Meillä on hento, pieni, kiltti ja välillä ujo ekaluokalainen tyttö. Koulun villeimmät pojat
olen opastanut olemaan kiusaamatta tyttöämme:) Loin tietoisesti hyvät välit juuri häiriköivimpiin poikiin. Opastin heitä hellempään voimien käyttöön, kun ovat itse niin rotevia poikia.
Pojat tervehtivät minua, kertovat kuulumisiaan ja huolehtivat tytöstänikin kaverina, ettei jää esim heidän jalkoihinsa tai tule kiusatuksi. Sen verran rohkea tyttöni on, että juttelee pienellä äänellään myös näiden ronskimpien poikien kanssa, mutta pussailemaan ei ole ryhtymässä, vaikka jotkut tytöt jo pussailevatkin.
Kommentit (18)
Ihmetyttää kyllä sekä minua että tyttöänikin, kun jotkut ekaluokkalaiset tytöt ja pojat jo pussailevat koulun välitunneilla. Tyttöni mielestä pusut olisi yök. Yksi tyttö erityisesti tyrkyttää itseään. Tyttöni suhde poikiin on kaverillinen. Kokee olonsa turvalliseksi heidän kanssaan.
ap
Oppivat huomioimaan pienempiä, kun esikoulun opettajat ja lasten vanhemmat heitä siinä opastivat. Koulu alkoi jo rauhallisemmissa merkeissä.
ap
ne ovat niitä jotka kiusaavat tulevaisuudessa poikien kyljessä roikkuvaa prinsessaa.
Tuossahan niitä tulikin jo ihan reippaasti
Ai 6. luokkalaiset? Missä koulussa kutoset ovat helliä ekaluokan tytöille?
Outo aloitus, ap on ehkä itse jäänyt tallotuksi eka luokalla, kun oma äiti ei luonut villeihin poikiin suhteita?
Ihmetyttää kyllä sekä minua että tyttöänikin, kun jotkut ekaluokkalaiset tytöt ja pojat jo pussailevat koulun välitunneilla. Tyttöni mielestä pusut olisi yök. Yksi tyttö erityisesti tyrkyttää itseään. Tyttöni suhde poikiin on kaverillinen. Kokee olonsa turvalliseksi heidän kanssaan.
ap
tytöt pussaavat poikia ja lähettävät lentosuukkoja ja piirtävät kortteja... juu, ei ne mitään kielareita vetele... tuskin on ainoa eskari, olen kuullut muistakin...
tuttuun AV-tyyliin! :D Millähän tavoin ap on toiminut väärin?
Jos tyttö ON hento, pieni, kiltti ja ujo, niin miksi ei olisi saanut kertoa? Ärsyttääkö jonkun pulleron ilkiön mammaa?
Entä mitä pahaa on siinä, että vieras aikuinen on ottanut kasvatuksellista vastuuta näistä pojista; voisin kuvitella, että opit eivät kohdistu vain ap:n tyttöön vaan laajemminkin. Muitakaan ei tunnu mielekkäältä kiusata.
Kiitos ap:lle, jospa juuri meidän jantteria olisit saanut kohtaamisellasi astetta huomioivammaksi... :)
Tosin meidän koulussa joku tyttö viihtyy enemmän poikien kanssa ja yksi poika ainakin tyttöjen kanssa. Tyttöäni ei siis kiusata siksi, että hän olisi erityinen prinsessa. Eikä hänen enää tarvitse pelätä, että nämä isot pojat satuttaisivat häntä ainakaan tahallaan. Tyttöni voi kyllä leikkiä vähän kovista, kun pojat suhtautuvat häneen nätisti ja kunnioittavasti.
Tyttöni painaa 20 kg. Pojat jopa 40 kg, joten oli ihan aiheellistakin opastaa, että pienempiä ei kampata, kuten ovat jalkapallossa oppineet taklailemaan toisiaan. Vaarana on kaatua itse päälle. Ovista ei ryntäillä niin, että pienet tytöt sinkoilevat seinille jne. Pojat osaavat jo arvioida paremmin voimiensa käyttöä. Pojat oppivat herrasmiesmäistä käytöstä tyttöjä kohtaan ja se on mielestäni oikein.
ap
luomassa suhteita niihin kuutosluokkalaisiin vai miten tämä on käytännössä tapahtunut? Meillä kun on eka- ja tokaluokkalaiset eivätkä he ole missään tekemisissä kuutosluokkalaisten kanssa...
"tyrkyttää itseään". Jo tuosta kommentista, ja muista ap:n oudoista viesteistä näkyy, ettei ihan kaikki muumit ole laaksossa. Ap, vilpittömästi, tarkkaile käytöstäsi ja ajatuksiasi. Jossain vaiheessa pieni ulkopuolisten kanssa juttelukaan ei varmaan olisi pahitteeksi.
Olen kannustanut olemaan reilu ja ystävällinen, mutta pompoteltavaksi saati kiusattavaksi ei saa suostua. Luontaisesti empaattiselle ja toiset huomioon ottavalle tytölleni reilutta ei ole tarvinnut erikseen edes opettaa. Eilenkin oli auttanut matematiikassa erästä luokan vilperttiä. Meillä kyllä koulussa on sen verran hyvät opettajat, että hekin ohjaavat lapsia hyviin käytöstapoihin ja toisten auttamiseen ja huomioon ottamiseen ja puuttuvat kaikkeen havaittuun kiusaamiseen ja liian fyysisiin leikkeihin yms.
Mun tokaluokkalainen, joka on pitkä ja hoikka, painaa 23kg ja se on poika! Ja pelaa jalkapalloa.
Jotain hämärää tässä jutussa on, en vaan heti hoksaa mitä. Isot satuttaa tahallaan pieniä? Meidän lasten koulussa kiusaaminen on kielletty ja se koskaa kaikkia, isoja ja pieniä.
"Tyttöni voi kyllä leikkiä vähän kovista..." ???
herrasmiesmäistä käytöstä, palattiinko 1800-luvulle? Nykyään on samat käytöstavat kaikille.
Yksi tyttö mielestäni hakee hyväksyntää pojilta juuri pussailemalla ja ripustautumalla heihin. Pyrin kasvattamaan oman lapseni niin itsenäiseksi, ettei hänen tarvitse hakea hyväksyntään tuolla tavoin. Pussailkoon, jos oikeasti tykkää jostain pojasta, mutta mieluummin ensiksi tutustukoon muuten, halailkoon yms.
Minulla on hyviä kokemuksia omilta kouluajoiltani häirikköpojista (opettajien mielestä häirikköjä). Pärjäsin poikien kanssa ystävällisyydellä, itsevarmuudella ja älyllä. Muistan joskus käyttäneeni pientä kiristystäkin tyyliin, että en suojaa häntä opettajan epäilyksiltä, jos hän ei anna minun olla rauhassa jossakin asiassa. Nautin salaa tiedosta, että kuka teki jekut, mutta en paljastanut tekijää:) He kiusasivat joitakin tyttöjä, mutta eivät minua. Kahden kesken varsinkin pyrin vaikuttamaan poikiin, mutta kun läsnä oli muita tyttöjä saatoin väistää, jotta en olisi herättänyt heissä turhia kateuden tai mustasukkaisuuden tunteita.
Pari poikaa olisi halunnut seurustellakin kanssani joskus 3.-4. luokalla, mutta osoitin heille, että he eivät kiinnostaneet minua sillä tavalla. Toinen alkoi seurustelemaan hyvin samannäköisen kuin minä tytön kanssa. Suhde päättyi aikanaan. Tyttö vaikutti mustasukkaiselta minua kohtaan, mutta en antanut hänelle siltikään aihetta enempään sotaan. Myöhemmin huomasin, että se poikakin oli tosi omistushaluinen seuraavassa suhteessaan. Minä säästin seurustelut myöhemmäksi, kun olin 19 v.
ap
Yksi tyttö mielestäni hakee hyväksyntää pojilta juuri pussailemalla ja ripustautumalla heihin. Pyrin kasvattamaan oman lapseni niin itsenäiseksi, ettei hänen tarvitse hakea hyväksyntään tuolla tavoin. Pussailkoon, jos oikeasti tykkää jostain pojasta, mutta mieluummin ensiksi tutustukoon muuten, halailkoon yms.
Minulla on hyviä kokemuksia omilta kouluajoiltani häirikköpojista (opettajien mielestä häirikköjä). Pärjäsin poikien kanssa ystävällisyydellä, itsevarmuudella ja älyllä. Muistan joskus käyttäneeni pientä kiristystäkin tyyliin, että en suojaa häntä opettajan epäilyksiltä, jos hän ei anna minun olla rauhassa jossakin asiassa. Nautin salaa tiedosta, että kuka teki jekut, mutta en paljastanut tekijää:) He kiusasivat joitakin tyttöjä, mutta eivät minua. Kahden kesken varsinkin pyrin vaikuttamaan poikiin, mutta kun läsnä oli muita tyttöjä saatoin väistää, jotta en olisi herättänyt heissä turhia kateuden tai mustasukkaisuuden tunteita.
Pari poikaa olisi halunnut seurustellakin kanssani joskus 3.-4. luokalla, mutta osoitin heille, että he eivät kiinnostaneet minua sillä tavalla. Toinen alkoi seurustelemaan hyvin samannäköisen kuin minä tytön kanssa. Suhde päättyi aikanaan. Tyttö vaikutti mustasukkaiselta minua kohtaan, mutta en antanut hänelle siltikään aihetta enempään sotaan. Myöhemmin huomasin, että se poikakin oli tosi omistushaluinen seuraavassa suhteessaan. Minä säästin seurustelut myöhemmäksi, kun olin 19 v.
ap
alakouluaikojen "seurustelua." Äly sulla ainakin on vähentynyt noista ajoista kirjoituksiesi perusteella. Onko lääkitys kohdallaan?
Niin tein minä ja niin opetan tytöllenikin. Näillä pojilla on mm ADHD-diagnoosit. Olen hyvissä väleissä heidän vanhempiensakin kanssa. Koko koulu puhaltaa yhteen hiileen. Toimiva vanhempanyhdistys jne.
ap
ettei mitään rajaa.