Nyt aloitan 8 ja 10v poikien koulutuksen kotitöihin. Mutta mistä aloitan?
Tarkoitus olisi oikeammin opettaa heille kodin siistinä pitämistä, ylläpitoa, pieninä paloina. Tarkoitus ei ole väsyttää heitä heti alkuun vaan joku pikku juttu kerrallaan. Ei esim. että oma huone pitää siivota kokonaan tms. Kyllähän he siis oman huoneensa siivoavat (lähinnä pakotettuina.
Aloitanko esim. siitä että vaatteita ei hemmetti heitellä lattioille? Tai että astioita ei jätetä pöytään? Ja ne sukat laitetaan yhteen. Ja miten opetan? Huomautan aina kun on ei ole tehnyt? Muistuttaminen etukäteen on hankalampaa sillä en aina ole kotona. Pitäisikö palkita, vai rankaista?
Onneksi roskien vienti jo luonnistuu ja tiskikonekin osataan tyhjentää.
Ja pliis, kertokaa miten teidän samanikäiset pojat osallistuvat kotitöihin ja siisteyden ylläpitoon, miten oppivat ja kuinka usein tekevät ja mitä? Millaisia hommia heille annatte?
Kommentit (15)
Sun pitää vain kestää se, että jälki ei ole ihan äidin tasoa vastaavaa ;) Kaikkein helpointa on opettaa imurointia, jos vie mattoja ulos.
Meillä on kotitöitä tehty siitä alkaen, kun sairaalasta tultiin kotiin. Ensin ovat saaneet silmä tarkkana seurata, miten ripustan pyykkiä tai siivoan, ja kun ovat oppineet kävelemään, on saanut aloittaa imuroinnin.
Meillä jokainen vastaa omasta huoneestaan ja jokainen imuroi yhden yhteisen huoneen kerran viikossa. Pyykit on itse saatava kodinhoitohuoneeseen ja puhtaat pyykit takaisin huoneeseen.
En huomauta, meillä tehdään paljon yhdessä. Saatan illalla huikata, että "pyykkiaika", tietävät, että pesukone on kohta toiminnassa.
ja likaisten vaatteiden läittaminen pyykkikoriin voisi olla hyvä lähtökohta, jonka oppii rutiiniksi, kun se pitää tehdä joka päivä, monta kertaa. Eli ensin keskustelette ja sovitte asiasta ja sitten muistutttelet niin kauan että jää mieleen. ELi muutaman vuoden.
Tarkoitus olisi oikeammin opettaa heille kodin siistinä pitämistä, ylläpitoa, pieninä paloina. Tarkoitus ei ole väsyttää heitä heti alkuun vaan joku pikku juttu kerrallaan. Ei esim. että oma huone pitää siivota kokonaan tms. Kyllähän he siis oman huoneensa siivoavat (lähinnä pakotettuina. Aloitanko esim. siitä että vaatteita ei hemmetti heitellä lattioille? Tai että astioita ei jätetä pöytään? Ja ne sukat laitetaan yhteen. Ja miten opetan? Huomautan aina kun on ei ole tehnyt? Muistuttaminen etukäteen on hankalampaa sillä en aina ole kotona. Pitäisikö palkita, vai rankaista? Onneksi roskien vienti jo luonnistuu ja tiskikonekin osataan tyhjentää. Ja pliis, kertokaa miten teidän samanikäiset pojat osallistuvat kotitöihin ja siisteyden ylläpitoon, miten oppivat ja kuinka usein tekevät ja mitä? Millaisia hommia heille annatte?
Olet vuosikausia myohasssa opetuksinesi. Ovatko viela taysimetyksessa, paivakuivia?
Omat lapseni 10 ja 12 ja eipä ne enää opi...
ihan yksin ja ihan kokonaan. Jos ei huvita siivota, niin sitten itkee ja siivoaa. Oman huoneen siistinä pitäminen on niitä asioita, joista meillä pidetään kiinni. Siitä on hyötyä elämän varrella että oppii tekemään epämiellyttäviäkin asioita.
heti kun vitusta nousee on aloitettava
Parempi myöhään kun ei milloinkaan!
Toivottavasti parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Mä itse inhoan siivoamista ja olen ajatellut että johtuu paljolti siitä että minut pakotettiin siivoamaan tai itkemään ja siivoamaan veren maku suussa. Siksi en ole vaatinut niin kovasti lapsiltani, vaan tyhmänä vain odottanut että he itse innostuvat ja kiinnostuvat pitämään ympäristönsä siistinä.
ap
Toivottavasti parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Mä itse inhoan siivoamista ja olen ajatellut että johtuu paljolti siitä että minut pakotettiin siivoamaan tai itkemään ja siivoamaan veren maku suussa. Siksi en ole vaatinut niin kovasti lapsiltani, vaan tyhmänä vain odottanut että he itse innostuvat ja kiinnostuvat pitämään ympäristönsä siistinä.
mun poika on 3v ja rakastaa kotitöitä ja touhuamista kaverina.
pölyjen pyyhkimen on vakiohomma mitä pyytä saada tehdä.
usein haluaa myös imuroida oman huoneen.
laittaa omat astiat tiskikoneeseen ja auttaa sen tyhjennyksessä, vie esim. kattiloita kaappiin. välillä haluaa myös ehdottomasti laittaa aterimet paikoilleen. osallistuu myös usein pyykinpesuun ja ripustamiseen. nyt olen alkanut myös opettamaan, että vie likaiset vaatteet itse pyykkikoriin.
meillä kotityöt ovat perustuneet leikkiin ja omaehtoisuuteen ja lapsen luontaisen mielenkiinnon tukemiseen.
ainut pakollinen tehtävä on tavaroiden paikoilleen laitto leikkien päätteeksi+ulkovaatteet laitetaan myös paikoilleen eikä jätetä lattialle.
meillä myös isä osallistuu tasapuolisesti kotitöihin joten lapset saavat sieltä luontaista mallia toimia.
a) omat astiat POIKKEUKSETTA heti tiskikoneeseen
b) likaiset vaatteet POIKKEUKSETTA pyykkikoriin
c) leikkien jäljet korjataan POIKKEUKSETTA heti
Tämän lisäksi otat poikia satunaisesti ja vuorotellen kaveriksi tyhjentämään tiskaria, lajittelemaan, laskostamaan ja ripustamaan pyykkejä ja anna viikkosiivouksessa kummallekin omia tehtäviä, pölyjen pyyhkimisiä, lakanoiden vaihtoa oman sänkyyn ym. Opeta ensin, vaadi vasta sitten.
Perus ruoanlaittotaitoa kannattaa myös opettaa.
nuoremmat pojat (4v ja 7v) ja he tekevät parhaiten kotitöitä jos lupaan palkita heidät. Saavat esim. katsoa jonkin elokuvan tai pelata wiitä tmv. kunhan on ensin siivottu.
Siivoavat tosi tehokkaasti, nopeasti ja hyvin, kunhan jotain kivaa on luvassa.
Meillä on 9v tyttö ja 6v poika. Molemmat ovat pienestä asti siivonneet huoneesa (aluksi avustettuina) ja nykyään jo vuosia ilman apua. Pienempää autetaan imuroinnin kanssa. Isompi tyhjentää ja täyttää astianpesukoneen, imuroi muualtakin kuin omasta huoneestaan. Molemmat pyyhkii seiniä/ovia, pölyjä jne..Molemmat auttavat pyykin kanssa, eli vievät aina likaiset vaatteet pyykkiin ja kun olen pessyt pyykkiä niin antavat koneesta minulle pyykkejä ripustettavaksi. Isompi lapsi vie myös roskia.
Koti, jossa asutaan on meidän jokaisen koti. Minä en ole siivoaja enkä palvelija. Vaan jokainen tekee oman osansa kotitöistä. Koskaan ei ole tarvinnut riidellä kenenkään kanssa hommista. Joskus toki lapsia täytyy muistuttaa.
Meidän 8-vuotiaalle annoin tänään tehtävän siivota yhden meidän keittiön laatikoista jossa on mm. leivät. Siinä samassa laatikossa on myös kaakaojauhe jota on ilmeisesti hirveän vaikeaa saada kuppiin ja koko laatikko on tasaisin väliajoin kaakaossa. Nyt keksin että kyllähän hän itse osaa sen siivota. Jälki ei tosin ollut ihan samaa kuin omani ja mietinkin pitäisikö siitä sanoa ja näyttää miten minä teen sen vai vain kehua ja kiittää kun lapsi oli niin ylpeä aikaansaannoksestaan. Itse muistan kuinka kotona aina kun tein jotain, niin minulle sanottiin että tosi kiva, MUTTA tämän voisit tehdä paremmin. Tuli olo ettei mikään riitä ja etten osaa tehdä mitään oikein :(.