Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten selviää asuntolainasta 2 vuodessa?

Vierailija
29.10.2010 |

meilä menee melkein 20 vuotta

Kommentit (15)

Vierailija
2/15 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennettiin omakotitalo. Lainaa ei tarvittu. No toisaalta molemmat on eletty säästeliäästi jo lapsesta asti ja rahoja on sijoitettu hyvin (obligaatioita, korkeakorkoisia tilejä ja myöhemmin hyviä osakekauppoja). Itse olen säästänyt jo yläasteikäisestä suurimman osan saamistani / tienaamistani rahoista niin että niillä opiskeltiin ja niitä jäi vielä talon rakentamiseenkin... Eli säästetty etukäteen eikä maksetty lainana jälkikäteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennettiin omakotitalo. Lainaa ei tarvittu. No toisaalta molemmat on eletty säästeliäästi jo lapsesta asti ja rahoja on sijoitettu hyvin (obligaatioita, korkeakorkoisia tilejä ja myöhemmin hyviä osakekauppoja). Itse olen säästänyt jo yläasteikäisestä suurimman osan saamistani / tienaamistani rahoista niin että niillä opiskeltiin ja niitä jäi vielä talon rakentamiseenkin... Eli säästetty etukäteen eikä maksetty lainana jälkikäteen.

Minä sain vain satoja markkoja, ei niistä taloihin ole riittänyt. Ja omat tienistit kului opiskeluun ja silti piti ottaa opintolainaa

Vierailija
4/15 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No toisaalta molemmat on eletty säästeliäästi jo lapsesta asti ja rahoja on sijoitettu hyvin (obligaatioita, korkeakorkoisia tilejä ja myöhemmin hyviä osakekauppoja). Itse olen säästänyt jo yläasteikäisestä suurimman osan saamistani / tienaamistani rahoista niin että niillä opiskeltiin ja niitä jäi vielä talon rakentamiseenkin... .

Osaatteko nauttia mistään nytkään vai säästättekö edelleenkin kaiken mitä vain kykenette?

Vierailija
5/15 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut 30 000 mk nuorena.

Työskentelin vanhempien yrityksessä jostain 10 v iästä lähtien ja syksyisin sain palkaa noin 5000 mk kesästä kun oli sen verran ikää että sai laillisesti ruveta maksamaan. Myöhemmin kävin myös muualla kesätöissä aina kun vain mahdollista. Toki asuin myös vanhemmillani ilmaiseksi lukioajan ja sen jälkeenkin kesäisin (toki tein kotitöitä ja töitä yrityksessä).

Ja kulutus oli tosi vähäistä koska ennen lukioikää en muista ostaneeni muuta kuin kerran polkupyörän ja jokusen kerran karkkia... En vaan tarvinut mitään eikä kiinnostanut

Vierailija
6/15 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämän tarkoitus ei ole säästää mutta kun inhoan shoppailua niin väkisinkin jää säästöön.

Kaupasta ostan ruokaa hintaan juurikaan katselematta. Jos tarvin kengät niin ostan. Mutta hain taas vanhat talvikengät käyttöön ja vaikka niillä on ikää jo 10 v niin en jaksa uusia lähteä ostamaan kun vanhoillakin pärjää.

Silloin harvoin kun saadaan kaikki lapset hoitoon käydään hintaan katsomatta ravintolassa syömässä. Nautitaan siitä.

Eli käytetään rahaa sellaisiin asioihin joista nautimmme tai johon tarvitsemme mutta ylimääräiset sijoitamme mielellään ihan silläkin mielellä että olen ollut kohta 10 v kotona lapsia hoitamassa joten minulle ei kerry paljoakaan eläkettä. Ja muutenkin säästöt antaa pelivaraa niin että mieskin jäi välillä kotiin muutamaksi kuukaudeksi kun lapset sairasteli paljon. Sitä varten säästöt ovat että käytetään mihin tarvitaan.

Vierailija
7/15 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotoa 15-vuotiaana ja kyllä opintotuki meni ihan vuokriin ja lukiokirjoihin.

Samoin lainaa jouduin ottamaan, että pystyin opiskelemaan ammatin.

Ja elin kyllä todella tiukilla silloin. Ei olis pystynyt talorahoja säästämään niistä markoista.

Kotoa ei tullut apuja, koska vanhempani köyhiä.

Minä sain vain satoja markkoja, ei niistä taloihin ole riittänyt. Ja omat tienistit kului opiskeluun ja silti piti ottaa opintolainaa

Vierailija
8/15 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tienasin n. 50 euroa kesässä satunnaisista hommista. Vanhemmilla ei ollut yritystä. Omaa vuokraa jouduin maksamaan jo 15-vuotiaasta asti.

Lisäksi minun nuoruudessani oli kova nuorisotyöttömyys ja oli otettava ns. työllisyysharjoittelupaikkoja vastaan. Palkka oli 150 euroa kuukaudessa puhtaana käteen ja vuokra siitä 60 euroa. Ei siinä paljon säästelty.

Olen saanut 30 000 mk nuorena.

Työskentelin vanhempien yrityksessä jostain 10 v iästä lähtien ja syksyisin sain palkaa noin 5000 mk kesästä kun oli sen verran ikää että sai laillisesti ruveta maksamaan. Myöhemmin kävin myös muualla kesätöissä aina kun vain mahdollista. Toki asuin myös vanhemmillani ilmaiseksi lukioajan ja sen jälkeenkin kesäisin (toki tein kotitöitä ja töitä yrityksessä).

Ja kulutus oli tosi vähäistä koska ennen lukioikää en muista ostaneeni muuta kuin kerran polkupyörän ja jokusen kerran karkkia... En vaan tarvinut mitään eikä kiinnostanut

Vierailija
9/15 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse itselleni vaatteet ja muut ja ruoat.

Elämää helpottaa kovasti jos kotoa maksetaan vaatetus, ruoka, asunto ja on vielä työpaikka tarjolla.

Ensimäisen oman polkupyörän raskin ostaa muuten vasta 25 vuotiaana:)

Hieno homma, että olet pystynyt säästämään. Mutta ihan vain vinkkinä, älä pidä tuota päivänselvyytenä kaikille. Toiset ovat voineet olla jopa säästäväisempiä kuin sinä, mutta raha on mennyt elämiseen kun ei ole vanhemmat pystyneet elättämään ja maksamaan peruselämistä, eikä ole tarjonneet hyväpalkkaista työpaikkaa lapsilleen.

Vierailija
10/15 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan kertoi, miten hän on itse onnistunut välttämään asuntolainan. Säästämällä ja sijoittamalla, mikä on hänelle sopinut ja ollut helppoa.

Vierailija
11/15 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan kertoi, miten hän on itse onnistunut välttämään asuntolainan. Säästämällä ja sijoittamalla, mikä on hänelle sopinut ja ollut helppoa.

joten luin nähtävästi oman tunnetilani läpi ja koin, että pidät tuollaista tilannetta normaalina, että pystyy säästämään isoja summia yläasteikäisenä jo.

Vierailija
12/15 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tosi hyvin ettei kaikilla ole mahdollisuutta säästää jo nuoresta. Itseäni joskus vaivasi kun joku opsikelukaveri narisi kuinka minulla ei ole puutetta rahasta. No kuitenkin kaikki nämä narisijat käyttivät kuukaudessa paljon enemmän rahaa kuin minä. Polttivat tupakkaa, ryyppäsivät vähintään kaksi kertaa viikossa, meikkejä, vaatteita, sisutustavaroita jne. Ja sitten valittivat kun ei ollut rahaa ruokaan...

Muutenkin kun lueskelee tätä av palstaa niin erottuu että toiset joutuu tulemaan toimeen aivan mielettömän pienillä tuloilla ja toiset mässää sitten aivan järkyttävästi rahaa. Sama kuinka paljon tulee niin aina menee kaikki.

Minulla oli tuuria kun miehelläkin oli samanlainen tausta ja tosiaan rakennettiin itse talo niin se tuli paljon halvemmaksi kuin olisi tullut muilla rakennuttamalla (siinä tapauksessa olisi jouduttu ottamaan lainaa). Ja taas oli tuuria kun suvuissa on rakennusmiehiä jotka neuvoivat ja lainasivat työkaluja niin tämä itse rakentaminen oli mahdollista.

Tsempit niille kaikille jotka joutuvat taistelemaan pienien tulojen kanssa.

Vierailija
13/15 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

säästeliästä ja köyhää kun kotoa on kannettu kultalautasella kaikki valmiiksi.

Vierailija
14/15 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

säästeliästä ja köyhää kun kotoa on kannettu kultalautasella kaikki valmiiksi.

Jos tuo oli osoitettu vitoselle niin pakko kommentoida. Nimittäin joskus herätettiin aamulla kuuden jälkeen töihin. Pikaisia ruokatauokoja ja vessassa käyntejä lukuunottamatta tehtiin töitä illalla yhteentoista. Sitten nukahdin työnääreen mistä minut herätettiin kun muut lähti nukkumaan. Näin yläasteikäisenä. Tiedä sitten onko tuo nyt ihan kultalautasella kaikki valmiina saatua... Mutta opetettiin kyllä tekemään töitä.

Arvostan kovin sitä että sain asua kotona siihen asti että lähdin opiskelemaan lukion jälkeen. Ja sen jälkeenkin kesäisin. Mutta mielestäni siinä ei ole mitään ihmeellistä. Meilläpäin se oli kyllä ihan tavallista ja iso poikkeus jos lapset halusivat muuttaa jo nuorempina pois kotoa. Muutkin sisarukseni ovat asuneet siihen asti kotona että lähtivät töihin tai sitten tekivät kotoa käsin töitä ja muuttivat vasta kun perustivat oman perheensä. Eikä töissäkäyvienkään tarvinut maksaa kotiin asunnosta jne mutta toki tekivät oman työnsä ohessa töitä vanhempien yrityksessä. Itse asiassa kaikki sisaruksenikin ovat yrittäjiä...

Vierailija
15/15 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoit että sait 30 000 mk.

Siihen lisäksi 5 000 mk / kesä eli arviolta 15 kesää (olisit 25? silloin). Yhteensä 75 000 mk.

Yhteensä 105 000 mk joka on alle 20 000 €. Ei sillä taloa saa, oikeasti....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän