Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies kulkee tyylikkäissä vaatteissa minä halvoissa rytkyissä.

Vierailija
20.10.2010 |

Meillä sovittiin joskus että siirräämme yhteiselle tilille tuloistamme 1000e kk ja maksamme sieltä sitten yhteiset ja lapsen menot. Nyt on vaan se tilanne että minulle jää edellämainitun tilisiirron jälkeen käteen 300e kk ja miehelle 2000e kk. Olen kotiäitinä. Omat vaatteemme maksamme omista menoista. Mies ostelee elektroniikkaa ja merkkivaatteita itselleen, minä kuljen H&M:n vuosia vanhoissa vaatteissa. Mieskin kommentoi vaan kerran että "sun tarvis kyl ostaa uusia vaatteita, ku noi on vähän kulahtaneet"

Kun sanoin että ei oikein mun tuloilla, niin vastasi vaan että käy vähemmän kahvilla kavereiden kanssa. Se ei oikein tainnut ymmärtää että 300 eurolla ei montaa Gantin paitaa ostella. Onhan se kiva että on hyvin pukeutuva mies mutta tuntuu vähän pahalta siinä vieressä kulkea ryysyissä. Lapsi puetaan laadukkaisiin vaatteisiin, ei niihin kalleimpiin kuitenkaan koska kasvaa niistä ulos heti.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

elatusvelvollisuus toisiinsa nähden ja se kattaa myös puolison henkilökohtaisiakin menoja. Toinen juttu kokonaan, jos ette ole naimisissa.

Vierailija
2/14 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se vaikuttaa vain sinun tulotasoosi, ei miehen???

MISTÄ NÄITÄ ÄÄLIÖITÄ SIKIÄÄ ??

Kirjoita lasku miehelle lastenhoidosta, 500 e/kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten se on reilua.

sinä saat 1300 =77%

mies 3000 =30%

kumpikin laittaa vaikka 50%

tekee 650 + 1500 =suunnilleen sama summa kuin nytkin.

Vierailija
4/14 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten se on reilua. sinä saat 1300 =77% mies 3000 =30% kumpikin laittaa vaikka 50% tekee 650 + 1500 =suunnilleen sama summa kuin nytkin.

siis sä maksat 1300 eurosta 1000 euroa joka on 77% sun tuloista (melkein siis kaikki!) ja mies maksaa 3000 eurostaan 1000 euroa joka on pros vain 30%.

Vierailija
5/14 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että toki isommat tulot = isompi potti yhteiseen kassaan.

Mutta pakko kysyä, että miten ihmeessä sulle ei riitä 300 euroa omaa rahaa kuussa?

Vierailija
6/14 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisempää, ja kohtuullisempaa, taitaa olla, että molemmat laittaa prosenttiosuuden tuloistaan. Miksi sä laitat edelleen niin paljon rahaa? Sanot vaan miehelle, että sulta ei irtoa tonnia kun tulot on laskeneet yhteisen lapsen takia.

Vierailija
7/14 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehdään miehen kanssa niin, mä tienaan kuussa 1500 ja mies 3500. Asuntolainaa maksetaan 1100 e/kk ja se menee molempien tilitä tulojen mukaan tiettynä prosenttiosuutena.

Vierailija
8/14 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi ei ole minun mielestäni reilu. Kyllä perhe on sellainen yhteisyritys, että siellä myös tasoitetaan toisen tietä silloin, kun toisella on vähän vaikeampaa. On kyse sitten rahasta, surusta, sairaudesta...

Saisitko miehesi tämän ymmärtämään? Minulla on tällainen pari tuttavani vanhempina. Miehellä iso eläke, naisella sitten pienempi. Mies tekee, harrastaa, matkustaa, ostelee sitä ja tätä. Vaimo elää ihan kuin toisessa sosiaaliluokassa. Surullista katseltavaa. Vanhat ihmiset.

Vierailija
9/14 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kun olette yhdessä päättäneet hankkia lapsen, se vaikuttaa vain sinun tulotasoosi, ei miehen???

MISTÄ NÄITÄ ÄÄLIÖITÄ SIKIÄÄ ??

Kirjoita lasku miehelle lastenhoidosta, 500 e/kk.

Vierailija
10/14 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos toinen on hoitovapaalla hoitamassa YHTEISTÄ lasta.

Jos molemmat palkkatyössä, sehän on molempien henkilökohtainen valinta ollut, minkä tasoisen ammatin ja sitä myötä palkan on hankkinut, jolloin prossasysteemi ok.

Mutta kun toinen JOUTUU olemaan ansiotyöstä pois, pitää työssäkäyvän panostaa enemmänkin, kuin prosentit.

Vierailija
11/14 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että toki isommat tulot = isompi potti yhteiseen kassaan.

Mutta pakko kysyä, että miten ihmeessä sulle ei riitä 300 euroa omaa rahaa kuussa?

-Maksan sillä oman autoni bensat (asumme maalla, 25km kaupunkiin, käyn pari-kolme kertaa viikossa).

-Omat lehtitilaukseni (n. 20e kk)

-Kaikki sisustustavarat (en tiedä miksi koen ne omiksi ostoksikseni)

-kampaaja kerran 2kk

-aika paljon lapsen pikkuostoksia tulee maksettua omalla kortilla

-kahvilla ja sämpylällä keskustassa ystävien kanssa menee sen 10e kerta. 2krt viikossa =80e/kk

siinä rahat oikeestaan onkin...

tarvii kyllä keskustella tästä miehen kanssa.

Vierailija
12/14 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haiskahtaa Provolta...

Vierailija
13/14 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten miehen kanssa, että maksan yhteiselle tilille vain 700€/kk.

Meillä tosin on se ero, että yhteinen tili on asumiskuluja varten. Minä ostan lapsille (4) vaatteet (2 miehen, 1 mun, 1 yhteinen) ja useimmiten ruoan. Mies taas ostaa elektroniikan, koneet ja rakennustarvikkeet (asumme oktalossa ja korjauksia on aina).

Vanhempainrahasta pystyin maksamaan vielä sovitut 1100€, mutta kotihoidontuella en kuin 700€.

Saan kotihoidontuen ja kuntalisän lisäksi (500€) lapsilisät kahdesta (200€) ja yhdestä vammaistukea (300€) + omaishoidontukea (500€). Lisäksi teen vähän töitä ja siitä tulee 350€. Joku voi nyt ajatella, että onpa kauheasti rahaa, mutta on omaishoidettavasta pitkäaikaissairaasta myös kuluja! Esim. Lääkkeet, sairaalapäivät jne, huomenn käyn apteekiss ja sinne menee nyt noin 200€ niin että heilahtaa.

Vierailija
14/14 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen tulot 3000 e

Naisen tulot 2000 e

Yhteiselle tilille molemmilta 40% tuloista = 1200 + 800 = 2000 e.

Naiselle jää omaa 1200 e (40% omarahapotista), miehelle jää 1800 e (60% omarahapotista).

Lapsi syntyy, ja sen pitäisi vaikuttaa molempien talouteen tasavertaisesti:

Miehen tulot 3000 e

Naisen tulot 1000 e

Edelleen tarvitaan 2000 euroa yhteiselle tilille ja jäljelle jäävästä 2000 euron omanrahan osuudesta 40% naiselle ja 60% miehelle kuten aiemminkin:

Mies laittaa yhteiselle tilille 1800 euroa, omaa rahaa jää 1200 euroa.

Nainen laittaa yhteiselle tilille 200 euroa ja omaa rahaa jää 800 euroa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän