaavaa, puhallat uudestaan 15-20 min sen ottamisen jälkeen. Toinen viikko puhallellaan aamu, päivä ja ilta ennen avaavaa ja 15 min avaavan ottamisen jälkeen. Sitten lasketaan, paljonko on vuorokausivaihtelua ja paraneeko arvot avaavan oton jälkeen.

Jos näyttää olevan suuria eroja puhallusarvoissa, mikä viittaisi aktiiviseen astmatulehdukseen, niin varaa viimeistään siinä tapauksessa ihan vastaanottoaika.

Täällä on valmis taulukko:

http://www.astmaonline.fi/Download.ashx?id=1215&type=1

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi