Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Elämä maksuhäiriömerkinnän kanssa

Vierailija
21.10.2010 |

OIKEITA kokemuksia millaista elämä on kun maksuhäiriömerkintä tulee luottotietoihin. Pystyykö enää elämään normaalia elämää...

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
21.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meistä ei kukaan ulkopuolinen pystyisi arvaamaan ettei meillä oo luottotietoja. Kiva (ja kallis..) vuokrakämppä, hyvä auto, ei oikeen mistään puutetta. Mut kun jotain 5v sit asiat ei ollu näin ja mokattiin miehen kaa kummatkin. Kaikki on jo maksettu ja nyt vaan odotellaan että merkinnät poistuu :) se tapahtuu 2012. Sit päästäänkin ostamaan omaa kämppää. Sitä ihmiset välillä ihmettelee miksei meillä ole omaa, kun maksetaan vuokraa sen verran paljon. Siihen vastaillaan sitten ettei vielä tiedetä mistä jne, ja katselemassa ollaan.

Hyvin ollaan pärjätty ilman mitään osamaksuja, aion jatkossakin elää niin etten osta osissa mitään. (paitsi sen talon...) paljon helpompaa kun maksaa kerralla sen mitä tarvii.

Meillä meni pääasiassa pikavippien takia nuo rahahommat perseelleen..

Vierailija
2/11 |
21.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä sen sanon, ettei helppoa ole vuokrakämpän löytäminen. Me ollaan yksityisellä jolle maksettiin vaan takuut ni asia oli ok. Kaupunki tarjos kämppää vain "slummeista".

Niin ja puhelinliittymän vaihto ei myöskään onnistu noin vain. Joutuu maksaan 300-600e vakuuden, jos mielii liittymää vaihtaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
21.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisesta vastauksesta! Itselle juuri tuli pikavippien takia tuo merkintä... :/ olin juuri pääsemässä kuiville ja maksoin sitten yhden erän perintäyhtiöön liian myöhään ja pam...Olen vain ollut nyt asiasta hyvin masentunut kun netistä löytyy vain "pilasit elämäsi" tyylisiä komentteja. Olen aika nuori joten tämä on hyvä opetus miten raha-asiat kannattaisi hoitaa ja nytpähän ainakin opin tämän 2 vuoden aikana laittamaan asiat kuntoon... Mutta miehellä vielä raha-asiat kunnossa, pimitin vain turhaan häneltä omia ongelmiani...huh...miten tyhmä ihminen voi olla? Mutta uokrakämppä alla ja tuskin ollaan poies muuttamassa ja kaikki muutkin: puhelimet, auto ja vakuutukset ihan ok.

t. aloittaja

Vierailija
4/11 |
21.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon puhelinliittymän kanssa. Prepaidit on kalliita. Meillä meni vuosi sitten persiilleen raha-asiat lopullisesti. Nyt olen töissä ja odotellaan vakinaistamista, jolloin voidaan hakea Takuu-säätiön lainaa tai sosiaalista luottoa. Tai sitten vaan maksellaan palkoista kolmasosaa pois jonkun aikaa. tiukkaa on, mutta kyllä tämä tästä. Itse merkintä ei ole mikään häpeä.

Vierailija
5/11 |
21.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni on ollut koko 15 vuoden yhteiselämämme ajan velkoja ulosotossa syistä, jotka liittyvät avioeroon ja konkurssiin. Elämme täysin normaalisti isossa omistusasunnossa, meillä on vakuutuksia ja luottokortteja ja tietenkin myös puhelinliittymiä. Kaikki on kunnossa niin kauan kuin mieheni maksaa sovitut kuukausierät ulosottovirastoon.

Vierailija
6/11 |
21.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

luottotietoni olivat 4vuotta jäissä.

olihan se vähän hankalaa, kun rahaa oli muutenkin vähän, eikä saanut mitään esim. osamaksulla; en saanut edes visa electronia. hävetti ihan hirveesti, mutta salasin sen kaikilta. en ole siis koskaan aikaisemmin tätä kertonut kenellekään.

ja siis kyse oli osuuspankin joustoluotosta, oliskohan ollut euroissa parin tonnin luokkaa. säälittävää:(

Vierailija
7/11 |
21.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yksinhuoltaja ja sinnittelin pienillä tuloilla. En kehdannut pyytää apua omaisilta enkä sossusta ja sorruin ottamaan pikavippejä.

Luotothan siinä lopulta sitten meni..toisaalta ehkä hyvä niin. Velkaantuminen loppui kerrasta.

Ulosotto vei palkasta kolmasosan vuoden verran suunnilleen. Se oli tiukkaa aikaa kun rahaa jäi aika niukasti käteen.

Nyt kuitenkin velat maksettu ja luottotiedot palautuu muistaakseni vuonna 2012. Olen ihan ok palkatussa työssä ja asun nykyään avoliitossa. Miehellä luottotiedot kunnossa ja asunto onkin hänen nimissään. Samaten kaikki vakuutukset.

Puhelinliittymä oli ennen tietojen menoa, joten se on tietysti edelleen samassa operaattorissa. Sain avattua myös samalle operaattorille lapselle liittymän ilman mitään takuumaksuja.

Eli ihan tavallista elämää eletään. Ainoa erotus on siinä että mitään ei saa osamaksulla hankittua, mutta tosiaan olen säästänyt tarvittaviin hankintoihin ja aion toimia näin myös jatkossa.

Jotenkin niistä talousvaikeuksista jäi semmonen kammo ettei samaan kuseen enää halua.

Vierailija
8/11 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

jy

Vierailija
9/11 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni maksuhäiriömerkintä eikä se minua hirveästi haittaa. Luotolla tuli ennen ostettua kaikkea ja turhaa tavaraa vieläkin ja luottotiedot meni siinä myös pikavippejä jne. Onneksi sain kaikki melkein maksettua ja vain muutama tonni enään velkaa jonka voisin maksaa jo kokonaan pois koska ei kerrytä korkoa. Tästä opin etten enään lainaa elämässäni ota edes asuntolainaakaan. Nykyään olen paljon tarkempi mihin rahat käytän ja tämä että menetin luottotiedot oli omasta mielestä hyvä asia. Omaani elämääni ei vaikuta onko luottotiedot vai ei. 

Vierailija
10/11 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisolla on luottotiedot, minulla ei. Tähän mennessä ainoa vaikutus on ollut, että vuokrasopimuksen tiedoissa on vain puolison nimi, koska yksityinen va halusi näin. Vakuus oli joka tapauksessa. Esimerkiksi Hekalta ja muutamalta isommalta muulta firmalta kysyttiin, että vaikuttaako, jos toisella hakijalla ei ole luottotietoja, vastaus pääsääntöisesti oli, ettei vaikuta, jos ei ole merkintöjä asumiseen liittyvistä maksuista.

Teleoperaattorin kanssa satuin tekemään pitkän sopparin just ennen merkintää, joten ei tullut mitään vakuutta maksettavaksi. Liittymien päivittäminen operaattorin sisällä onnistuu, koska merkinnät eivät ole puhelinlaskusta.

Sähkösoppari on puolison nimissä, samoin kotivakuutus. Tosin nämä on yhtiön pakko tehdä, vaikkei olisikaan luottotietoja, joko sossun takauksella tai vakuus maksulla.

Liikennevakuutus on pakko autoon saada, yhtiö voi määrätä vuoden maksun etukäteen maksettavaksi,  autovakuutusta ei välttämättä saa.

Pankki on tosi nihkeä lainojen kanssa, vaikka hakijana on luottotiedot omaava puoliso yksin. Asiakkuus molemmilla ollut samassa pankissa pitkään, asuntolainan olisi juuri ja juuri saanut puoliso yksin n. 20 000€ aso-asuntoon. Muut pankit eivät edes antaneet tarjousta, koska eivät halua luottotiedotonta asiakasta. Meillä oli siis edellytyksenä se, että molempien asiakkuus siirtyy samaan paikkaan, jos laina sieltä otetaan.

Summa summaarum...

Meillä ei haittaa mitenkään, mutta yksinasuvalla tilanne voi olla täysin toisin.

Ja mitä tuohon tulee, että asunnon saisi vain slummista, Suomessa ei ole yhtään slummia, ei edes "slummia"...

Vierailija
11/11 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse pärjännyt tosi hyvin luottotiedottomana yksinasuvana. Turhaan lähteä stressaamaan onko luottotiedot vai ei. Tottakai joihinkin asioihin se voi vaikuttaa mutta siitäkään tarvitse ottaa päänvaivaa. Jos mietit että luottotiedottamana et saa lainaa niin sehän on hyvä asia. Koskaan laina ei ole hyvä asia pankki jää tästä aina voitolla ja maksat korkoa ym. Minua aineskin stressaisi jos olisin velkaa jollekkin toiselle. Mielummin säästää/sijoittaa itse rahansa ja sitten ostaa niillä mitä tarvitsee. Liittymänkin saa jos luottotiedoton vakuusmaksua vastaan joka on yleensä satasen joka ei ole juuri mitään. Ja saat tämän takaisin kun päätät esimerkiksi sopimuksen. Vakuutuksiakin saa nykysin ilman vakuusmaksuakin. Yksityiseltä saa vuokra-asuntoja jos asiallinen eikä esimerkiksi vuokraveloista luottotiedot menneet. Toki yleensä vuokravakuutta käteisenä pyydetään tässä vaiheessa eikä esimerkiksi kelan myöntämä vuokravakuus kelpaa. Riippuu tosi paljon vuokranantajasta.