Kuinka moneen 9 v lapsenne saa valvoa viikonloppuisin?
Meillä aina hirvee tappelu nukkumaanmenon kanssa.Haluaisi katsoa 22.03 alkavan King Kongin. En anna hänen katsoa vielä tuollaisia elokuvia, mutta uhoo, että kaikki muutkin saavat. Saavatko oikeasti?? Haluaisi mennä elokuviin katsomaan Harry Potterin. Ikäraja 11 v ja kuulemma pääsee vanhemman seurassa. Eikö ne ole liian raju tuon ikäiselle? Olemmeko nipoja?
Kommentit (12)
9.- ja 11-vuotiaat patistettiin juuri sänkyyn ja yleensä menevät viikonloppunakin aiemmin nukkumaan. Saavat kyllä juhlailtoina (joulu, uusivuosi, juhannus esim. ) valvoa, mutta ei tavan viikonloppuina. Olemme kamalan tarkkoja ikärajoista ja mielummin liian varovaisia kuin huolettomia elokuvien suhteen.
8- ja 10- vuotiaat nukativat jo yhdeksältä.
Itse katsoin koko V-sarjan tuossa iässä ja kaikki mahdolliset vampyyrileffat, joita silloin tuli telkkarista. Edelleen olen kauhu- ja scififani, enkä pelännyt silloinkaan.
Kymmeneltä nukkumaan. Voidaan laittaa nauhalle joku leffa joka katsotaan sopivaksi katsoa.
Kyllä Harry Potter meneee jos katsoo vanhemman kanssa leffan.
klo 21.30 ellei jotain ihan poikkeuksellista ole meneillään. Klo 21 jälkeen alkavat ohjelmat ovat sopimattomia lapsille ja Harry Potter katsotaan sitten aikaisintaan 11 v. Ei näistä jutuista meillä edes keskustella.
klo 21.30 ellei jotain ihan poikkeuksellista ole meneillään. Klo 21 jälkeen alkavat ohjelmat ovat sopimattomia lapsille ja Harry Potter katsotaan sitten aikaisintaan 11 v. Ei näistä jutuista meillä edes keskustella.
Ysi vee ansaitsee jo sellaista.
Kyllä ysi veekin ansaitsee aikuiset, jotka oikeasti huolehtii. Valvominen ei ole kynnyskysymys, valvoo siis jos jotain erityistä. Ja kyllähän asioista keskusteltais jos ne nousisivat esille. Ei vaan tarvitse, kun lapset tietävät että tv:tä ei katsota klo 21 jälkeen, eikä olla myöskään HP:a kinuttu katsomaan.
Kyllä ysi veekin ansaitsee aikuiset, jotka oikeasti huolehtii. Valvominen ei ole kynnyskysymys, valvoo siis jos jotain erityistä. Ja kyllähän asioista keskusteltais jos ne nousisivat esille. Ei vaan tarvitse, kun lapset tietävät että tv:tä ei katsota klo 21 jälkeen, eikä olla myöskään HP:a kinuttu katsomaan.
sitä, etteikö lapsella olisi välittävä vanhempi, joka huolehtii, eihän? Asioista keskustelu vaan on rakentavaa ja antaa paljon ajattelemisen aihetta molemmille osapuolille. En tarkoita, että vasta sitten keskustellaan, jos jotain kinutaan, aan ihan ilman kinuamista. Saako teillä 9v lukea HP:tä? ihan ot :)
Yleensä nukkumaan viimeistään klo. 22.00. Mutta jos on jotain erikoista, oli se mitä tahansa, niin sitten voidaan joustaa, mutta se ei tarkoita sitä että joka viikonloppu.
Usein jo ysiltä.
Lauantaisin saavat kyllä usein katsoa Selviytyjät eli silloin nukkumaan heti sen jälkeen.
Pitemmillä lomilla voidaan sitten joustaaa rytmissä, mutta silloin myös 4v valvoo pitempään eli nukutaan myös koko porukka aamulla pitkään.
Harry Potteria ovat saaneet katsoa 10v alkaen sen jälkeen kun on kirjat luettu. Nyt tosin huomenna menen katsomaan lasten kanssa uusimman, vaikka nuorempi ei ole kirjaa lukenut. Hiukan arveluttaa, mutta mennään päivänäytökseen ja lapsi on kuullut kaveriltaan jo etukäteen pahimmat kohdat eli ehkäpä se menee, kun yhdessä mennään.
Yleensä olen aika tarkka ikärajoista. En tosin esim. Singstareissa noudata ikärajoja, kun kirosanojen takia ikäraja on jopa 12v. Mun mielestä niissä ei ole mitään pelottavaa tai lapselle haitallista, kirosanoja kuulee nykyään joka paikasta vaikkei meillä kotona niitä käytetäkään eivätkä myös lapset ainakaan meidän kuullen puhu.
En esim. anna lasten katsoa Salattuja elämiä, kun se on mun mielestä aivat soopaa.
ei se mikään taistelutanner ole, joskus menee jopa vähän aiemmin nukkumaan.
King Kongin vois ottaa nauhalle varmuuden vuoksi?
Katsot itse, ja sitten päätät, voiko lapsesi sen nähdä.
Potterit on meillä jo nähty, ei tosin tätä uusinta.