Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko hautajaisissa laskea arkulle kukkakimpun?

Vierailija
05.11.2010 |

Vai pitääkö olla seppele?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja muutenki kaikki toi kukkakimppuja, kun taas siskoni arkun luo tuotiin seppeleitä ja seppeleet säilytettiin hautausmaan kylmiössä siihen asti että tuhka laskettiin hautaan ja samalla seppeleet saatiin laskettua haudan viereen, hyvin olivat säilyneet kylmiössä... mut siis kyllä kukkakimppu on yhtä kaunis kuin seppele...

Vierailija
2/17 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

laskivat yhdet ruusut arkulle ja heittivät ne sitten sit sinne arkun päälle kun se laskettiin hautaan.

Mutta eiköhän kukkavihko ole käytetyin kukkalaite

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kukkakaupassa kun kerrot kimpun käyttötarkoituksen, niin kätevä floristi sitoo kimpun ikäänkuin kukkalaitteen muotoon, jolloin kimppu asettuu nätimmin arkulle ja kummulle.

Vierailija
4/17 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli voi.

Vierailija
5/17 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja esim. tuhkattaville se on järkevääkin. Kukathan joko heitetään heti tilaisuuden jälkeen roskiin tai sitten omaiset vie mukanaan. Helpompi ne kimput on kotona säilyttää. Osa toki vie tyhjälle haudalle ne kukat, mutta ketäs ne siellä ilahduttaa?

Ei niitä kukkia roskiin heitetä eikä kukaan kottiinsa vie. Sinnehän ne jää hautakummulle ja ovat ainakin viikon siellä. Jotkut omaiset keräävät kukkavihkoissa olevat värssyt kyllä talteen.

Vierailija
6/17 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos vainaja tuhkataan ja tuhkat sirotellaan vaikkapa mereen, niin mitään hautaa ei ole eikä tule.

Ainakaan pääkaupunkiseudulla seurakunnat ei säilytä kukkia, ne ei yksinkertaisesti mahdu minnekään kun siunauksia saattaa olla vaikka neljäkin päivässä. Joten, jollei omaiset vie mukanaan, niin ne heitetään roskiin. Kukkavihkoja ei polteta.

Vierailija
7/17 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roskiinhan ne menee. Ja jos on tuhkaus kyseessä, niin ei ole mitään hautakumpua, jolle ne voisi jättää eli menevät saman tien roskiin. (Jollei sitten ole mitään kylmäsäilytysmahdollisuutta, kuten aiempi vastaaja kirjoitti, aika harvoin se onnistuu.)

Vierailija
8/17 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seppeleet ovat auttamatta liian vanhanaikaisia nykypäivänä, sen vuoksi useimmat hankkivatkin kukkavihon, eli siis normaalia hienomman kukkakimpun.

Seppeleitä ei juurikaan enää edes myydä hautajaistarkoituksiin: useimmiten joku lähiomaisista saattaa sellaisen hankkia, mutta useimmat hankkivat kimpun. Eikä kukkia kai arkulle yleensä laiteta, ainakin kirkossa siunauksessa kukat asetetaan laveteille tai lattialle arkun molemmin puolin ja vasta hautaanlaskun yhteydessä jokusen kukan tai puolison/läheisimmän kimpun voi arkun päälle tipauttaa.

Vierailija
9/17 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki on ok, eihän se vainaja niitä (luutavasti ainakaan) nää enää!

Itse tilasin äitini arkulle kukkavihkon, lapset veivät yksittäiset ruusut.

Olin etukäteen sopinut, että haen kaikki kukat kylmiöstä seuraavana pnä vein ne nätisti laskettuna haudalle valmiiksi.

äidin uurna laskettiin siunauksesta 5 pvn päästä, silloin vein lasten ja mieheni kanssa vielä pienen kimpun.

Hauta on minulle tärkeä paikka, siellä makaa jo liian moni läheiseni ja yksi lapseni.

Vierailija
10/17 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin tuli mieleen ettei kukkia yleensä arkulle laiteta vaan siihen arkun vieressä oleville telineille. Ihan lähisukulainen voi laittaa myös arkulle, esim. viimeksi hautajaisissa tytär laittoi arkun päälle ruususydämen, mutta arkussahan on jo valmiiksi yksi kukkalaite joten ei siihen enkä toista samantyylistä kannata laittaa ja yleensä ei kukkia laitetakaan hautajaisissa arkulle.

Vierailija
11/17 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos vainaja tuhkataan ja tuhkat sirotellaan vaikkapa mereen, niin mitään hautaa ei ole eikä tule. Ainakaan pääkaupunkiseudulla seurakunnat ei säilytä kukkia, ne ei yksinkertaisesti mahdu minnekään kun siunauksia saattaa olla vaikka neljäkin päivässä. Joten, jollei omaiset vie mukanaan, niin ne heitetään roskiin. Kukkavihkoja ei polteta.

ja taas sitä luullaan että kaikki kuolevat kehäkolmosen sisäpuolella!

Vierailija
12/17 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

telineissä niitä voi pitää siunaustilausuuden ajan,ettei tarvitse sylissä pidellä.

t.ollut vuoden sisällä 3 hautajaiset (tuhkaus)

Vierailija
13/17 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kimppu on ok. Itselläni oli isäni hautajaisissa kimppu (äitini laski isomman kukkalaitteen ja minulla ja siskollani pienemmät kimput). Tulee halvemmaksi.

Vähävarainen tätini on laskenut hautajaisissa arkulle luonnosta keräämänsä kimpun ja sekin oli meistä täysin ok. Turha niitä vähiä rahojaan on kukkakauppaan laittaa, kun ei se vainaja niitä kukkia mukaansa saa.

Vierailija
14/17 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja esim. tuhkattaville se on järkevääkin. Kukathan joko heitetään heti tilaisuuden jälkeen roskiin tai sitten omaiset vie mukanaan. Helpompi ne kimput on kotona säilyttää.

Osa toki vie tyhjälle haudalle ne kukat, mutta ketäs ne siellä ilahduttaa?

Vierailija
15/17 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olen itse kyllä kaikissa hautajaisissa joissa olen ollut, nähnyt myös kukkakimppuja laskettavan arkulle.

Vierailija
16/17 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

seppeleitä nähnyt, muita kuin sotaveteraanien pieniä havuseppelitä. Kukkavihkot tai kimput on nykyään se yleisin muoto, tai ihan vain yksi kukka. Tätä yhtä kukkaa varsinkin olen nähnyt hautajaisissa täällä pk-seudulla (parissa hautajaisissa se on ollut vainajan tahto).

Vierailija
17/17 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

seppeleet on muuten tulossa taas muotiin, niissä kun on vähemmän kukkia kuin isoissa kukkalaitteissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi