Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

minkä koulutuksen tarvitsee, jos haluaa kahvilaan

Vierailija
14.11.2010 |

töihin?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
14.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

perusasiat selville.

Vierailija
2/10 |
14.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä työnantaja vaatii joko alan koulutuksen tai joitain vuosia työkokemusta. Eli vastavalmistunut/pian valmistuva tarjoilija (tai mikä tahansa muukin alaan liittyvä, miksei vaikka kylmäkkö tai kondiittori) voi päästä töihin ilman työkokemusta. Toisaalta jos on vaikka muutaman vuoden työkokemus vastaavasta paikasta, ei muodollisella koulutuksella ole väliä. Johonkin vähemmän vaativaan paikkaan voi onnekas päästä ihan vaan innostuneella asenteella.

Itse olen ylioppilas koulutukseltani ja ollut mm. parissa kahvilassa töissä. Työkokemus, suhteet ja suositukset auttaneet aina paikan saamisessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
14.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

et välttämättä mitään muuta koulutusta kuin HYGIENIAPASSI. Se on pakollinen sellaiselle, joka tekee töitä elintarvikeiden parissa. Sen saa ihan "tenttimällä" vaikkapa lähimmässä aikuiskoulutuskeskuksessa.

Jos haluat jonkin perustutkinnon suorittaa, ehkä merkonomi tai joku elintarvikealan perustutkinto voisi olla hyvä. Tai ns. "talouskoulu", en tiedä millä nimellä nykyään kulkee.

Toki paljon riippuu myös kahvilasta mihin haluat. Jos kyseessä sellainen, missä itse leivotaan myytävät tuotteet, joku kondiittorin koulutus varmaan vaaditaan. "Tavallisessa" kahvilassa ei niinkään. Asiakaspalvelutaidot ovat enemmänkin ykkösasia.

Vierailija
4/10 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman koulutusta ja kokemusta päästä? Tai työharjottelu olisiko mahdollista?

Vierailija
5/10 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ainakin pari on suorittanut hygieniapassin. Tosin ala on niin huonosti palkattua että ei siitä kukaan leipäänsä revi vaan suurin osa alan työntekijöistä on osa-aikaisia ja opiskelijoita jotka hakee vaan täydennystä muihin tuloihin.

Vierailija
6/10 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä tapauksessa et kyllä pääse valitsemaan paikkaa, vaan joudut menemään sinne, johon kukaan muu ei suostu.

Hygieniapassi on kai vähimmäisvaatimus.

Vierailija
7/10 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin tänä päivänä kukaan, kun koulutettujakin on työkkärissä.

Vierailija
8/10 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä työskentelin joskus pikaruokalassa, sain siellä asiakaspalvelu- ja elintarvikkeiden käsittelykokemusta ja siirryin sieltä heittämällä ihan tasokkaaseen kahvilaan. Opiskelen ihan toista alaa. Ainakin meidän yksikköön otetaan mielellään työharjoittelijoita (tosin palkattomina, ollu tarjoilijaopiskelijoista merkonomeihin), mutta paha se on yksittäisten kahviloiden sisäänpääsyvaatimuksista sanoa.

Ei perus kahvilatyöskentely sinällään mitään tutkintoa tai huippuosaamista vaadi, mutta toisaalta monet ihmiset ovat olleet kahviloissa töissä, joten he menevät helposti rekrytilanteessa kokemattomien edelle.

Vierailija
9/10 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut myös parissa kahvilassa töiss, ja kokemuksen mukaan koulutuksella ei ole ollut juurikaan merkitystä. Hygieniapassi on pakollinen.

Tiskariksi pääsee mihin vaan ilman kokemusta

tai koulutusta ja jopa suomen kielen taitoa.

Vierailija
10/10 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilöstönvuokrausfirmojen kautta saa kokemusta, vaikka aikaisempaa ei olisi. Ne palkkaa sellaisiakin, joilla ei ole kunnollista kielitaitoa, koulutuksesta puhumattakaan.

Itselläni on ollut muutamasta ravintola-alan työpaikasta kokemusta, mm. myös kahvila. Sitten myöhemmin yh:na hain töitä exstrana, ja sainkin, ja sitä kautta pääsin nykyiseen, vakituiseen työhöni, jossa olen ollut yli 6 vuotta.

Ravintola-alan perustutkinto löytyy, mutta en usko, että sillä paperilla on oikeasti mitään merkitystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän