Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tein äsken melko typerästi lapsilleni.

Vierailija
24.11.2010 |

Lapsilla ikää 4 ja 6 vuotta. Pitivät järkyttävää härdelliä taas koko illan.

Käytiin kylvyssä ja luettiin. Lauloin iltalaulut. Koko ajan 4-vuotias huuteli päälle. Kun lähdin nukuttamaan vauvaa, alkoi huuto ja juokseminen.'

Kävin kieltämässä 20 kertaa. Lopuksi sanoin, että jos meno ei lopu, vien ullakolle nukkumaan. Jatkoivat.

Kun olin saanut vauvan nukkumaan menin hakemaan lapset, jotka edelleen riehuivat ja laitoin istumaan pimeille ullakon rappusille ja oven kiinni.

Huusivat siellä sitten, että haluavat pois ja että pelottaa. Kävin vessassa ja päästin sitten pois.

Sanoin, että jos eivät rupea nyt nukkumaan, niin sitten vien peittojen ja tyynyjen kanssa sinne nukkumaan koko yöksi.

Nyt on hiljaista :) Mutta melko typerästi toimin, myönnän. Tuntuu vaan välillä, että ei noihin villeihin poikiin sanat tehoa ja ruumiillista kuritusta vierastan voimakkaasti.

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan tässä ketjussa ole kertonut käyttävänsä fyysistä väkivaltaa kasvatuskeinona?

Jos pitää väkivaltaa hyvänä keinona, niin kannattaa kysellä lastensuojelusta lisää esimerkkitapauksia millaisia lapsia pieksemisellä tulee. En väitä, että satunnainen tukkapölly tekee kenestäkään kriminaalia, mutta kyllä mun tietojen mukaan nuorisorikollisten parissa on liian paljon niitä, joiden lapsuuteen on kuulunut väkivalta kasvatuskeinona.

[/quote]

Vierailija
2/71 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei mikään ole mennyt perille. Ei ole tarvinnut vielä sinne viedä.. yläkerran (viileässä) rapussa ovat kyllä istuneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei mikään ole mennyt perille. Ei ole tarvinnut vielä sinne viedä.. yläkerran (viileässä) rapussa ovat kyllä istuneet.

Vierailija
4/71 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Rangaistuksia ei meillä tarvitse käyttää kuin äärimmäisen harvoin, ehkä kerran kuussa tai kahdessa lähinnä 5v kuopukselle joka on luonteeltaan tosi itsepäinen. Yleensä pelkkä jäähypenkin mainitseminen riittää, se tilanne on lapselle nolo ja epämiellyttävää jo se että äiti on hänelle vihainen."

Sulla on vaan helppo lapsi.

Vierailija
5/71 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään samantyyppisessä tilanteessa kuin ap tuli kyllä mieleen, että vanha kunnon piiskaaminen olisi kyllä taatusti tapa, jolla saisi lapset tottelemaan. Kun mikään muu ei tunnu tehoavan, pieni selkäsauna varmasti toimisi ja muistuisi vielä pitkään, jolloin sana voisi mennä jakeluun hieman helpommin kuin tuntikausien taistelun seurauksena. Mutta kun se on poissa kysymyksestä, niin välillä tuntuu, että saa nostaa kädet pystyyn ja sitten katsella ihmisten ihmettelyä 5 vuoden päästä, kun on kurittomia ja auktoriteettiä pelkäämättömiä nulikoita.

Siihen viittaukseni väkivallasta liittyi. Tämäkin kirjoittaja toki laski sen pois käytöstä (ilmeisesti vain siksi, että se on laitonta), mutta ehkä käyttäisi "vanhaa kunnon piiskaamista" kasvatuskeinona jos se olisi hyväksyttävää.

Vierailija
6/71 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin kasvatettu lapsi on usein joidenkin silmissä helppo lapsi. Itse tunnen monia äitejä ketkä pitävät omaa lastani helppona, vertaavat omiin "vaikeisiin" lapsiinsa, mutta kun katson heidän kasvatustyylejään, niin en yhtään ihmettele että lapsi käyttäytyy "vaikeasti". Jos niitä lapsia kasvatettaisiin samalla tavalla kuin minä kasvatan omaani, niin taatusti hekin olisi "helppoja".

Joten jos oma lapsi tuntuu vaikealta, niin kannattaa vilkaista peiliin, sieltä se syyllinen löytyy.

"Rangaistuksia ei meillä tarvitse käyttää kuin äärimmäisen harvoin, ehkä kerran kuussa tai kahdessa lähinnä 5v kuopukselle joka on luonteeltaan tosi itsepäinen. Yleensä pelkkä jäähypenkin mainitseminen riittää, se tilanne on lapselle nolo ja epämiellyttävää jo se että äiti on hänelle vihainen." Sulla on vaan helppo lapsi.

Vierailija
7/71 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin aika sitten tein aloituksen, että miksi hyvin käyttäytyvät lapseni leimataan helpoiksi, että eikö kasvatuksella ole mitään tekemistä asian kanssa. Silloin suurin osa oli sitä mieltä, että lapset luonteeltaan helppoja, että kasvatuksella ei juurikaan asian kanssa tekemistä. Että silleen.

Ja juurikin olen tuota mieltä kuin sinä.

Vierailija
8/71 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä ole kertaakaan tullut mieleenkään laittaa poikia oven ulkopuolelle tai uhkailla perusteettomasti. Pojatkin on ihmisiä eikä ansaitse pelottelua.

seisoikin äsken kaupan eteisessä niin, ettei aikuiset päässeet sisää. Räkivät siinä ja kun pari mummoa yritti päästä läpi, joku tönäisi ja toiset nauroi ja huutelivat vitun huoriksi.

Oikein ap teit. Opettajat kiittää koulussa sinua kasvatuksestasi.

Vierailija
9/71 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös hyvin se, että jos lapset ovat tosi kamalalla tuulella ja tiedän, että uhmaavat tahallaan sanon esimerkiksi, että nyt jos ei tuo lopu, niin huomenna ei sitten mennä uimaan!

Vaikkei uintireissu olisikaan ollut suunnitteilla.

Jos jatkavat, niin se on helppo toteuttaa tuo uhkaus ja jos taas lopettavat, niin sitten mennään uimaan.

Samoin toimivat kirjastoreissu, pulkkamäki, leikkikenttä, leffa ym.

Vierailija
10/71 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet varmasti hyvä ja tervejärkinen äiti: sinua harmittaa, että jouduit käyttämään sellaista kasvatuskikkaa, joka ei ole kiva kenellekään osapuolelle, mutta kuitenkin toteutit sen, sillä joka tapauksessa sinun oli saatava tilanne hallintaan ja viesti perille.

nykyään ollaan ihan liian huolissaan siitä, että pahalla mielellä aiheutetaan lapsille pelkotiloja ja huonoa itseluottamusta tms. Jos lapsella on turvallinen perhe ja rauhallinen koti, on hän melko vahva kestämään jopa hetken pimeää.

Luulen, että jos ap:llä olisi oikein herkät ja haavoittuvaiset lapset, olisi tämä rangaistusmuoto jäänyt käyttämättä. kyllä äiti tuntee lapsensa.

pahinta mitä lapsille voi tehdä, on jättää kasvattamatta. Se jos mikä aiheuttaa lapselle traumoja, että äiti tai isä ei pysy tilanteen herrana. Silloin lapsi joutuu ottamaan itse vastuuta ja alkaa murehtimaan asioista, jotka eivät lapsen maailmaan kuulu.

Jos yleensä keskustelu, jäähy tms auttaa ja rappusilla istuttaminen oli kertakeikka, on teidän perheessä asiat mahtavasti!

Jaksamista meille kaikille kasvattajille!

Vierailija
11/71 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten on??? Kun mikään ei käy.Eihän tässä ollut kyse vauvoista vaan 4 ja 6 vuotiaista veljeksistä jotka saattavat jo leikeissään seikkailla taskulamppujen valossa pimeässä yms.Ei lapset ole niin hauraita kun osa teistä tuntuu luulevan.Nehän oli oman kodin ullakolla =D

Mua "peloteltiin" mustalaisilla ja lastenkodilla,mun omaa äitiä aikanaaan jollain räppänäukolla joka vie ja ihan normaaleja ihmisiä on tullut.Mä en usko hetkeäkään et kaikki tällä palstalla on äitejä suoraan psykiatrian oppikirjasta jotka tekee aina niiinkuin joku yksittäinen "asiantuntija" sanoo.AP tuntee itse lapsensa parhaiten ja jos hänen tekemiset haittaa voivoi,lellikää vain ne omat lapsenne niin pilalle ettei ne pärjää maailmassa.

Vierailija
12/71 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mun mielestä se raja ylittyy jos lapsi laitetaan yksin paikkaan jota se pelkää.

Kyllä se auktoriteetti mitää hommata jollain muulla tavoin kuin pelottelemalla ikävästä paikasta mihin joutuu, kyseessä on kuitenkin noinkin pienet lapset joilla on tosi vilkas mielikuvitus eikä ajantaju ole sama kuin aikuisella. Lapsesta lyhytkin aika voi tuntua todella pitkältä.

Eikä tää tarkoita sitä että jos nyt jollain sanktiolla uhkaa, niin sitä ei saisi toteuttaa, mutta kannattaa oikeesti miettiä sitä mitä sanoo ja kyllä aikuinenkin voi myöntää että on ollut väärässä.

Jokainen meistä varmasti tekee joskus asioita jotka jälkeenpäin kaduttavat ja aikuinen voi myös perääntyä ilman että se tarkoittaisi sitä että on antanut periksi.

Vierailija
13/71 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset ovat toisen polven vapaan kasvatuksen tuloksia.

Nykymammojen äidit lukivat Alice Millerinsä tarkkaan ja pelkäsivät rangaista lapsiaan, koska heille tulee traumoja.

Nyt nämä traumoista vapaat lapset ovat kasvattamassa omia lapsiaan, ettei tule traumoja.

Ja nykynuoriso on traumoja silti täynnä, koska ovat niin hukassa kun heillä ei ole koskaan ollut mitään rajoja.

Vierailija
14/71 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

uhkaa niin se pitää toteuttaa. Ei tuo nyt niin paha ollut.

Vierailija
15/71 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

uhkaa niin se pitää toteuttaa. Ei tuo nyt niin paha ollut.

Mä kerran väsyneenä tokaisin muksuille että "mä lähden menemään enkä varmaan tuu takas jos ei kunnolla olla"

Oisko pitänyt lähteä oikeesti menemään? Ei, kyllä se olin minä joka olin selityksen velkaa lapsille sen jälkeen. Mun mies harvoin suuttuu mulle, mutta silloin oli vihanen ja käski mun miettiä että mitä sanoin.

Juujuu, kyllä ne lapset hiljeni, mulla pahamieli ja katumus. En lähtenyt vaan selitin lapsille tilanteen ja sen että mä sanoin sellaista mitä en oikeesti tarkoittanut. Mä en tiedä mitä sä olisit tehnyt vai olisitko jäänyt ja jättänyt selittämättä lapsille, mutta ei aikuinen voi ihan mitä tahansa laukoa ja tehdä.

Vierailija
16/71 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen itsekin kyllä sortunut tyhmiin päähänpistoihin epätoivoisena.

Mutta samassa tilanteessa olen sanonut "ai eikö teitä vielä nukutakaan, no sitten voitkin tulla auttamaan äitiä kun äitiä väsyttää" ja laittanut siivoamaan jotain. Johan alkaa narina että mua väsyttää, mä nukahdan kohta tähän jne. Sen parin minuutin imuroimisen tai pöydän pyyhkimisen tms. jälkeen lupaan vielä että jos ei vieläkään uni tule niin saat siivota vessanpöntön seuraavaksi, kumma kyllä alkaakin nukuttaa:D

Vierailija
17/71 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että tuo toimii varmasti meidän poikiin! Jes, nyt on hyvä kikka seuraavalle huutokeikalle :)

Tosin harvinaisia nämä illat meillä on. Yleensä menevät kyllä hyvin nukkumaan. Ja isäänsä tottelevat mukisematta. Hän on nyt vain työmatkalla.

T: Ap, joka toki tietää tehneensä typerästi, mutta ei nyt kuitenkaan usko mihinkään kammottaviin elinikäisiin treumoihin ja avun hakemisiin, joita täällä on ehdoteltu.

Vierailija
18/71 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan mitään pimeällä pelottelua. Sähän puhuit rappusista. Se, että siellä nyt sattui olemaan pimeätä on sivuseikka. Pointti on se, että jos ei osata käyttäytyä, poistetaan paikalta. Ihan luonnonlakien mukaista toimintaa.

Älä vaivaa päätäsi. Teit oikein. Pojat oppivat että riehumista seuraa rangaistus. Pahempaa on jos uhkailet ja uhkailet, mutta konkreettista rangaistusta ei tule. Nyt näytit kuka päättää ja mitkä ovat säännöt! Hyvä äiti olet! Ei lapsille tuosta mitään traumaa jäänyt. Tuulettumassa on ollut munkin esikoinen, mutta oppi kerrasta. Joo eikä jäänyt mitään traumoja. Tapauksesta on 6 vuotta.

Vierailija
19/71 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tarvitse mielestäni pyydellä anteeksi lapsiltakaan. Sinä varoitit monta kertaa ja jos et olisi toteuttanut uhkaustasi, niin sehän se vasta auktoriteettia veisi.

Itse pyrin aina etukäteen miettimään, että millä voin uhata, jotta voin toteuttaa uhkaukseni.

Yleisimpiä meillä on pelikielto ja karkkipäivän menetys. Jäähykin (ihan eteisessä) on ollut käytössä, mutta ei enää 6-vuotiaallemme oikein toimi.

Mieti ensikerraksi valmiiksi jo vähän vähemmän pelottava rangaistus. Rangaistus voi olla tiukka, mutta pelottava se ei mielestäni saisi olla.

Vierailija
20/71 |
24.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mitenkään velvoita pyytämään anteeksi. Älä tee sitä. Muuten se vie pohjaa rangaistukselta ja johdonmukaisuudelta. Parempi, että keskustelet huomenna poikien kanssa ja selität vielä miksi joutuivat ulos. Varmistat siis että ymmärsivät syy-seuraus-suhteen.

Mukavaa illan jatkoa!

t. 27, joka piti rangaistusta erittäin osuvana ja kohtuullisena

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi