yliaikasuuskontrolli, mitä sielä tehdään?
Mitä yliaikasuuskontrollissa tehdään ja tarkistetaan? Varataanko aikaa käynnistykseen tuolloin? Mulla aika varattuna ja sinä päivänä tulee 41+5 täyteen.
Ja hyvinkäälle menen synnyttään, jos jollain sieltä kokemusta? :)
Kommentit (8)
42+1 on hus käytäntö. Lääkäri voi myös irrotella kalvoja synnyutyksen käynnistämiseksi. Jos verenpainette liikaa tms käynnistetään saman tien. Toki on ultrat ja muut
otettiin pissanäyt ja verenpaine. Laitettiin käyrälle 20-30 minuutiksi.
Sitten lääkärin tapaaminen, joka kyseli vointia ja sitten ultra. Arvioitiin vauvan kokoa ja katsottiin istukkaa ja napavirtauksia ja arvioitiin lapsiveden määrää jne.
Mulla oli hieman verenpaineet koholla ja olisin saanut jäädä heti käynnistykseen, mutta en halunnut. Sovittiin sitten käynnistysaika.
Kokemus ei tosin Hyvinkäältä.
Olin yliaikaiskontrollissa rv 41+2 ja lääkäri "vähän pyöritteli kalvoja" eli rouhi aika rajusti sisätutkimusta tehdessään. Seuraavana aamuna käynnistyi synnytys, ja vauva oli maailmassa ennen puolta päivää rv 41+3. :)
tutkittiin kohdunsuun tilanne, kokoarvio sekä ultralla että käsituntumalla, virtsat yms. Kyseltiin vointia. Sain ajan käynnistykseen päivälle 42+1, jolloin sitten käynnistettiinkin. Tämä siis Kätilöopistolla.
virtsa, hemoglobiini ja sitten kuunneltiin sydänäänet ja arvioitiin vauvan koko ihan näppituntumalla. Mitään sisätutkimuksia ei tehty.
Koska mulla oli verenpaine korkea sekä virtsasta oli löytynyt proteiinia jo aikaisemmin, laitettiin käynnistykseen saman tien. Rv oli sillojn 40+1. Vauva sitten syntyi rv 40+5.
Näin Porissa.
Supistukset olivat alkaneet ya-kontrollia edeltävänä yönä. Soitinkin aamulla ennen kotoa lähtöä synnärille, että menenkö sinne vai äitipolille. Synnäri ohjasi polille, ja sinne sitten mentiin. Vastaanottovirkailijalta kysyin, kauanko joutuisin odottamaan (aikaa varatessa sanottiin, että varautukaa odottamaan, jos lääkäri on kiireinen), koska en supistusten vuoksi oikein pystynyt istumaan. Vastaanottovirkailija kutsui kätilön paikalle, ja kerroin hänelle saman tarinan. Kätilö kuunteli ja katseli minua vähän aikaan, ja kysyi vain sitten "ponnistuttaako?", ja "lähdetääs tästä tuonna synnärin puolelle!". Tästä meni 1 h, ja vauva oli maailmassa! Fiksu tyttö oli siis jo syntyessään.
Ainoa mikä harmitti, oli se, että vastaanottovirkailija ehti veloittaa poliklinikkamaksun mun pankkikortilta. Sairaalalaskua maksaessa huomasin, että tuo polimaksu oli automaattisesti hyvitetty. Eli täyden kympin palvelu Jorvissa tässä asiassa!
Ap:n kysymykseen siis:
vauvasi voi hyvinkin syntyä ennen tuota kontrollia. Tsemppiä viime metreille!
Supistukset olivat alkaneet ya-kontrollia edeltävänä yönä. Soitinkin aamulla ennen kotoa lähtöä synnärille, että menenkö sinne vai äitipolille. Synnäri ohjasi polille, ja sinne sitten mentiin. Vastaanottovirkailijalta kysyin, kauanko joutuisin odottamaan (aikaa varatessa sanottiin, että varautukaa odottamaan, jos lääkäri on kiireinen), koska en supistusten vuoksi oikein pystynyt istumaan. Vastaanottovirkailija kutsui kätilön paikalle, ja kerroin hänelle saman tarinan. Kätilö kuunteli ja katseli minua vähän aikaan, ja kysyi vain sitten "ponnistuttaako?", ja "lähdetääs tästä tuonna synnärin puolelle!". Tästä meni 1 h, ja vauva oli maailmassa! Fiksu tyttö oli siis jo syntyessään.
Ainoa mikä harmitti, oli se, että vastaanottovirkailija ehti veloittaa poliklinikkamaksun mun pankkikortilta. Sairaalalaskua maksaessa huomasin, että tuo polimaksu oli automaattisesti hyvitetty. Eli täyden kympin palvelu Jorvissa tässä asiassa!
Ap:n kysymykseen siis:
vauvasi voi hyvinkin syntyä ennen tuota kontrollia. Tsemppiä viime metreille!
yms kysellään, voi ola jopa lääkärin kopelointia. ei kait suomessa saa käynnistystä, ellei ole odottanut 43 vkoa ja on hermoromahduksen partaalla