Sarjassa tyhmiä ruokakysymyksiä - miten saan
lasagnesta oikeasti KOSTEAN? Olen kokeillut monia eri reseptejä (kanalasagnea, lohilasagnea) ja aina tuotos jää turhan kuivaksi. Ja se ylin kerros, missä on kastiketta ja juustoraastetta.... Se on aina kivikova ja könkkäreinen. Mitä teen väärin, koitan laittaa kastiketta joka väliin
Kommentit (15)
ja se lihakastike saa olla aika kostea, märempi kuin pastakastike.
Mun äiti ainakin paistoi jauhelihan ja latoi tomaattikastikkeen erikseen ja jäi kuivaksi. Itse teen niin että paistan jauhelihan ja sekoitan pannulla sekaan tomaattikastikkeen, jonka lämmitän ja vasta sitten täytän lasagnen.
Laita enemmän valkokastikettakin, tuntuu että sulla jää sitä puuttumaan ylimmästä kerroksesta. Eikä juustoraastetta tarvi erikseen lisätä lasagnen päälle heti uuniin laitettaessa, vaan voit laittaa ½ tuntia myöhemminkin.
Kinkku- ananas -sinihomejuustolasagne (20cm x 30 cm vuokaan)
Kinkkukastike:
1 pkt pekonia
250g kinkkusuikaleita
1 pieni sipuli
2 prk tomaattimurskaa
mustapippuria
Lisäksi
1 dl sinihomejuuston muruja
1 dl emmental juustoraastetta
halutessasi ripaus suolaa (omasta mielestäni ei tarvitse)
2 valkospiulinkynttä
noin 2 norm kokoista säilykepurkkia ananaspaloja mehussa.
Juustokastike:
50g voita
1 dl vehnäjauhoja
1 l maitoa
pieni nippu tuoretta timjamia tai 1/2 tl kuivattua
1 dl homejuuston muruja
1/2 dl emmentalraastetta
mustapippuria
lasagnelevyjä
Kuori ja hienonna sipuli pieneksi. Pilko puolet pekonista suikaleiksi. Laita isot siivut sivuun odottamaan. Paista pekonisuikaleita hetken, lisää sipuli ja ruskista hetken. Lisää kinkkusuikaleet, tomaattimurska, murskattu valkosipuli ja mustapippuri. Anna kiehua hiljakseen kunnes juustokastike on valmis.
Valmista juustokastike: Sulata voi kattilassa. Lisää vehnäjauhot ja nosta pois liedeltä. Lisää puolet maidosta ja sekoita tasaiseksi. Nosta takaisin liedelle ja kuumenna kiehuvaksi koko ajan sekoittaen. Lisää loppu maito, timjami (suolaa halutessasi) ja kiehauta muutama minuutti sekoitellen että jauhot kypsyvät. Nosta liedeltä ja lisää sinihomejuusto ja emmentalraaste. Sekoita tasaiseksi.
Laita hieman kinkkukastiketta vuoan pohjalle. Lado kerros lasagnelevyjä. Laita kinkkukastiketta levyjen päälle ja ripottele ananaspaloja pinnalle. Päälle kerros juustokastiketta. Täytä vuoka samalla tavalla niin että päällimmäiseen kerrokseen tulee vain juustokastiketta. Leikkaa loput pekonisiivut kolmeen osaan ja levitä juustokastikkeen päälle. Ripottele homejuustoa ja emmentalia pintaan. Paista 200 asteessa noin 30 min. Kiertoilmauunissa paistoin tämän 150 asteessa 30 min. Anna vetäytyä 10 min ennen tarjoilua.
Huomaa, että valkokastike tehdään litraan maitoa, eli aika paljon. Ja entäs jos olet pitänyt liian kauan uunissa??
sitä saa olla reilusti enemmän kuin ohjeessa. Älä laita juustoraastetta heti siihen päälle vaan vasta paiston loppuvaiheessa.
Ei mulla ole lasagne koskaan ollut kuivaa. Laitatko lihat/kalat kastikkeena vai hiutaleina jotenkin? Tee joka tapauksessa valkokastike löysäksi, sen luulisi auttavan. Ja tuohon ylimpään kerrokseen sitten paljon kastiketta ja juustoraaste vasta ihan lopuksi päälle, ei koko uunissaoloajaksi.
Ja sitä todella kuuluu laittaa joka väliin niin, että lasagnelevyt peittyvät kunnolla.
Jos levyt eivät lilli kastikkeessa, ne eivät saa kosteutta eivätkä voi kypsyä.
Levyä ei saa näkyä kastikkeen alta, muuten se jää kovaksi.
Ja päällimmäiseksi keko juustoraastetta. Kun se sulaa, se pitää kosteuden sisällä lasagnessa ja auttaa näin ruokaa hautumaan uunissa.
Tavalliseen vuokaan minulle ei ainakaan tule lasagnelevyjä kuin 3-4 kerrosta.
ekaksi 20 minuutiksi. Loppuaika ilman foliota.
http://pastanjauhantaa.blogspot.com/2006/12/lasagne-bolognese.html
Tähän menee aikaa ja vaivaa, mutta lopputulos on todellakin vaivan arvoinen. Lasagnelevyt ollaan tehty itse, leivottu pastataikina, kaulittu levyiksi ja leikattu isoiksi levyiksi käyttäen lasagnevuokaa muottina. Itse pastalevyohjeen katsoin muualta, en muista mistä, mutta google kertonee.
Bolognese-kastikkeeseen en tosin käytä varsiselleriä, ja bechamel-kastikkeeseen olen lisännyt vahvaa koskenlaskijaa, joka tuo juustoisuutta ja vahvuutta kastikkeen makuun. Mutta tuo bolognesekastikkeen hauduttaminen todella kannattaa, sen huomaa kokeiltuaan. Ja punkkua tuli kyllä kaadettua ohjetta paljon enemmän, sillä itse pidän vahvan ja happoisamman makuisesta kastikkeesta.
Toimii hyvin myös soijaversiona, isännälle olen tehnyt lihasta ja itselle soijasta.
http://pastanjauhantaa.blogspot.com/2005/10/vuohenjuusto-sieniraviolit…
Monitoimikoneen ja pastakoneen sijasta isäntä valmisti ja kauli taikinan ilman mitään ongelmia. Olen tehnyt tuosta taikinasta myös nauhapastaa ja ravioleja.
Sen juustoraasteen kuuluukin kovettua, siitä tulee just hyvää. :) Jos haluat pehmeämpää, laita folio päälle ja anna ruuan vetäytyä rauhassa ennen tarjoilua. Lasagnesta tulee kuiva, jos pihtaa täytteen kanssa tai tunkee väkisin liian monta kerrosta astiaan -> levyt eivät ehdi kypsyä.
Toinen on valkovuotokastike, paljon juustoa, maitoa, muskottia, suolaa ja pippuria. Keitetään paksuksi. Tosi paljon juustoraastetta että tulee hyvää.
Toinen tomaattipohjainen, murskattua tomaattia, tomaattipyrettä, basilikaa, suolaa, pippuria. Siihen voi laittaa jauhelihaakin, paistettuna.
Kastikkeita pitää olla paljon, niin paljon että kun laitat vikoja levyjä päälle, näet miten lasagne ihan ui kastikkeessa!
Älä käytä liian matalaa ja laakeaa vuokaa. Mieluummin pienempi pinta-alaltaan, mutta korkeampi. Anna folion olla koko uunissaoloajan vuuan päällä. Lasagnen kuuluu "uida" siinä vaiheessa kun sen laittaa uuniin kypsymään.
Vierailija kirjoitti:
Toinen on valkovuotokastike, paljon juustoa, maitoa, muskottia, suolaa ja pippuria. Keitetään paksuksi. Tosi paljon juustoraastetta että tulee hyvää.
Toinen tomaattipohjainen, murskattua tomaattia, tomaattipyrettä, basilikaa, suolaa, pippuria. Siihen voi laittaa jauhelihaakin, paistettuna.
Kastikkeita pitää olla paljon, niin paljon että kun laitat vikoja levyjä päälle, näet miten lasagne ihan ui kastikkeessa!
HYI, "valkovuotokastike". :D
Lasagne just uunissa! 🙄😬
varsinkin jos käyttää kuivia lasagnelevyjä. Kokeilepa tehdä seuraavaksi tuorepastalevyistä, tulee nopeammin ja tuotos on taatusti kosteampi.