Kodinhoidontuki / Hoitovapaa
Mulla on vielä jonkin aikaa äitiyslomaa jäljellä, mutta mietin jo hoitovapaa-asiota.
Voisiko joku kertoa, minkä suuruisia austuksia on saatavana, jos jää hoitovapaalle? Onko jotain rajoituksia, esim kerhoihin viemisessä, tai osittaisessa työn tekemisessä hoitovapaan aikana? Mikä on kuntalisä?
Kommentit (13)
Sen sijaan saatte kotihoidon tukea lasten kotihoidosta, eli kotona hoitamisesta. Kodinhoitamista saat harjoittaa ihan omaan piikkiisi.
Kannattaa lukaista Kelan sivut, niin ei tuu asiat yllätyksinä.
Täytyy katsoa Kelan sivut. Onko se joka vuosi sama summa / kk? (eli 2010 ja 2011?)
oikeasti PALJON vähemmän. Jos puolison tulot vähänkään korkeammat kuin keskitulo niin hoitolisää ET saa. Eli saat tuon vähän päälle kolmesataa MIINUS VEROT...
Silloin saa olla kotona hoitamassa lasta, mutta saa tosi vähän rahaa. Eli nyt äitiys- ja vanhempainvapaalla saa rutkasti enemmän rahaa kuin hoitovapaalle jäädessä. Hoitoraha on pieni, kuntalisäkään ei ole iso, eli talousasiat pitää miettiä kuntoon ajoissa. Voit olla myös osittaisella hoitovapaalla ja saat kotihoidontukea, mutta jos laitat lapsen päiväksikin kunnalliseen hoitoon, menetät tuen. Yksityisen hoitajan saat toki palkata. Myös miehesi voi jäädä osittaiselle hoitovapaalle niin, että hoidatte lapsen kotona ja vuorottelette töissä.
Mulla putosi tulot reilun 500 euroa kun jäin lokakuun alsuta hoitovapaalle!! Kela ei paljoa antele, noi summat joita laitoin on aika tarkat ja mulla ne on samat siihen saakka kun poika täyttää kolme.
Tuolla ylempänä ihmiset kehottaa hoitamaan lapset kotona, mutta ei siitä meille mitään makseta. Onneksi mulla on mies joka tienaa hieman keskivertoa paremmin niin pärjätään.
vanhempainvapaalta takaisin töihin. On taloudellisesti huomattavasti kannattavampi ratkaisu kuin hoitovapaa. Lisäksi saimme (ainakin sinä vuonna) kotihoidontuen kuntalisän, kun älysimme hakea myös kotihoidontukea vuorottelukorvauksen lisäksi, vaikka tiesimmekin että ei voi saada molempia korvauksia päällekkäin. Mutta kuntalisänpä saikin.
jos on alle kolmevuotias lapsi tai 1 tai 2.luokkalainen. Silloin täytyy lyhentää kokotyöaikansa niin, että on korkeintaan 30 tuntia viikossa töissä. Molemmat vanhemmat voivat olla samaan aikaan, kunhan ei fyysisesti samaan aikaan. Kelan korvaus on 90€ miinus verot.
toisen lukuvuoden loppuun (31.7) asti. Korvauksen saa vain alle kolmevuotiaista ja eka-tokaluokkalaisista.
työnantajalle pitää ilmoittaa viimeistään 2 kuukautta ennen hoitovapaan alkamista, että jää hoitovapaalle. Myös joissakin kunnissa kuntalisää pitää hakea ennakkoon, eikä sitä saa takautuvasti.
Lisäksi muistutan, että jos mies on pienituloinen, on mahdollista saada asumistukea, jos asuu vuokralla/aso-asunnossa!
jos on alle kolmevuotias lapsi tai 1 tai 2.luokkalainen. Silloin täytyy lyhentää kokotyöaikansa niin, että on korkeintaan 30 tuntia viikossa töissä. Molemmat vanhemmat voivat olla samaan aikaan, kunhan ei fyysisesti samaan aikaan. Kelan korvaus on 90€ miinus verot.
osittaista hoitovapaata saa lapsen tokaluokan loppuun saakka. Kela sponsoroi kyseistä toimintaa tuon 90 euroa mutta vain alle 3-vuotiaan tai 1-2 luokkalaisen vanhemmalle. Näin ollen 3-6 v. lapsen osittainen hoito menee ilman Kelan korvausta!
nimim. esikoululaisen äiti osittaisella hoitovapaalla
hoitotuki on n. 314 euroa johon ei tulot vaikuta. Sitten tuloista riippuvainen on hoitolisä, hoitolisän suuruus enimmillään on n. 168 euroa.
Mun käsittääkseni kunnallisessa hoidossa lapsi ei saa olla. Hoitovapaan aikana saa tehdä töitä, mutta tulot vaikuttavat tuohon hoitolisään joka oli tuon n. 168 euroa. Kuntalisä on lisä jota joissakin kunnissa myönnetään, siitä voi kysyä oman kunnan päivähoitotoimistosta. Meillä lisä on 200 euroa joka on veronalaista tuloa. Jos kuntalisää hakee kaikkien perheen lasten täytyy olla kotihoidossa ja nuorimmaisen alle 2 vuotias.
Näin menee ainakin meillä.