Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kellään ollut korvakäytävän tulehdusta?

Vierailija
15.10.2010 |

Mulla alkoi viikko sitten kovalla säryllä/kutinalla. Lääkäri imuroi korvan ja sieltä tulikin ällöä eritettä. Sain ab-kuurin ja korvatippoja. Nyt lääkekuuri jo yli puolessa välissä ja korva edelleen kipuileva ja aamuisin huomaan että on vuotanut. Korva lukossa/tukossa ja kuulen tietty huonommin. Onko hidas paraneminen normaalia vai pitäisikö kohta mennä takaisin lääkäriin?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko käyttää basibactia korvakäytävään varovasti laittaen? Lääkäriaika myöhemmin, niin jos vähän helpottaisi lievää oiretta....

Kortisonipohjainen antibioottitippa Locacorten Fioform ei nykyään enää auta tähän krooniseen korvakäytäväntulehduskierteeseen?

Vierailija
2/21 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei bacibactia eikä nitään dedinfioivaa, mutta laitapa ceridal-öljyä. Äläkä missään nimessä mitenkään kaivele sitä korvaa.

Googlaa ceridal ja korvakäytävän tulehdus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene uudelleen lääkäriin jso ei ala parantumaan.

Vierailija
4/21 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kuuri jo loppu?

Vierailija
5/21 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kanssa nuorempana. korvalääkäri putsasi se 5 kertaa peräkkäisinä päivinä, putsasis spriillä ja laittoi antibioottirasvaliuskan sinne. Lisäksi antibiootit suun kautta. Alkuun tuska oli kamala, helpotti sitten. Eli kyllä se aikaa vei.

Vierailija
6/21 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pääsääntöisesti kivut on loppunut parin päivän sisällä ab-kuurin aloituksesta. Lukossa korva on ollut vielä kuurin viimeisinä päivinä, mutta kuurin loputtua korva on aina ollut oireeton. Jos kuuria on enää pari päivää jäljellä, niin kävisin tarkistuttamassa tolanteen vaikka sairaanhoitajalla, joka voi arvioida lääkärin tarpeen.

Vierailija
7/21 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

putsasis spriillä ja laittoi antibioottirasvaliuskan sinne.

Voisinkohan itse sitä jotenkin huuhtoa, jollain desinfioivalla??ap

Vierailija
8/21 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

YO-kirjoitusten aikaan oli 5 kertaa putkeen. Siitä tosin jo 14v aikaa. =)

Saitko viikon kuurin? Jolloin olisi jo 4:s päivä menossa. Minulla meni korvat järkyttävän kipeäksi ja kuulin tosi huonosti, kun korvakäytävät oli täynnä mätää. Mutta kun sain antibioottikuurin ja tipat, kyllä se jo 3:ntenä päivänä kuurin aloittamisesta helpotti.

Voithan vielä odottaa niin että kuuria on pari päivää jäljellä, sitten menisin jo lääkärin korvia näyttämään. Kirjoittaako heti uuden kuurin perään, ilman taukoa? Tai kenties kyseiselle lääkkeelle resistentti kanta?

Vierailija
9/21 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saitko viikon kuurin?

Ja sellaista keltaista korvatippoja.

Vierailija
10/21 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

putsasis spriillä ja laittoi antibioottirasvaliuskan sinne.

Mulla ei huuhdeltu?

Voisinkohan itse sitä jotenkin huuhtoa, jollain desinfioivalla??ap

Aikasemmin korva huuhdeltiin niin että jumalattoman isolla ruiskulla ruutattiin korvaa sitä huuhteluainetta, tietysti kippo korvan alla että neste valui sinne. Sen jälkeen imurilla nykästiin loput pois. tämä saattaa olla vieläkin jossain paikoissa käytössä.

Nykyään siinä imurissa on suutin joka pukkaa huuhtelunesteen korvaan ja se imuri kiskasee samantien nesteen pois.

En suosittele itse sorkkimaan korvaan millään. Korvakäytävän tulehdus on sellainen että helposti johtaa kierteiseen jos sorkit jollain sinne. Enemmin lääkäriin.

Vierailija
11/21 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut ehkä neljästi elämässä ja tälläkin hetkellä parhaillaan.

Noilla suun kautta otettavilla antibioteilla ei ole oikeasti mitään merkitystä koko korvakäytäväntulehduksessa.

Itse kävin viime kesänä about 5 päivää tulehduksen hoidon aloittamisen jälkeen erikoislääkärillä, mutta oli kuulema jo parantunut aika hyvin, vaikkei siltä vielä tuntunut.

Jatka vaan niiden korvatippojen laittoa ja jos ei ole viikossa kipu mennyt pois, niin mene sitten uudestaan lääkäriin.

Ainakin minusta ja erikoislääkäristäkin on huomattavasti kivuliaampi tämä korvakäytäväntulehdus kuin normaali korvatulehdus.

Miehellä on huippu tilanne tällä hetkellä, sillä hänellä sekä korvakäytävän tuledus että välikorvantulehdus ja on nyt saanut valtaisan tinnituksenkin tässä yhteydessä eikä kuule mitään. Täällä huudetaan sit toisillemme, kun korvat on vielä täynnä "vettä" tai siis noita lääketippoja.

Mitä se sun korvas vuotaa? Jos ihan selkeää bakteerinestettä, niin sit mene kyllä heti takaisin lääkäriin.

Vierailija
12/21 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kahdella kertaa ne keltaiset tipat eivät ole tehonneet, vaan tipat on vaihdettu.

Sitten myös voi olla, että imuroidessa on osunut korvaan niin, että nyt on välikorva tulehtunut, ja siksi se on lukossa jne. Äidilleni kävi niin.

Eli uusiksi lääkäriin!!!

Vierailija
13/21 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä huudetaan sit toisillemme

Eritteen väriä on vaikea sanoa kun korvatipat on ihan keltaista. Kellertävää nestettä tyynyliinalla, osa varmaan sitä tippaa. Ja kutina on ihan kamala korvakäytävässä.

Vierailija
14/21 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkki taisi olla Locacorten vioform, ovat aika mietoja. Parempia ovat ciproxen hdrocortison tai otiborin forte.

Vierailija
15/21 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

korvan kanssa..kesti vuoden, kunnes lääkäri tajusi ottaa eritteestä viljelyn. Viljelyn jälkeen löytyi heti oikea lääke ja humps parani korva.

Ja munkin korvaa huuhdeltiin ja imuroitiinja ties mitä.

Eli uudestaan lääkäriin ja vaadi viljely.

Vierailija
16/21 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

korvakäytävätulehduksesta:

http://www.therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Korvalehti_ja_korvak…

Ihmettelen hoitoasi, toistuvat huuhtelut ovat tärkeitä ja antibiootti suun kautta aika turha, jos ei ollut runsasoireinen/kivulias tulehdus. Juuri kutinaan ja erittämiseen ne huuhtelut tehoavat hyvin.

Itselläni oli vakava korvakäytävätulehdus, Pseudomonas Aeruginosan aiheuttama, joka aiheutti helvetillisen hermosäryn korvaan ja jouduin korvapoliklinikalle antibiootti tiputukseen. Minulla epäiltiin, että tulehdus olisi levinnyt jo luuhunkin, onneksi ei ollut.

Huuhtelut jatkuivat kuukausia akuuttivaiheen jälkeenkin. Viimeiset hoitokerrat korvapolilla n. vuosi tulehduksen alkamisesta. Muistoksi jäi krooninen korvakäytävätulehdus, joka aika ajoin ärtyy, mutta pärjään nykyään Otiborin tipoilla ja harvoin enää joudun huuhteluihin asti.

Kannattaa hoitaa korva kuntoon, siitä voi tulla todella viheliäinen vaiva. Sinuna menisin uudelleen lääkärille. Erite varmaankin on isolta osin niitä tippoja, mutta kyllä tulehduseritteestä pitäisi viljely ottaa, en sitten tiedä miten vaikuttaa jo käytetyt tipat, mutta korvalääkärihän osaa siihen vastata.

Vierailija
17/21 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paraniko hän?

Vierailija
18/21 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antibiootit vaikuttaa vielä kuurin loputtua. On normaali todellakin että ei ihan heti parane.

Vierailija
19/21 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on parhaillaan vuotanut korva pari kolme kuukautta, eikä lääkäri määrännyt antibiootteja, syystä että kun on kestänyt niin kauan.

Vierailija
20/21 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on usein korvakäytävissä tulehduksia. Jos tajuan aloittaa ajoissa Otiborin-tipat, saan niillä korvakäytävän kuntoon. Nyt korvakäytävässä oli tulehdus samaan aikaan angiinan kanssa. Penisilliinikuuri ei tehonnut korviin, vaan niistä valui pari viikkoa märkää. Sain sitten Kefexin-kuurin ja Ciloprin-tipat. Tulehdus helpotti viidessä päivässä. 

Kerran tulehdus meni niin pahaksi, että kävin neljä päivää putkeen korvapolilla tamponoitavana, kunnes alkoi helpottaa.

Tulehdusten ehkäisemiseksi käytän aina suihkussa ja uidessa joko silikonisia korvatulppia ja pumpulituppoja, jotka on pyöritelty perusvoiteessa. Voide pitää korvakäytävät liukkaina, eikä ne kuivu ja tulehdu niin helposti.

Korvat ovat usein lukossa ja jos tulehduksessa yhtään käytävät turpoaa, vaikuttaa myös kuuloon.