Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jääkö poikalapsi jostain paitsi, jos ei leiki örkeillä ja hirviöillä??

Vierailija
20.10.2010 |

Olin taas ihan pihalla leluosastolla, kun ostin lahjaa 4v. poikani 5v. täyttävälle kaverille. Oma poikani tykkää rakentaa legoilla, piirtää, muovailla ja tehdä helmitöitä. Joitain örkkejäkin meille on tullut lahjaksi mutta ei osaa niillä kyllä mitään tehdä. Miten muilla saman ikäiset??

Päädyin ostamaan Gormiti-munan ettei olis ihan "nynny" lahja... :)

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 vuotta sitten odottaessani ensimmäistä lastani päädyin näille keskustelupalstoille, etsiäkseni tukea johonkin asiaan, mikä tuntui kuoleman vakavalta. Luin aikani ja totesin, ei ole mun juttu!

Nyt vuosien jälkeen uteliaisuus heräsi ja olen todella järkyttynyt mitä kieltä äitit käyttävät äideille.

Jospa palaan sivustolle sitten kun murkkuikä on koitoksella, omalla maalais/kaupunkilaisjärjellä pärjää paremmin kuin ottamalla "haukkua" vastaan jos jokin asia mieltä askarruttaa.

Vierailija
2/34 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikasi on vielä aika pieni, kyllä se vielä saattaa niiden örkkien päälle ymmärtää tai sitten ei. Mielestäni legot ja örkit eivät poissulje toisiaan, lapsi voi leikkiä kummallakin olematta sen omituinen tai nynny. Olen ostanut poikieni (7v ja 8v) kavereille lahjaksi niin örkkejä kuin pelejä tai jotain koulujuttuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset ostanut muovailuvahaa? :)

Ei meidänkään 4v pojalla ole yhtään hirviötä, örkkimörkkiä tms. Eniten tykkää pikkusiskon kanssa leikkiä kotia, kauppaa, vauvanhoitoa jne. sekä lukea kirjoja. Nyt joululahjaksi toivoo muovailuvahaa.

Olen miettiny, kuinka moni poika ihan itse eka kertaa "osaisi" haluta noita örkkejä. Nehän ovat ensimmäisenä kaupan hyllyllä esillä, kun pojille miettii lahjaa.

Mutta tarkoitin, että muista leluista tuleekin "nynnylahjoja", jos kaikki pitäytyvät lahjoissakin noissa hirviöissä, huolimatta omasta mausta. En siis kritisoi lahjavalintaasi, pohdin vaan :) Mutta kiva jos muitakin ei-hirviö-poikia. Tosin kai se on äidistä kiinni, mä kun en suostu ostamaan pääkallo/spiderman/liekki/hirviö-vaatteitakaan.. :P

Vierailija
4/34 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli lapset leikkivät yleensä luonnostaan sellaisia leikkejä, jotka ovat heidän kehitykselleen oleellisia ja joissa käsitellään niitä asioita, joita heidän tarvitsee kokemusmaailmansa ja kehitysvaiheensa perusteella käsitellä. Se tarkoittaa sitä, että ne örkit ja hirviöt ja taisteluleikit ovat tarpeellisia monile lapsille joissain vaiheissa ja silloin ne pitäisi heille suoda. Toisille ne ovat tarpeettomia ja toisille taas ne ovat liian pelottavia vaikka jonkun trauman takia, ja heitä ei pitäisi pakottaa niihin, (ainakaan asiantuntemattomasti ja ilman huomattavaa psykologin tukea).

Eli lapsesi ei kärsi siitä, että et l´pakota häntä leikkimään sellaista, mistä hän ei ole kiinnostunut, mutta voi kyllä kärsiä siitä, jos joku, mistä hän olisi luonnollisesti kiinnostunut koska tarvitsee siinä harjoitusta, kielletään häneltä.

Ja mäkin luulen, että teidän lapsi on örkkeihin vielä liian pieni. Ne tulevat vasta parin vuoden päästä.

Vierailija
5/34 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi leikkiä jollain örkeillä? Ei meillä ainakaan sellaisia ole.

Vierailija
6/34 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen, että miten noilla gormiteilla yms. leikitään? Mistä ne on tullu, onko niitä jossain TV-ohjelmissa tai mitä niillä tehdään TV-mainoksissa? Meillä ei ole TV:tä, joten monien lelujen tarkoitus jää vähän avoimeksi, jos ne on ainoastaan sellaisia "tv-leluja".

No, onneksi on leluissakin valinnanvaraa, vaikka se kyllä vaatii vähän enemmän kaupanhyllyjen tutkailua.

Vierailija
7/34 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tytöiltä nukkeleikit? Koska ne mielummin rakentavat legoilla ja tekevät hamahelmitöitä.

Vierailija
8/34 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen, että miten noilla gormiteilla yms. leikitään? Mistä ne on tullu, onko niitä jossain TV-ohjelmissa tai mitä niillä tehdään TV-mainoksissa? Meillä ei ole TV:tä, joten monien lelujen tarkoitus jää vähän avoimeksi, jos ne on ainoastaan sellaisia "tv-leluja".

No, onneksi on leluissakin valinnanvaraa, vaikka se kyllä vaatii vähän enemmän kaupanhyllyjen tutkailua.

ukkelien kanssa. Mitäs ihmeellistä tässä on?

Vierailija
9/34 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä kaverilla on siis vanhempia sisaruksia ja päiväkodissa on muutenkin ns. rajumpi poika. Itse olen iloinen että oma poikani on rauhallisempi ja tykkää muista kuin taisteluleikeistä, juuri esim. isosiskon kanssa kotia, kauppaa, eläinlääkäriä, rokkibändiä :)

Nuo isommat sisaruksetkin kun vaikuttaa lapsen leikkeihin tosi paljon!

Vierailija
10/34 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä kaverilla on siis vanhempia sisaruksia ja päiväkodissa on muutenkin ns. rajumpi poika. Itse olen iloinen että oma poikani on rauhallisempi ja tykkää muista kuin taisteluleikeistä, juuri esim. isosiskon kanssa kotia, kauppaa, eläinlääkäriä, rokkibändiä :)

Nuo isommat sisaruksetkin kun vaikuttaa lapsen leikkeihin tosi paljon!

teillä kiinni leluista? ja rauhallisuus on jotenkin muiden ylitse menevä luonteenpiirre, ainoa hyväksyttävä asia? Mulla on 3 poikaa ja kukaan ei ole sen rajumpi kuin moni muukaan ja osaavat leikkiä niin örkeilä kuin niillä ah niin taivaallisen upeilla legoilla, joita täällä hehkutetaan joka leluketjussa.

Vierailija
11/34 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pojalla ei ole mitään tietoa vielä hirviö-örkki-leikeistä, tosin hän on vasta alle 3v. Poika on kotihoidossa 5v isosiskon kanssa joten leikit ovat varsin "tyttömäisiä". Hello kitty, keijut, pet shopit, barbiet, prinsessavaatteet, käsilaukut, korut, astiat ja nuket ovat pojalle varsin tuttuja. Toki hänellä autojakin löytyy mutta siskon leikit ovat tällä hetkellä kaikkein parhaimpia! =o)

Minä ainakin annan pojan pukeutua prinsessamekkoon niin kauan kun hän sitä haluaa.

Vierailija
12/34 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan määrittää lapsen toimintaa ylipäätään. Jaksaako keskittyä vai onko hirveä häslääjä. Legot esim. on tosi kehittäviä koska pitää keskittyä ja tehdä pitkäjänteistä hommaa + ne kehittää luovuutta.

Mieluummin ottaisin rauhallisen lapsen kuin ad/hd-riehujan!

Vierailija
13/34 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan määrittää lapsen toimintaa ylipäätään. Jaksaako keskittyä vai onko hirveä häslääjä. Legot esim. on tosi kehittäviä koska pitää keskittyä ja tehdä pitkäjänteistä hommaa + ne kehittää luovuutta.

tosi rauhallinen?

Vierailija
14/34 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pojalla ei ole mitään tietoa vielä hirviö-örkki-leikeistä, tosin hän on vasta alle 3v. Poika on kotihoidossa 5v isosiskon kanssa joten leikit ovat varsin "tyttömäisiä". Hello kitty, keijut, pet shopit, barbiet, prinsessavaatteet, käsilaukut, korut, astiat ja nuket ovat pojalle varsin tuttuja. Toki hänellä autojakin löytyy mutta siskon leikit ovat tällä hetkellä kaikkein parhaimpia! =o)

Minä ainakin annan pojan pukeutua prinsessamekkoon niin kauan kun hän sitä haluaa.

jos tytölle suodaan kaikki mahdollinen yttöjen tilpehööri mutta pojalle ei.

Vierailija
15/34 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosi rauhallinen?

Vierailija
16/34 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bionicleja ja muita opikku-ukkoja. Ei ole koskaan oikein kiinnostanut, hyvä jios kerran on aina lelulla leikkinyt. On nyt 10 v, haluaa naamiaisiin pukeutua hirviöiksi ja leikkii joskus pukeutumisleikkejä, jossa on hirviöitä ym ( tai on leikkinyt). On nyt 10 v, mutta ei noi ole kiinnostanut. Toki Legon ja varsinkin Star wars legoukkeleita kyllä kerää.

Vierailija
17/34 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei lapsen luontainen taipumus ole mennä lelukauppaan örkkejä ostamaan vaan kaverit ne kertoo, että tälläinen ja tällainen lelu on in. Meidän eskaripojalla ei ole örkin örkkiä ei edes dinoja eikä ole niitä koskaan kaipaillutkaan. Nyt eskarissa on alkanut tulla juttuja, että kavereilla on sellaisia ja tuollaisia leluja. Mutta edelleenkään ei ole sanonut, että ostetaan niitä minulle. Osaa leikkiä näitä aivojen kehitykselle tarpeellisia tuhoamisleikkejään myös legoilla ja autoilla joita meillä on runsaasti. Ei niihin tarvita örkkejä. Pikemminkin olen huolestunut lapsista joiden vanhemmat tuputtavat lapsilleen näitä örkkileluja "koska ne ovat tarpeellisia hänen kehitykselleen".

Vierailija
18/34 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sankarin toive. Mun poika leikkii myös eniten legoilla, mutten silti pidä häntä erityisen lahjakkaana tai rauhallisena. Nyt 8v on alkanut lisäksi kavereiden kanssa jotain sotaukkeleiden kanssa touhuamaan. Legoilla yhdessä myös.

Todellakin isot sisarukset vaikuttaa leikkeihin omien mieltymysten lisäksi. Meillä 2 pikkutytteliä leikkii lahjakkaasti sotaa, painii ja legoilla tietty tytöt muutenkin leikkii myös. Prinsessamekon helmat vaan viuhuu, kun jahtaavat isoveljeään ja tämän kavereita pihalla leikkipyssy kädessä. Ja on niin söpöä, kun nuo isot pojat välillä leikkii petshopeilla typsyjen kanssa.

Vierailija
19/34 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta legoista on rakennettu armeija, pommisuoja, asevarikko ja kaikkee muuta sotaan liittyvää, ja ukkoo kuolee kuin pipoo kun sota syttyy.

Ja koska olin reilu äiti, ostin pojille myös sota"legoja" ne oli jotain feikkejä. Niistä se vasta kunnon ammunta käynnistyikin...

Vierailija
20/34 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes omista sellaisia.

Poika leikkii tosi paljon autoilla. Rakentelee myös junarataa ja legoilla.Piirtää tosi mielellään. Isosiskojensa kanssa leikkii paljon Bratzeilla. Tai nukeillakin.

Koskaan ei ole esim. sotaa leikkinyt. Olen kysellyt kaupassa haluaisiko hän jotain niitä örvelöitä, mutta ei hän halua. Hänkään ei tunne niitä, kuten ei meillä muutkaan.

Enkä edes lastani tosi rauhalliseksi kutsuisi. Ei vaan kiinnosta tuollaiset "poikien" jutut. Mistä olen ihan tyytyvöinen kylä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan