Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin/aion opetella ompelemaan itselleni vaatteita

Vierailija
26.11.2010 |

koska minun on vaikeaa löytää kaupoista omille mitoilleni sopivia.. olen pyöreä (en nyt niin pyöreä ettei koon puolesta vaatetta löytyisi) kokoni alaosassa 44 ja yläosassa 40-42

mutta hankalaksi istuvien vaatteiden löytämisen tekee se, että mun kropan mittasuhteet on ihan kummalliset.. selkä on lyhyt, vyötärö selkeästi erottuva ja korkealla, rintakehä on kapea (vaikka rinnat ovat ihan keskikokoa), käsivarret ovat yläosasta paksut mutta käsivarret muuten ohuehkot/normaalit, kädet ovat pitkät ja jalat pitkät, reidet ylhäältä paksut ja muuten normaalit/hoikahkot.. lantio TOSI leveä tietyltä kohtaa... kuulostan varmaan ihan omituiselta :D

onneksi pukeutumisella pystyy tekemään meikäläisestäkin sopusuhtaisen, mutta varmaan helpommin, mikäli osaisin itse ommella.

Tiedän, minkälaiset vaatteet minun kroppaani imartelevat, ja mielestäni mulla on ihan hyvä tyylitaju ja olen luova, ehkä voisin suunnitellakin vaatteeni ihan itse ;)

Niin ja sitten asiaan.. osaako joku suositella jotain kattavaa vaateompeluopusta, jossa neuvottaisiin ainakin kaavojen tekemistä omien mittojen mukaan?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähän samanmuotoinen kuin sinä, ja melkein samoissa mitoissakin. (Nyt olen laihtunut, vaatekoko on enää alhaalta 40 ja ylhäältä 38).

En tiedä missä voisi opiskella kaavanpiirtämistä, ilmeisesti Martoilla on joskus kaavanpiirtämiskursseja, mutta en ole vielä löytänyt omalta seudultani. En usko että niitä oppii piirtämään ilman opetusta. Olen ommellut paljon, mutta kaavojen piirtäminen ei ole vielä onnistunut, ainoastaan olen saanut muokattua jo valmiita kaavoja itselleni sopiviksi. Aloita siitä, ota mitat itsestäsi ja muokkaa valmiita kaavoja. Se on helpompaa.

Vierailija
2/5 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja toisaalta, kyllähän sitä sitten varmaan oppisi muokkaamaan niitä kaavoja ja kokemuksen kautta saisi sitten lopulta tehtyä ehkä ne omatkin kaavat perusvaatteisiin..

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähän samanmuotoinen kuin sinä, ja melkein samoissa mitoissakin. (Nyt olen laihtunut, vaatekoko on enää alhaalta 40 ja ylhäältä 38).

En tiedä missä voisi opiskella kaavanpiirtämistä, ilmeisesti Martoilla on joskus kaavanpiirtämiskursseja, mutta en ole vielä löytänyt omalta seudultani. En usko että niitä oppii piirtämään ilman opetusta. Olen ommellut paljon, mutta kaavojen piirtäminen ei ole vielä onnistunut, ainoastaan olen saanut muokattua jo valmiita kaavoja itselleni sopiviksi. Aloita siitä, ota mitat itsestäsi ja muokkaa valmiita kaavoja. Se on helpompaa.

meillä ainakin siellä on opeteltu kaavojen piirtämistä omien mittojen mukaan

Vierailija
4/5 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskaava on "vaate", joka on tehty teidän mitoillenne, eli siinä on teidän kokoisenne osat. Se ei vielä ole "minkään mallinen", eli malli pitää sit luoda erikseen tuon lisäksi muuntelemalla lahjetta tai helmaa leveneväksi tai suoraksi tai pilliksi, muotolaskoksilla, vekkauksilla jms jos niitä haluaa.

Netistä löytyy ohjeita peruskaavan mittaamiseen ja piirtämiseen. Kaavan kuosittelu onkin sitten hieman vaikeampaa ja vaatii muutaman harjoituskerran.

Itse koen yleensä helpommaksi ottaa kaavat jostain käsityölehdesä ja lisätä/poistaa niistä jotain sen mukaan kuin tiedän oman vartaloni vaativan. Mut samalla lailla sekin vaatii harjoitusta, että oppii tietämään, mitä se oma vartalo vaatii suhteessa just tämän lehden kaavoitukseen.

Vierailija
5/5 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

paikkakunnalla toimii käsityökoulu sekä aikuisille että lapsille, olisiko sellaista teidän paikkakunnalla