Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Facebookista eräs huomio

Vierailija
08.11.2010 |

Kaikenlaista omituista fb-etikettiä huomaan kavereissani. Eräs kumma juttu on sellainen eräänlainen tykkäämisten vaihtaminen. Tarkoitan siis tyyppejä, jotka muuten ovat tuskin lainkaan tekemisissä keskenään (jotkut heistä eivät edes pidä toisistaan). Jostain syystä sitten kuitenkin ihan säännönmukaisesti peukuttavat toistensa juttuja vuorotellen.

Itse ajattelen tämän olevan nimenomaan vaihtosuhde, eli tykätään niiden jutuista jotka aina tykkäävät omista jutuista. Syntyy jonkinasteinen tykkäämis-velka tai velvoite, ja näin varmistetaan että ne samat tyypit tykkäävät sitten taas minun jutuistani.

Huvittavinta tämä on kun kysessä on muutamia kaverieta, jotka tuntevat vain minun kauttani. He eivät edes pidä toisistaan eivätkä sitä tosielämässä juurikaan salaile. No, facebookissa sitten tykätään toisten jutuista lähes säänönmukaiseti, olivatpa ne kuinka tyhmiä tahansa.

Oletteko muut huomanneet tällaista?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulispa jo joku fiksumpi juttu facen tilalle.

Sitä sanotaan elämäksi.

Vierailija
2/15 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä vain löytyy ihmisiä, joiden kanssa on samantapainen huumori. Toisaalta niiden hiljaisten, pelkkien lueskelijoiden seurasta erottuvat ne jotka edes "peukuttavat" josksu. Heidän juttujaan tulee lukeneeksi vastavuoroisesti enemmän.

En itse ole eivätkä kaverini ole mitään tykkäämisautomaatteja. Käytän vain jos toisen juttu pistää silmään erityisesti (positiivisesti).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään jos tykkään. En muutenkaan tee IRL tai facebookissa mitään miellyttääkseni muita tai täyttääkseni odotuksia.

Puolituttujen tai tuttujen joukosta on facebookin kautta löytynyt huumoriltaan samanlaisia tyyppejä ystävien lisäksi. Kirjoitus-formaatti sopii joillekin paremmin kuin IRL-keskustelu-formaatti.

Vierailija
4/15 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enemmänkin tosiaan niin että jostain syystä vaan synkkaa, vaikka ei niin hyvin tuntisikaan. Jutut vaan on sellaisia, joista tykkää. Mutta se on kyllä sanottava, että kyllä mä ainakin herkemmin tykkään hyvien tuttujen jutuista kuin ei-niin-tuttujen. Johtunee siitä, että tunnen henkilön paremmin ja osaan lukea juttua "rivien välistä". (voi olla esim. jotain huumoria joka ei kaikille aukene)

Vierailija
5/15 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä esim. "tykkään" tiettyjen tyyppien jutuista viestittääkseni heille, että musta on mukavaa, että he ovat kavereita, vaikkei irl ollakaan niin paljon tekemisissä. On mulla myös yksi sellainen ihminen, jonka kanssa olen todella läheinen, vaikka tapaamme ehkä kerran kahdessa vuodessa. Fb:ssa viestittelemme monta kertaa viikossa. Ulkopuolisten mielestä meillä on varmaan tällainen korni tykkäyssuhde, koska he eivät näe meidän muuta kommunikaatiotamme.

Musta on hassua, että jotkut sanoutuvat niin jyrkästi irti näistä pienistä eleistä, koska kaikki ihmiset (lukuunottamatta sosiopaatteja ja narsisteja) tekevät tällaista pienieleistä viestintää irl. Jos te ette tee sitä fb:ssa, se tarkoittaa vain sitä, että olette taitamattomia ja yksipuolisia kommunikoijia verkossa. Fb ei ole puhelin, eikä se ole sähköposti. Tervetuloa 2000-luvulle.

Vierailija
6/15 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös sun jutuista. Ei tietty kaikesta mitä toinen kirjoittaa, mutta kuitenkin tykätä edes silloin tällöin. Kyllä mä reagoin, että ketkä mun jutuista tykkää/kommentoi, ja vastavuoroisesti tykkään/kommentoin heidän juttujaan. Toki myös muiden, mutta en mitenkään säännöllisesti, yleensä vaan silloin jos oikeasti on joku hyvä juttu. Mutta näiden joidenkin jutuista tykkään vaikka ei olisi nyt niin erikoinen juttukaan. Tykkään niistä, koska tykkään siitä, että he tykkäävät mun jutuista, noin kiteyttäen. Mä itse en tajua sitä, että jotkut ei ikinä tykkää kenenkään jutuista, silti itse kirjoittelevat kokoajan ja odottavat että heidän jutuistaan tykätään. Se on ärsyttävää. Mun mielestä tällainen tykkääminen on niin pikkujuttu, että en tajua miksi jotkut sitä niin kamalasti säästelee. Mä mieluummin tykkään liikaa jutuista kuin liian vähän, tekee pienellä toiselle hyvän mielen.

Vierailija
7/15 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä sanotaan elämäksi.

Ajatteletko tosiaan että on vain facebook tai elämä? Kyllä minulla on ihan elämää vaikka fb:ssa olenkin.

Kumma käsitys joillakin että nämä jotenkin sulkevat toisensa pois!?

Vierailija
8/15 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös sun jutuista. Ei tietty kaikesta mitä toinen kirjoittaa, mutta kuitenkin tykätä edes silloin tällöin. Kyllä mä reagoin, että ketkä mun jutuista tykkää/kommentoi, ja vastavuoroisesti tykkään/kommentoin heidän juttujaan. Toki myös muiden, mutta en mitenkään säännöllisesti, yleensä vaan silloin jos oikeasti on joku hyvä juttu. Mutta näiden joidenkin jutuista tykkään vaikka ei olisi nyt niin erikoinen juttukaan. Tykkään niistä, koska tykkään siitä, että he tykkäävät mun jutuista, noin kiteyttäen. Mä itse en tajua sitä, että jotkut ei ikinä tykkää kenenkään jutuista, silti itse kirjoittelevat kokoajan ja odottavat että heidän jutuistaan tykätään. Se on ärsyttävää. Mun mielestä tällainen tykkääminen on niin pikkujuttu, että en tajua miksi jotkut sitä niin kamalasti säästelee. Mä mieluummin tykkään liikaa jutuista kuin liian vähän, tekee pienellä toiselle hyvän mielen.

Jotkut harrastaa vielä sellaista omituista kyyläämistä, että eivät ikinä osallistu mihinkään ja kuitenkin tietävät kaiken muista. Eli roikkuvat fb:ssa lukemassa muiden juttuja osallistumatta ikinä keskusteluun. Näistä ihmisistä saa tosi omituisen kuvan.

Vierailija
9/15 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaista omituista fb-etikettiä huomaan kavereissani. Eräs kumma juttu on sellainen eräänlainen tykkäämisten vaihtaminen. Tarkoitan siis tyyppejä, jotka muuten ovat tuskin lainkaan tekemisissä keskenään (jotkut heistä eivät edes pidä toisistaan). Jostain syystä sitten kuitenkin ihan säännönmukaisesti peukuttavat toistensa juttuja vuorotellen. Itse ajattelen tämän olevan nimenomaan vaihtosuhde, eli tykätään niiden jutuista jotka aina tykkäävät omista jutuista. Syntyy jonkinasteinen tykkäämis-velka tai velvoite, ja näin varmistetaan että ne samat tyypit tykkäävät sitten taas minun jutuistani. Huvittavinta tämä on kun kysessä on muutamia kaverieta, jotka tuntevat vain minun kauttani. He eivät edes pidä toisistaan eivätkä sitä tosielämässä juurikaan salaile. No, facebookissa sitten tykätään toisten jutuista lähes säänönmukaiseti, olivatpa ne kuinka tyhmiä tahansa. Oletteko muut huomanneet tällaista?

Käytän facebookia selvästi aivan erilailla kuin sinä.

Vierailija
10/15 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä sanotaan elämäksi.

Ajatteletko tosiaan että on vain facebook tai elämä? Kyllä minulla on ihan elämää vaikka fb:ssa olenkin.

Kumma käsitys joillakin että nämä jotenkin sulkevat toisensa pois!?

nykynuorilla varsinkin facebook ON sitä elämää. Se ei tarkoita sitä, että ei olisi kavereiden kanssa enää lainkaan, päinvastoin, se lähentää enemmän ihmisiä kuin ennenvanhaan. Oma tyttärenikin on saanut uusia ystäviä facebookin kautta, ihan siis omia luokkalaisiaan, joiden kanssa ei ennen ollut niin tekemisissä, mutta facebook on lähentänyt. Ennen oltiin ulkona ja sitten sanottiin "soitetaan illalla", nyt sanotaan "nähdään illalla facessa". Ei sen kummempaa. Jotkut eivät tosiaan tajua sitä, että facebook ei ole elämästä mikään erillinen juttu, vaan se on nykyään osa elämää. Ei ainoa osa, vaan yksi osa.

Vierailija
11/15 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en mä jaksa asioita niin tarkasti seuratakaan

Vierailija
12/15 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään jutuista, joista tykkään, riippumatta niiden päivittäjästä.

Vierailija
13/15 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen huomannut saman, ja lukemattomia muita niin noloja asioita etten itse juuri kehtaa facea enää käyttää.

Vierailija
14/15 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään mistä tykkään. Joidenkin ihmisten päivitykset on minusta kivempia kuin toisten. Ehkä näillä tuntemillasi ihmisillä jotenkin synkkaa statustasolla sitten. :)

Vierailija
15/15 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebookissa kaverisuhteet ovat hyvin erilaisia kuin irl.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi