Ihan järkyttävä toi moraalisaarnaketju ristiäisten vietosta! Saako
ristiäisissä kohottaa shampanja- tai kuohuviinimaljan vai ei.
Tässä teille kauhutarina:
Lapsemme ristittiin kirkossa, isossa ja juhlallisessa.
Sen jälkeen siirryimme erittäin hyvään ja maineikkaaseen ravintolaan.
Nautimme siellä loistavan aterian alku- ja jälkiruokineen.
Lapsille oli oma menu.
Kaikki nauttivat hyvästä ruoasta ja viinistä. Myös pappi!
Olen edelleen hyvä äiti, vaikka nautinkin lapseni ristiäisissä kuohuvaa ja pari lasia viiniä ruoan kanssa.
Nautin siitä, että sain istua valmiiseen pöytään. (Lapsi nukkui onnellisena selkäni takana vaunuissa).
Esikoisen ristiäiset järjestin/ (järjestimme) kotona ja siihen rumbaan en enää suostunut.
Meillä ei ollut isovanhempia, jotka olisivat ristiäiset järjestäneet.
Kommentit (22)
illalla ihan yökerhoon. Ensin mentiin varattuhin saunatiloihin saunomaan pitkän kaavan mukaan, nautittiin rahvaanomaisesti siideriä ja naposteltavaa ja sen jälkeen pyörähdettiin paikallisessa yökerhossa. Mummi oli kotona vauvan kanssa. Kyllä me ollaan huonoja ihmisiä.
mikään ei sua enää pelasta. Paitsi jos hommaat riittävän kalliit reimatekit tai ticketit. Ni sit ehkä.
liian pinnallinen äiti semmonen jolla on kaikki kalliit vermeet
kuuluu maljan nostaminen vaikka pakollista ei olekaan. Ja mitä tulee ruokaviiniin niin sehän on vain normaalia juomaa ruoan kanssa ei siitä ole tarkoituskaan tulla humalaan.
samaan malliinhan voi tosiaan ajatella, että jos häissä on lapsia niin niissäkään ei saa olla alkoholitarjoilua vaan just sitä maitovesikotikalja-meininkiä..
musta tuntuu että tää on kulttuurikysymys - taas kerran tulee mieleen kaupunkilaisuus vs. maalaisuus.
kuuluu maljan nostaminen vaikka pakollista ei olekaan. Ja mitä tulee ruokaviiniin niin sehän on vain normaalia juomaa ruoan kanssa ei siitä ole tarkoituskaan tulla humalaan.
Ainakin minusta vainajan muistoksi kilistäminen on jo suorastaan makaaberia ellei ihan kunnialoukkaus.
Kulttuurikysymyksen lisäksi tää on myös ehkä sellanen tavis vs. alkoholismitaustaiset perheet -tyyppinen kysymys. Siis joku voi ollan niin traumatisoitunut jostain omien vanhempiensa alkoholinkäytöstä, että siksi vastustaa täällä hysteerisenä yhdenkin maljan juomista.
Mutta oikein mukavilta ja arvokkailta ja aidosti hauskoilta juhlilta vaikuttaa ap:n ristiäiset!
mikään ei sua enää pelasta. Paitsi jos hommaat riittävän kalliit reimatekit tai ticketit. Ni sit ehkä.
liian pinnallinen äiti semmonen jolla on kaikki kalliit vermeet
No sit täytyy hänen läähtee vaan kirppikselle, mutta hankkia sitte sieltä myös itelleen vaatteet koska SE on paha, jos otsellä uutta ja lapsella vanhaa...Toivottavasti toi ap nyt ymmärsi imettää just oikean ajan, sillä saa kans täällä hyväksyntää. Hei ap, on sulla toivoa! ;)
Mä ainakin suorastaan vaadin, että mun hautajaisissa pitää nostaa lasi samppanjaa, ihan vaan siksi että tykkään siitä nyt eläessäni.
Ainakin minusta vainajan muistoksi kilistäminen on jo suorastaan makaaberia ellei ihan kunnialoukkaus.
Kyllä minun muistokseni saa kilistää.
illalla ihan yökerhoon. Ensin mentiin varattuhin saunatiloihin saunomaan pitkän kaavan mukaan, nautittiin rahvaanomaisesti siideriä ja naposteltavaa ja sen jälkeen pyörähdettiin paikallisessa yökerhossa. Mummi oli kotona vauvan kanssa. Kyllä me ollaan huonoja ihmisiä.
Siskoni jäi vauvan kanssa ja me lähettiin (rahvaanomaisesti) laulamaan karaokea, juomaan siideriä/kaljaa/lonkeroa ja seurustelemaan ystävien kanssa.
Jotkut toivovat että heille vietetään nimenomaan sellaiset hautajaiset, joissa otetaan pari napanderia ja muistellaan hyvällä eikä suinkaan ryystetä kahvia ja lauleta virsiä taikka sitä "täällä alla pohjantähden..."
Me kaupunkilaiset ollaan niin fiinejä, että me juodaan maljoja aina, ja myös raskaana viiniä ruualla. Totta kai, kun ollaan kaupunkilaisia. Kaupunki = sivistys ja on sivistymätöntä juoda alkoholittomia juomia. Varsinkin tää Tampereen Hervanta on niin sivistynyt että oksat pois.
Ei taida se tyttö itsekään sylkeä lasiin!!
että tällä palstalla on TOSI PALJON lestaadiolaisia.
LESTAT oikein odottavat (ja joskus itsekin aloittavat) ketjuja jossa voivat moralisoida toisia oikein kunnolla !!!!!!! Veikkaan että tuossakin ketjussa oli suurin osa vastauksista lestojen vastauksia
elämänsä kunniaksi. Ei pidä ajatella, että hautajaisissa juhlitaan kuolemaa, vaan nimenomaan päättynyttä elämää.
että tällä palstalla on TOSI PALJON lestaadiolaisia. LESTAT oikein odottavat (ja joskus itsekin aloittavat) ketjuja jossa voivat moralisoida toisia oikein kunnolla !!!!!!! Veikkaan että tuossakin ketjussa oli suurin osa vastauksista lestojen vastauksia
En viitsi enää juuri lukea alkoholiaiheisia ketjuja, koska täällä on niin paljon kovaäänistä porukkaa, jolle pisara alkoholia on yhtä kuin elämänikäinen turmio.
Mitä luulette, kertooko äiti, joka ujuttaa alkoholia jokaiseen mahdolliseen tilanteeseen saadakseen sen himoamansa pisaran joka välissä, että "juu, minä olen alkoholisti, ja siksi raivostun, jos joku väittää, että alkoholi ei kuulu lasten juhliin"?
Asioissa on aina puolensa, ja jos joku on sitä mieltä, että alkoholi ei sovi ristiäisiin, miksei hänen voi antaa pitää mielipiteensä ja pitää itse omansa? Miksi siitä täytyy loukkaantua ja raivostua? Entä miksi täytyy haukkua joku ihminen pataluhaksi siitä hyvästä, että hänestä tietyt juhlat pitää pitää alkoholittomina? Että kenellä se ongelma oikein on?
Niin tosiaan, ja onhan tämä ihmisten alkoholinkäyttö ja lähinnä sen PUUTE ongelma aina niille, jotka itse käyttävät. Kuka sellainen, joka ei syystä tai toisesta käytä alkoholia, ei ole kokenut painostusta, valitusta, urputusta ja tivaamista erinäisissä tilaisuuksissa ja tilanteissa, kun selviää, ettei hän juo alkoholia, nostakoon kätensä pystyyn. Ei taida nousta yhtään kättä.
Mitä luulette, kertooko äiti, joka ujuttaa alkoholia jokaiseen mahdolliseen tilanteeseen saadakseen sen himoamansa pisaran joka välissä, että "juu, minä olen alkoholisti, ja siksi raivostun, jos joku väittää, että alkoholi ei kuulu lasten juhliin"? Asioissa on aina puolensa, ja jos joku on sitä mieltä, että alkoholi ei sovi ristiäisiin, miksei hänen voi antaa pitää mielipiteensä ja pitää itse omansa? Miksi siitä täytyy loukkaantua ja raivostua? Entä miksi täytyy haukkua joku ihminen pataluhaksi siitä hyvästä, että hänestä tietyt juhlat pitää pitää alkoholittomina? Että kenellä se ongelma oikein on? Niin tosiaan, ja onhan tämä ihmisten alkoholinkäyttö ja lähinnä sen PUUTE ongelma aina niille, jotka itse käyttävät. Kuka sellainen, joka ei syystä tai toisesta käytä alkoholia, ei ole kokenut painostusta, valitusta, urputusta ja tivaamista erinäisissä tilaisuuksissa ja tilanteissa, kun selviää, ettei hän juo alkoholia, nostakoon kätensä pystyyn. Ei taida nousta yhtään kättä.
Alkoholin suurkuluttaja löytää kyllä muutenkin tilaisuuksia juoda alkoholia ilman, että _sen takia_ olisi pakko ottaa lasillinen ristiäisissä.
alkoholistiperheen lapsi, riittää, että on syntynyt tiettyyn maantieteelliseen ja kulttuurilliseen ympäristöön. Esim. Etelä-Pohjanmaalla ei todellakaan hautajaisissa nostella maljoja tai istuta ravintolassa. Hautajaiset pidetään seurakuntatalolla tai seurakunnan muussa tilassa, esim. leirikeskuksessa, ja yleensä ilmapiiri hyvin hiljainen, kunnioittava, kirkollinen. Ristiäisissä sama linja, oli ne sitten kirkossa, seurakunnan tiloissa tai kotona. Maljojen nostelu ei useimmille tulisi mieleenkään, vaikka muuten ei alkoholikielteinen olisikaan. Hautajaiset ja ristiäiset sekä rippijuhlat ovat ainakin täällä päin alkoholittomia juhlia aina.