1-vuotiaan puheen kehitys
Meillä poika osasi 1-vuotispäivänään 4 sanaa (äiti, anna, maito, (ole) hyvä). Nyt 1v4kk ja uusia on tullut vain oho (jonka sanoo aina kun jotain tippuu tai kaatuu) ja (l)amppu. Esim. isää ei sano ollenkaan, vaan kaikki aikuiset on edelleen äiti. Välissä olen kuullut muutamia sanoja ihan oikeissa yhteyksissä (koira, nälkä, ruoka), mutta kunkin vain kerran.
Poika matkii autoja, koiria ja lintuja (kaikki linnut sanoo kaak-kaak, kun lempikirjassa on ankan kuva). Mutta ei siis edes yritä matkia muita eläimiä.
Ystävien saman ikäiset lapset tuntuu sanovan jo vaikka mitä, mutta meillä ei sanoja vain tule... Tiedän, että kehitys menee lapsilla eri tahtiin, mutta pikkuhiljaa kaipaisin vertaistukea, onko muilla yhtä vähän puhuvia lapsia?
Tähän liittyy myös puheen ymmärrys, eli siis välillä tuntuu, ettei myöskään ymmärrä kovin paljoa. Todella monista lähteistä olen lukenut,että tämän ikäisen pitäisi jo ymmärtää hyvin puhetta. Hoksaa kyllä sanattomista vihjeistä todella paljon ja muisti on hyvä (muistaa esim. miten pesukone laitetaan päälle ja muistuttaa äitiä laittamaan myös pesuaineen). Mutta esim. eräänä aamuna mies nukkui pitkään ja yritin monilla eri sanoilla kehoittaa lasta, että mennään herättämään (isi nukkuu herätetään hänet, isi on makuuhuoneessa tule mennään sinne, isi on tuutimassa ja hänen pitäisi nousta ylös) aina avainsanoja painottaen, mutta lapsi vain katseli minua. Lopulta hokasi, että isiä etsitään ja meni ulko-ovelle odottamaan(isi tulee aina myöhemmin kotiin). Ei tiedä myöskään lelujen nimiä (vaikka pyrin niitä leikkiessä käyttämään) ja jos sanon, että tuo pallo äidille, niin jos en osoita palloa, hän saattaa tuoda auton. Paljonko teillä siis 1-vuotiaat ymmärtävät?