Kuparikierukasta kokemuksia
Haluaisin hormonittoman ehkäisyn ja sterilisaatiota en vielä saa.
Niinpä olen ajatellut kokeilla kuparikierukkaa.
Osaako joku sanoa mitä sen laitattaminen maksaa yksityisellä?
Kommentit (30)
Tuttavapiirissä on peräti kolme kuparikierukkaraskautta. Mikään muu ehkäisyväline ei havaintojeni mukaan ole yhtä epäluotettava.
Paitsi se selibaatti.
Olen kyllästynyt pumppaamaan itseeni hormoneja, koska ne pistävät kropan ihan sekaisin. Pillerit aiheuttavat haluttomuutta, ehkäisykapseli aiheutti hyvin epäsäännölliset kuukautiset jne.
Sterilisaatioon ei ikä riitä vielä. Yhden "kuparikierukkakauden" jälkeen tilanne on jo siltä osin toinen.
Kondomi ei vakisuhteessa ole meidän mielestämme ratkaisu.
Vaihtoehtoja ei siis juuri ole. Kuparikierukan teho on 98-99%. Esim. pillerien on periaatteessa kovempi, mutta käyttäjän virheriskit (so. unohtaminen) on isompi. Tiedän useita "pilleriraskauksia".
Ymmärrettävää toki sinänsä, että lähipiirin kokemukset vaikuttavat.
En tiedä ainuttakaan kierukkaraskautta, mutta lähipiirissäni on vain vähän kierukan käyttäjiäkään.
Itse miettinyt kans, josko uskaltas kokeilla..mutta haluttomuutta en halua enää yhtään!!
Kierukka nyt laitettu =)
Vastoin ajanvaraajan luuloa, kierukka voitiinkin laittaa nyt ensimmäisellä kerralla.
Kokemus ei ollut täysin kivuton, mutta ei läheskään niin paha kuin luulin. Nippaisi ikävästi, mutta toimenpide oli nopea.
Nyt juilii vielä alavatsassa ja otin buranan siihen vaivaan. Kierukan laitosta pari tuntia.
Yksityisellä laitatin ja hintaa tuli 230e, sis. kierukan hinnan.
Toivon todella, että tämä sopisi!
Mulla oli kuparikierukka ties kuinka monta kertaa ja vuotta eikä muuta ongelmaa ollut kuin ehkä hiukan runsaat kuukautiset.
kuparikierukan kanssa? Kierukan ohjekirjasessa ei tamponeita suositeltu.
Olen harkinnut kokeilevani kuukuppia. Siteet eivät niin houkuta...
Ja muuten kuparikierukan laittoa ei tarvitse tehdä kuukautisten aikana, vaan missä vaiheessa tahansa kiertoa sen voi tehdä (varsinkin synnyttäneelle naiselle).
Kuukautisten aikana laittaminen vaan antaa varmuutta sille, ettei ole alkanut raskautta.
ettei kuparikierukka aiheuttais haluttomuutta,kun eihän siinä ole hormooneja! :)
Eli tosi tyytyväinen olen kuparikierrukkaan. Halusin eroon hormoneista. E-pillereitä tuli haluttomuutta ja masennusta. Synnytyksen jälkeen kokeilin minipillereitä, niistä oli riesana jatkuva verenvuoto. Kuparikierrukan kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Ensimmäisen sai täälläkin ilmaiseksi ja sillähän pärjää sitten 3-5 vuotta. Vuodot ei ole runsastuneet. Ovulaation tunnen nyt aiempaa selvemmin, en tiedä johtuuko kierrukasta vai synnytyksestä. Eniten minua pelotti että miestä häiritsee ne kangan päät emättimessä, kun ovat aika kovia, mutta kyllä ne paikkansa hakee, mies sanoo, että joissain asennoissa ne tuntuu hiukan, muttei koskaan ole mitenkään häiritsevästi esim. tökkineet. Tiedän, että yksi sukulainen sai kierrukasta huolimatta kaksoset. Tiedostan raskauden riskin eikä se olisi mikään huono homma, vaan salaa jopa toivon vahonkoraskautta.
Homma tulee maksamaan n. 300e.
Se sisältää:
kaksi gyneaikaa; ekalla kerralla perustutkimus ja papakokeen otto, toisella kierukanlaiton (tupla-aika)
kierukan hinnan
Julkiselle puolelle ei aikaa herunut lähimaillekaan...
laittanut paljon kierukoita. Lääkäri osaskin homman tosi hyvin, ei kipua, vain pieni nippaus. Voithan kysellä terveysasemalta mikä niillä on tilanne. Ennen kierukanlaittoa pitää muuten ottaa papakoe ja sen on oltava puhdas.