Perhe-lehdessä hyvä kirjoitus gynetarkastuksen tarpeettomuudesta
ja kirjoittajana oli lääkäri.
Kyse oli nimenomaan siitä että aina pillereiden uusimisen yhteyseddä pitää tehdä sisätutkimus, joka ei TODELLAKAAN ole tarpeellinen joka vuosi tai ollenkaan. Samat asiat voi tunnustella ilamn siästutkimustakin...
olen aina ihmetellyt sitä että miksi
a) pillerit kirjoitetaan vuodeksi
b) resepti täytyy uusia gynellä ja uusiminen edellyttää siästutkimusta
taitaa olla miesgynejen keksimä juttu. keneltäkään en ole kuullut järkevää perustelua asialle
Kommentit (19)
Ei todellakaan tunne kohtua ja munasarjoja (paitsi pitemmällä raskaana olevan kohdun), eikä myöskään näe kohdunsuun muutoksia.
Siitä olen samaa mieltä, että joka vuosi tehtävä gynen tutkimus on turhan usein.
lääkäri.
mielestäni turha, jos ei ole vaivoja eikä kovin paljon vaihtuvia seksikumppaneita. Resepti on voimassa vain vuoden, joten se täytyy joka tapauksessa kerran vuodessa uusia. Mutta muuten tarkastus voisi olla vaikka kolmen vuoden välein.
Ei todellakaan tunne kohtua ja munasarjoja (paitsi pitemmällä raskaana olevan kohdun), eikä myöskään näe kohdunsuun muutoksia. Siitä olen samaa mieltä, että joka vuosi tehtävä gynen tutkimus on turhan usein. lääkäri.
ei siitä että gynetutkimus on tarpeeton kokoneisuudestaan
Vaan siitä että joka pillerireseptin uusimisenyhdeydessä se pitää tehdä. Rahastusta ?
Miksi pillerireseptejä ei voi kirjoittaa esim kahdeksi vuodeksi ???
tuttavani ei olisi saanut tietää että hänellä oli munasarjoissa jonkin asteinen syöpä. En siis muista minkäasteinen, mutta papakokeesta se löydettiin.
En pidä turhana.
ilman gynetutkimustakin.....
MIKSI pillerireseptin uusnnan yhteydessä tungetaan emättimeen tähystin ?
kukaan ei sitä osaa näköjään perustella
tuttavani ei olisi saanut tietää että hänellä oli munasarjoissa jonkin asteinen syöpä. En siis muista minkäasteinen, mutta papakokeesta se löydettiin.
En pidä turhana.
En pidä turhana.
Ja täällä se papa yleensä silloin tehdään. Vai käyttekö te aina erikseen teettämässä papakokeen?
gynellä ylipäätään vain raskauden yhteydessä.
Papa-kokeen on ottanut hoitaja.
ilman gynetutkimusta ?
ja miikä on pillerireseptin ja sisätutkimuksen yheys ? ihan oikeasti
Tuon papan halusivat ottaa sitten joka toinen vuosi gynekologin tarkastuksen yhteydessä. YTHS ei taidakaan olla rahastava taho?
Lisäksi gynekologit neuvovat perhesuunnittelussa, joka mielestäni on tarpeellista. Myös ne miehet pitäisi saada sinne mukaan.
eikö sillä tutkita kohdunkaulasyöpää?
Tuon papan halusivat ottaa sitten joka toinen vuosi gynekologin tarkastuksen yhteydessä. YTHS ei taidakaan olla rahastava taho? Lisäksi gynekologit neuvovat perhesuunnittelussa, joka mielestäni on tarpeellista. Myös ne miehet pitäisi saada sinne mukaan.
eli YKSTITYISET gyneasemat vaativat MAKSULLISEN tarkastuksen pillerireseptin uusimisessa !!!
Kukahan tähänkin voisi puuttua ?
Kyllä, koin ultraäänitutkimuksen todella tarpeettomaksi silloin kun minulta löydettiin iso myooma kohdusta ja vaati kiireellistä leikkausta.
Mitään vaivoja tai kipua ei ollut.
pillerit 1,5 vuodeksi ja sanoi että puhelimitse uusii sen sitten toiseksi 1,5 vuodeksi. Sanoi että nuorella terveellä naisella vuosittaiset papat ja sisätukimukset on turhia, kolmen vuoden välein riittää hyvin.
Tuon papan halusivat ottaa sitten joka toinen vuosi gynekologin tarkastuksen yhteydessä. YTHS ei taidakaan olla rahastava taho? Lisäksi gynekologit neuvovat perhesuunnittelussa, joka mielestäni on tarpeellista. Myös ne miehet pitäisi saada sinne mukaan.
eli YKSTITYISET gyneasemat vaativat MAKSULLISEN tarkastuksen pillerireseptin uusimisessa !!! Kukahan tähänkin voisi puuttua ?
ainakin olen uusinut pillerireseptin varsin monta kertaa ilman lääkärikäyntiäkin! Ei kukaan ole vaatinut mitään sisätutkimuksia. Tosin, en kyllä näe mitään haittaa siinäkään että tutkimus vaadittaisiin...
ainakin olen uusinut pillerireseptin varsin monta kertaa ilman lääkärikäyntiäkin! Ei kukaan ole vaatinut mitään sisätutkimuksia. Tosin, en kyllä näe mitään haittaa siinäkään että tutkimus vaadittaisiin...
Eli terveydellistä syytä vuosittaiselle pillerireseptinuusimisronkkimiselle ei ole.
papa on otettu 3-4 kertaa, olen 31v.
siis TK:ssa e-pillerit uusitaan vuosittain, joka vuosi verenpaineen mittaus. Joka toinen vuosi lääkärin vastaanotto, jossa sisätutkimus. Papa koe n. joka toinen vuosi, niin että se sattuisi suunnilleen joukkotarkastuspapan välille, jotka siis viiden vuoden välein 25v alkaen.
Joskus minulla on pilleriresepti hävinnyt ja olen soittanut ehkäisyneuvolaan, niin TH on antanut 3kk:n reseptin, joka oli lääkärin allekirjoittama.
Olen ollut apteekissa töissä ja siellä näin jonkin verran yksityilääkäreiden kirjoittamia 15KK:n puhelinreseptejä e-pillereihin. Reseptihän on tosiaan voimassa vaan vuoden, mutta periaatteessa kai voisi kirjoittaa kaksi erillistä vuoden reseptiä kerralla ja asiakas noutaisi ennen vuoden umpeutumista toisen vuoden satsin kokonaan apteekista. E-pillereistähän ei saa KELA korvausta,(paitsi aknen hoitoon Diane nova) niin niitä voi ostaa vaikka vuoden satsin kerralla, jos on varaa.
alapään ronkkimiselle kerran vuodessa ei todellakaan ole mitään järkevää perustetta. Ja se ei mitenkään liity pillereiden käyttöön.
vanha tapa josta muualla maailmassa on päästy eroon