Mikä aiheuttaa nivelkipuja?
Niveleni ovat kipuilleet pitkään. Lääkärille olisi aika varattuna, mutta kertokaa arvon av-mammat, että mitkä sairaudet voivat aiheuttaa nivelkipuja.
Kommentit (13)
Eli aamulla kun astun sängystä niin nilkkoja/jalkojen sivut varsinkin sisäpuolelta sattuu niin että hädin tuskin pystyn kävelemään.. Joka askel parantaa sitten kivun ja vessaan mennessä on melkein kadonnut..
Ajatuksia tästä?
mulla tulee mieleen iha eka kilpparin vajaatoiminta. Tuo nivelsärky yksi sen oire josta itsekin kärsin muiden oireiden lisäksi. Lääkäri aika tiistaina.
Nuo kun jätät pois niin särytkin häviävät.
Mulla ainakin nivelten yliliikkuvuus, joka on jostain syystä vähenemässä. Taustalla kosteusvaurioisessa työpaikassa työskentely. Nyt fibromyalgia/reumaepäily. Homeista sen verran, että lisäkseni ainakin 2 työkaverillani niveloireilua: toisella todettu fibromyalgia ja toinen samassa tilanteessa kanssani: epäilyjä, tutkimuksia, sairauksien poissulkemista, hoitokokeiluja, ei vielä diagnoosia. Jotain ehkä homealtisyuksen aiheuttamaa reumaattista oireilua.
Minulla reumalääkärin diagnoosi oli hypermobiliteettisyndrooma, mutta estrogeenin puutteesta se sitten johtuikin.
Kyllä kaikki yllä mutta myös
LIIKKUMATTOMUUS JA YLIPAINO.
Siinä on reumaattisia piirteitä, mutta oireisto ei täytä nivelreuman oireita (reumalääkärin sanomaa), siksi haen ajatuksia, mitkä sairaudet ylipäätään voivat aiheutta pitkäkestoista nivelkipua, niin voi kysellä sitten lääkärin mielipidettä.
Ainakin edelliseltä lääkäriltä loppuivat ajatukset, mistä moinen voisi johtua.
Onko kipu jatkuvaa vai vain välillä esiintyvää?
esim. reumakivut ovat yleensä aamulla pahemmat ja liikunta auttaa (lievässä oireilussa).
No arvaillaan nyt jotain... reuma, nivelrikko, joku virustaudin jälkitila, home kotona tai työpaikalla.
suola, eläinperäiset rasvat, sitrushedelmät, vanha liha (porsaanliha, härkä, kinkku, pekoni, makkarat, pateet), alkoholi, rasvassa käristetty ruoka, valkoinen sokeri, vaalea leipä, keksit ja leivokset ja sokeriliemeen säilötyt hedelmät.
Nuo kun jätät pois niin särytkin häviävät.
pari kk synnytyksestä kovat nivelkivut, joihin sain avun vasta vuoden jälkeen, kun lopulta selvisi, että ne johtuvat estrogeenin puutteesta. Aloitin hormonikorvaushoidon, ja kivut hävisivät nopeasti.
sekä ainakin keliakia, kilpirauhasen vajaatoiminta ja flunssa