Nyt apuja juoksuharrastukseen, kiitos!
Taustaa:
Juoksen n. kaksi kertaa viikossa n. 5 km:n lenkin. Sen jälkeen teen aina lihaskunto-osuuden kotona. En käytä juurikaan painoja.
Minulla ei ole aikaa/rahaa ostaa kuntosalikorttia, joten kaikki lihaskuntoharjoitukset pitäisi pystyä tekemään kotona. Olenkin omasta mielestäni ihan hyvin saanut tehtyä niitä n. 3 kertaa viikossa.
Nyt haluaisi tosi hyvään kuntoon. Tähtäimessä olisi puolimaratoni ensi kesänä. Minkä mittaisia lenkkejä pitäisi juosta ja kuinka usein? Onko mitään hyötyä juosta ensin vaikkapa 5km ja kotona hikoilla lisää lihaskuntoharjoitteiden parissa??
Olen normaalipainoinen ja syön terveellisesti.
Vinkkejä?
Kommentit (4)
yksi pitkä (n. 12km) lenkki viikko-ohjelmaasi. Tuo pitkä lenkki voi sitten vastaavasti olla hitaampi kuin ne vitoset.
Itse olen aktiivinen juoksun harrastaja.
Tuolla juoksumäärällä juokset kyllä puolikkaan, mutta ilman aikatavoitetta ja on hyvin mahdollista, että rikot / tukit lihakset pahasti.
Eli jos haluat hyvään juoksukuntoon, sinun tulee lisätä ja monipuolistaa juoksuharjoituksia. Juoksupäiviä pitäisi olla 3-4, viisikään ei ole pahasta. Viikkoon pitäisi mahduttaa vähintään yksi pitkä lenkki (minimissään 10, mielellään 12 km tai yli). Lisäksi silloin tällöin on hyvä tehdä vetotreenejä tai vauhtileikittelyjä. Lihaskunnon tekemistä kannattaa jatkaa, mutta juoksukuntoon pääsee vain juoksemalla. Netistä löytää monia juoksuohjelmia erilaisille matkoille ja erilaisilla tavoiteajoilla.
5 km juoksu + lihaskuntotreeni kotona on ihan hyvä, mutta suosittelisin pidentämään juoksumatkaa. Aina ei tarvi tehdä niin tiukkaa lihaskuntoa, pidemmän juoksutreenin päälle riittää ihan "vain" venyttelykin.
aloita tästä vaikka 7 viikosta eteenpäin
http://www.pori.fi/vav/liikunnanohjaus/juoksuohjelma_11vkoa.pdf
sitten jonnekin juoksuaiheiselle sivustolle keskutelemaan