Kuparikierukasta kokemuksia
Haluaisin hormonittoman ehkäisyn ja sterilisaatiota en vielä saa.
Niinpä olen ajatellut kokeilla kuparikierukkaa.
Osaako joku sanoa mitä sen laitattaminen maksaa yksityisellä?
Kommentit (30)
Minulla oli aika klo 11.30 ja olin ulos toimenpidehuoneesta klo 11.38..!
Se edellinen vastaaja...!
Kokeillut mm. hormonikierukka, minipillerit, e-pillerit, vaahdot ym.
Ainoa miinus on ollut kova kipu kierukan laitossa, siksi en enää pysty laitattamaan uutta, vaiklka haluaisinkin.
oli kuparikierukka ehkä puoli vuotta ensimmäisten lasten jälkeen. Pillereiden kanssa oli aina ollut tosi helpot ja niukat menkat ja kuparikierukan kanssa saí pari päivää istua melkein sangon päällä. Menkat oli aivan mielettömän runsaat ja kivuliaat! Alaselkä oli niin kipeä ajoittain, että jouduin ottamaan kierukan lopulta pois kokonaan. Eli mulle ei sopinut.
Nyt olen kolmannen lapsen jälkeen hormonikierukalla ollut n. 4 kk ja tyytyväinen :-) vaikka alkuun pientä tiputtelua jatkui reilut 2kk. Myös rajuja migreenikohtauksia ollut aikaisempaa enemmän, joten tarkkailen tilannetta vielä.
kuparikierukka maanantaina, ilmaiseksi sain jälkitarkastuksen yhteydessä. Mua laittaminen kyllä sattui ja koko loppupäivän kärsin kovista supistuksista,jotka ovat nyt hellittäneet menkkakipujen tyylisiksi.
Ihmettelen suuresti,ettei lääkäri kysellyt sen kummemmin mitään ennen laittoa. Jälkeenpäin luin saamastani esitteestä pitkän listan tapauksista,joissa kierukkaa ei saa/kannata ottaa ja mitä pitää/on hyvä tehdä ennen ottamista. Multa ei esim. ole papa-koetta otettu koskaan... Ja menkat on ollu aina tosi runsaat ja pitkäkestoiset, joten kauhulla odottelen tulevaa :D
Juuri pääsin jälkivuodosta eroon ja nyt sitten tiputtelee taas ton kierukan takia, mur.
kuukautisvuotoa? Johtuuko se kierukan aiheuttamasta 'steriilistä tulehduksesta' (termiä käytetty tohtori.fi -sivustolla)?
Minulla oli aika klo 11.30 ja olin ulos toimenpidehuoneesta klo 11.38..! Se edellinen vastaaja...!
Varaavat varmaan siksi, että ei tarvitse jättää kesken, jos tulee jotain ongelmaa.
Mulla on toinen kierukka menossa, nyt tulee 3 v tämän kanssa. Laitto itse on ollut nopea, kohdun pituus mitattiin ja sitten kohdunkaulaan laajennin paikalleen ja antenni sisään. Ainoa kivun tapainen oli se kohdunkaulan koskeminen, verrattavissa papan ottamiseen.
Mutta on molemmilla kerroilla ollut pari päivää menkkakipuja, sitten apri kk vähän suttuvuotoa ja sitten normaali tilanne. Vuodon määrä on aika sama kuin ilman kierukkaa. Toisaalta minäkin tiedän ihmisiä, joille tuo ei sovi ollenkaan. Toivottavasti Morrelle käy.
kuukautisvuotoa? Johtuuko se kierukan aiheuttamasta 'steriilistä tulehduksesta' (termiä käytetty tohtori.fi -sivustolla)?
Kai se jotenkin stimuloi limakalvoa. Vähän kuin roska silmässä lisää silmän limaneritystä ;)
Steriili tulehdus on siis inflammaatiota, elimistön reaktio poikkeavaan tilanteeseen tai ärsytykseen, kuten vaikka lihaksen tulehtuminen rasitusvammassa.
Infektio on sitten mikrobien aiheuttama tulehdus.
krooninen hiivatulehdus. Siis se siitä kuparikierukasta. Muuten olis ollut hyvä, mutta tosiaan jouduin ottamaan joka kuukausi reseptilääkkeen hiivaan kahden vuoden ajan! En vain tajunnut yhteyttä kierukkaan, kunnes se poistettiin ja tulehdukset loppui kuin seinään.
Mutta olen tyytyväinen, nyt toinen kuparikierukka menossa. Aluksi vuodot runsastui ja oli satunnaisia kipuja, nyt ei kipuja ja vuoto runsasta yhden päivän.
Menkat eivät ennestään ole kovin runsaat eivätkä kivuliaatkaan.
Lähinnä haluan noista hormoneista eroon. Huomasin, että nykyiset pillerit aiheuttavat haluttomuuttakin...
kokemuksia! täälä myös yksi joka on harkinnut kuparikierukan ottoa.
Kokemus positiivinen. Odotin kauheita kipuja ja sitä, että laittaminen sattuisi. Olin onneksi väärässä. Vuotoa on vähän enemmän, muuten en huomaa. Terveyskeskuksessa maksaa vain käyntimaksun, onkohan 11 €. Kierukka ilmainen.
Paljon paremmaksi on osoittautunut kuin odotin.
Runsastunut vuoto joo, mutta eipä ole hormoneista aiheutuvia sivuvaikutuksia.
Suosittelen!
Ja RASKAUS. Että sellanen ehkäsy...
Paitsi selibaatti.
Kuparikierukan ehkäisyteho n. 98%
Raskauksia vuodessa 1-2 sataa käyttäjää kohden.
ehkäisyneuvolan käynneistä ei mene edes käyntimaksuja, vaikka sielläkin lääköri asensi kierukan.
Vuotoa tuli ehkä 1 päivä lisää entiseen verrattuna tai sitten sama pituus, runsaammat vuodot. Mutta mitään tiputteluja tms ei mulla ollut. 2 vuotta oli kierukka mulla ja olin tosi tyytyväinen. Raskaaksikin tulin heti kierukanpoistokierrosta.
kuukautisten kokonaiskesto piteni päivällä tai parilla. Ennen menkat kesti 3-4 päivää, nyt siis 4-6 päivää,joten kohtuu lyhyet nuo on vieläkin.
Kivut pysyneet samoina, aika kovat oli jo ennen, eli syön 3-4 päivää 3x800mg buranaa ja väliin panadolia päälle. Silti sattuu. Mutta ei kierukka niitä siis pahentanut.
Laitto ei sattunut, menkkamaista jomotusta oli viikon verran laitosta, samoin välillä tiputteli. Sen jälkeen ei tiputtelua, ei kipuja. Menkat tulee säännöllisesti.
Kannattaa siis kokeilla, ainahan sen voi ottaa pois jos ei sovi. Mulle laitettiin terveyskeskuksessa, eka kierukka oli täällä ilmainen, joten en osaa sanoa paljonko tuo yksityisellä maksaa.
Mitenköhän sieltä saa ajan juuri kuukautisten aikaan?
Lisäksi tunnustan olevani vähän skeptinen terveyskeskustamme kohtaan. En ole rasisti ja tiedän ettei lääkärin ammattitaito riipu hänen äidinkielestään, mutta on aina hiton epävarma olo, kun lääkäri ei kunnolla ymmärrä suomea...
Ymmärtääkseni kierukan laittamisessa on tärkeää, että sen asentamisen tosiaan osaa.
Laitto ei sattunut yhtään, pelkäsin sitä niin tämän palstan kauhukertomusten mukaan, mutta molemmat lapseni synnyttänyt kokenut lääkäri laittoi sen paikalleen eikä tuntunut yhtään. Luulen myös että taitolaji sen laittaminen, hänen laittamistaan kierukoista ei ole yksikään pettänyt, ikää herralla noin 60v ja ammatitaitoa riittää..
Ensimmäisiä kuukautisia ei ole vielä ollut joten saa nähdä onko runsaammat, todella niukat aiemmin. Mutta kipuillut ei ole yhtään, pientä vuotoa pari päivää laiton jälkeen.
Suosittelen!