Tuttavani mielestä Halloween ei sovi kristityille
Kommentit (30)
pyhäinpäivä on suomessa aika erihenkinen
mutta pakanallinen sydäntalvenjuhla on heillä kyllä mukisematta muutettu joulunvietoksi. En mä kyllä ymmärrä, miten he uskottelevat itselleen, että Jeesus olisi syntynyt silloin, sillä jopa pakanakin tietää, että oikea syntymäajankohta on aivan toinen.
Ja huom. pakana voi uskoa Jeesuksen olleen elävä ihminen, joskaan ei ehkä ihan oikeasti jumalan poika :D
sehän siis on alkupeäriseltä merkitykseltään Pyhäinpäivän aatto (all hallows/all saints /toutes saintes) eve. Se on vaan tämän ameriikanhapatus joka on sittemmin vetänyt karnevaalin kristilisen juhlan aattoon.
Samhain tai kekri on sitten ihan erikseen, eri juhla, alunperin eri kalenteriajankohtanakin. Uuspakanat vaan sekottaneet sen.
mutta pakanallinen sydäntalvenjuhla on heillä kyllä mukisematta muutettu joulunvietoksi. En mä kyllä ymmärrä, miten he uskottelevat itselleen, että Jeesus olisi syntynyt silloin, sillä jopa pakanakin tietää, että oikea syntymäajankohta on aivan toinen. Ja huom. pakana voi uskoa Jeesuksen olleen elävä ihminen, joskaan ei ehkä ihan oikeasti jumalan poika :D
Kyllä se on ihan yleisesti tiedossa myös kristittyjen parissa, että Jeesus ei ole syntynyt juuri 25.12. Ja että joulun aikoihin on vietetty "pakanallista" juhlaa.
Mitä mieltä olette? Voiko Halloweenia juhlia?
kristityt eivat sita viettaisi.
Miksi pitaa lainata Suomeen tapoja joiden merkitysta ei tiedeta eika rituaaleja tunneta?
Mietin,tätä itsekin tänä vuonna perheeni kanssa. Laitoin halloweenin Wikipediaan. Kyllä se nyt vaan sotii omaa uskoa vastaan. Se on oikeastaan pirun,noitien ja demonien juhla. Onneksi voi juhlia pyhäinpäivää,marttyyrien muistamisella. Aika marttyyreina lapsetkin on aina silloin kun on jossain Halloween juhlat...sopii hyvin teemaan 😁
Halloween kuuluu anglosaksiseen maailmaan ja on ystävänpäivän kanssa hyvä esimerkki joka paikkaan tunkeutuvasta amerikkalaistumisesta, jota tulisi välttää viimeiseen asti.
Jos tämä karkinkerjuujuhla tulee tästä yleistymään, niin lupaan tehdä kaikille ruinaajille suklaapäällysteisiä sipuleita.
Pyhäinpäivä on kristittyjen juhla Suomessa. Halloween on vain kaupallinen krääsäjuhla. Kiinnostaisi joskus kokea Latinalaisen Amerikan Día de los muertos.
kekrinä taidettiin ryypätä ja nusandeerata oikein kunnolla
😁
Halloween on yks maailman turhin kulutusjuhla, yhden päivän takia pitäis ostaa asut, koristeet ja kakki, tuo alkaa jo vetää vertoja joululle kaiken kaupiteltavan krääsän suhteen...
Halloween tulee alunperin Irlannista. Alkuperäinen merkitys on nimenomaan pyhäinpäivä, jonka tarkoitus on muistaa kuolleita. Ei eroa kristillisestä perinteestä.
USA:ssa on kaikenlaisia kiihkoilijoita, jotka leimaavat halloweenin joksikin paholaisen juhlaksi.
Minä taas suomalaisena kristittynä katson että sillä touhulla ei ole mitään hengellistä merkitystä; ei hyötyä eikä vahinkoa (paitsi ylenmääräinen karkinhimo on tietysti synti, ja makean ylensyöminen myös). 😉
Tuekseni nimeän P. Paavalin, joka opetti näin: ”Älköön kukaan tuomitko teitä minkään juhlan, uudenkuun tai sapatin takia.”
Eli nauttikaa hyvällä omallatunnolla amerikkalaisten krääsäjuhlasta, joka antaa lapsille hyvän syyn syksylläkin pukeutua naamiaisasuihin ja kerjätä karkkia.
Vierailija kirjoitti:
USA:ssa on kaikenlaisia kiihkoilijoita, jotka leimaavat halloweenin joksikin paholaisen juhlaksi.
Minä taas suomalaisena kristittynä katson että sillä touhulla ei ole mitään hengellistä merkitystä; ei hyötyä eikä vahinkoa (paitsi ylenmääräinen karkinhimo on tietysti synti, ja makean ylensyöminen myös). 😉
Tuekseni nimeän P. Paavalin, joka opetti näin: ”Älköön kukaan tuomitko teitä minkään juhlan, uudenkuun tai sapatin takia.”
Eli nauttikaa hyvällä omallatunnolla amerikkalaisten krääsäjuhlasta, joka antaa lapsille hyvän syyn syksylläkin pukeutua naamiaisasuihin ja kerjätä karkkia.
Tunnetko asia yhteyden siteeraa vastasi paikasta?
T. Kristitty jonka mielestä halloween ei kuulu kristityille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnetko asia yhteyden siteeraa vastasi paikasta?
T. Kristitty jonka mielestä halloween ei kuulu kristityille
Vierailija kirjoitti:
mutta pakanallinen sydäntalvenjuhla on heillä kyllä mukisematta muutettu joulunvietoksi. En mä kyllä ymmärrä, miten he uskottelevat itselleen, että Jeesus olisi syntynyt silloin, sillä jopa pakanakin tietää, että oikea syntymäajankohta on aivan toinen.
Ja huom. pakana voi uskoa Jeesuksen olleen elävä ihminen, joskaan ei ehkä ihan oikeasti jumalan poika :D
Kukaan ei tiedä varmuudella tarkkaa Jeesuksen syntymäaikaa, joten se on vain lätkäisty johonkin. Ja tottakai niitä lätkittiin entisten pakanajuhlien aikojen päälle aikana jolloin koettiin kristinuskoa levittää.
Kristityllä ei ole mitään raamatullista estettä muistella omia kuolleita sukulaisiaan ja marttyyrejä.
Kun aletaan puhua pyhimyksistä niin sitten alkaa ongelmat. Pyhimykset ovat katolilainen oppi, kuten myös pyhimysten rukoilu. Etenkin jälkimmäinen on raamatun vastaista kristinuskossa, koska Jeesus itse neuvoo miten ihmisen tulee rukoilla, rukoilu tapahtuu suoraan Jumalalle, ei kuolleille ihmisille. Ja jo VT selkeästi kieltää ihmisiä yrittämättä kommunikoida vainajille.
Jokainen tekee niinkuin itse haluaa. Ei ole pakko juhlia yhtään mitään koskaan. Mutta ei pidä kuitenkaan mennä muita tuomitsemaan. Uskovaisilla on usein kova tarve määräillä ja tuomita muita. Eikös se ole kuitenkin niin että Jumala tuomitsee eikä ihminen?
Vierailija kirjoitti:
Pyhäinpäivä on kristittyjen juhla Suomessa. Halloween on vain kaupallinen krääsäjuhla. Kiinnostaisi joskus kokea Latinalaisen Amerikan Día de los muertos.
Coco-elokuva herätti mun kiinnostuksen sitä juhlaa kohtaan. Mielestäni siinä juhlassa on kaunis ajatus ja halusin omien sukulaisten kuvia enemmän esille.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tekee niinkuin itse haluaa. Ei ole pakko juhlia yhtään mitään koskaan. Mutta ei pidä kuitenkaan mennä muita tuomitsemaan. Uskovaisilla on usein kova tarve määräillä ja tuomita muita. Eikös se ole kuitenkin niin että Jumala tuomitsee eikä ihminen?
Kyllä, jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee, mutta tässä kysyttiin sitä että sopiiko halloween kristityille, itse kristittynä sanon että ei. Eikä se että sanon näin tarkoita sitä että määräilisin tai tuomitsisin ketään, niinkuin ei jalkapalloilijan tuomitsisin minua vastaamalla kieltävästi jos kysyisin häneltä että onko jalkapallon sääntöjen mukaista juosta pallo kädessä pitkin kenttää.
pyhäinpäivää, joten en minäkään mielelläni sitä vaihda halloweeniin.
t. kristitty