Saako lapselle avattua tilin siten, että vain äidillä (ja lapsella) on käyttöoikeus?
Jos toinen huoltaja (eli isä) suostuu siihen. Molempien suostumus jokatapauksessa tarvitaanko, mutta voiko sen sitten rajoittaa niin, ettei isällä ole käyttöoikeutta?
Nykytilanteessa aina kun laitan lapsen tilille rahaa, lapsen isä siirtää sen itselleen, eikä koskaan palauta, vaikka lupailee. **tuttaa.
Kommentit (31)
Muistelen, että täällä av:lla oli kerran aiheesta ja silloin, oltiin sitä mieltä ettei edes lapsen tarpeisiin saa nostaa lapsen tililtä rahaa... Kuis sitten voi siirrellä rahoja itselleen??
Että lapsella oli jotakin varoja edunvalvonnan alla.
on näin että kummallekin vanhemmalle tulee tiliin käyttöoikeus. Ainut mihin voi vaikuttaa on se, ssavatko vanhemmat käyttää tiliä vain yhdessä vai erikseen. Toisen huoltajan käyttöoikeutta on kuitenkin mahdotonta rajata kokonaan pois.
Yksi vaihtoehto on että avaat tilin itsellesi ja hommaat siihen rinnakkaiskortin lapsellesi. Silloin isä ei voi tililtä mitään nostella.
Meidän pojulle mun omat vanhemmat avasivat tilin, joilla ei ole meillä vanhemmilla käyttöoikeutta, ja pojulla itselläänkin vasta 18-vuotiaana. Kaunis ajatus, mutta hieman "syrjitty" olo=/
Meidän pojulle mun omat vanhemmat avasivat tilin, joilla ei ole meillä vanhemmilla käyttöoikeutta, ja pojulla itselläänkin vasta 18-vuotiaana. Kaunis ajatus, mutta hieman "syrjitty" olo=/
voi avata vain lahja-tarkoituksessa. Ei siis alaikäiselle käyttötiliksi, minkä ap ilmeisesti haluaisi.
t. pankkilainen
vastaa... OP:ssa. Ja ajatus oli, että pojulla vain yksi tili, johon kerätään rahaa, mutta isovanhemmat avasivat tilin ns. salaa.
vastaa... OP:ssa. Ja ajatus oli, että pojulla vain yksi tili, johon kerätään rahaa, mutta isovanhemmat avasivat tilin ns. salaa.
Kun olin konttorissa, tuollainen ei ollut mahdollista. Joskus parikymmentä vuotta sitten kuka vaan voi avata tilin millä nimellä ja ehdoilla tahansa, mutta ei enää aikapäiviin. Tosin olen nyt ollut pari vuotta toisenlaisissa hommissa pankissa - olisiko voinut noin löystyä tuo tilinavaus. Ihmettelen kyllä kovasti.
että vanhemmilla on aina käyttöoikeus lapsen tiliin.
Eli ei onnistunut avata tiliä johon vanhemmat eivät pääsisi käsiksi.
Ei mulla siihen ole mitään käyttöoikeutta, mutta tulee sitte lapselle kun on 18 v. en kyllä ole sen kummemmin kyselly, mutta jotenkin noin se toimii.
on näin että kummallekin vanhemmalle tulee tiliin käyttöoikeus. Ainut mihin voi vaikuttaa on se, ssavatko vanhemmat käyttää tiliä vain yhdessä vai erikseen. Toisen huoltajan käyttöoikeutta on kuitenkin mahdotonta rajata kokonaan pois.
Yksi vaihtoehto on että avaat tilin itsellesi ja hommaat siihen rinnakkaiskortin lapsellesi. Silloin isä ei voi tililtä mitään nostella.
ja isä ei tosiaan saanut sieltä nostetuksi yhtään mitään.
Mulle sanottiin juuri OP.ssa
että vanhemmilla on aina käyttöoikeus lapsen tiliin.
Eli ei onnistunut avata tiliä johon vanhemmat eivät pääsisi käsiksi.
esim. isovanhemmat avata edelleenkin lapsenlapselleen tilinlahja-tarkoituksessa, mutta ehtoina on se että lapsi saa tilin käyttöönsä täytettyään 18 vuotta. Isovanhemmilla tiliin ei ole mitään nosto-oikeutta mutta voivat laittaa sinne rahaa lapselle säästöön.
Kävin avaamassa sen yksin lapseni kanssa (2,5v sitten heti lapsen saatua nimi) Isältä oli valtakirja jotta saadaan se ylipäätään avattua. Siinä tiskillä tuli sitten esille kysymys kenellä on käyttöoikeus, niin sanoin vain oman nimeni. Ja niin menee nyt. Lapsen tili on yhdistettynä minun Solo-tunnuksiin ja jos lapsen isä menisi nostamaan rahaa pankkitiskiltä hän ei siinä onnistu. Minä puolestaan pystyn maksamaan esim. lapsen harrastusmaksut lapsen omalta tililtä. Muutenhan lapsen rahoihin ei saa koskea. Rahaa on tullut muun muassa ristiäisissä ja synttäreillä.
Kyllä voivat
esim. isovanhemmat avata edelleenkin lapsenlapselleen tilinlahja-tarkoituksessa, mutta ehtoina on se että lapsi saa tilin käyttöönsä täytettyään 18 vuotta. Isovanhemmilla tiliin ei ole mitään nosto-oikeutta mutta voivat laittaa sinne rahaa lapselle säästöön.
kun sinne on kerätty rahaa 18 vuotta, mutta se annetaan kuitenkin kerralla., meneekö lahjavero, jos tilillä on yli 4000€ rahaa?
on näin että kummallekin vanhemmalle tulee tiliin käyttöoikeus. Ainut mihin voi vaikuttaa on se, ssavatko vanhemmat käyttää tiliä vain yhdessä vai erikseen. Toisen huoltajan käyttöoikeutta on kuitenkin mahdotonta rajata kokonaan pois. Yksi vaihtoehto on että avaat tilin itsellesi ja hommaat siihen rinnakkaiskortin lapsellesi. Silloin isä ei voi tililtä mitään nostella.
näin se on.t.se eka vastaaja.
jos tilille laitetut summat ovat kerrallaan suht pieniä. Mikäs muuten se lahjaveroon velvoittava summa nyt olikaan?
Eihän siitäkään joudu maksamaan veroa, jos annat lapselle joka viikko rahaa ja hän säästää kaiken - vaikka sit vasta 18-vuotiaana laittais rahat tililleen tai käyttäis ne?
Suosittelen, että avaat itsellesi "salaisen"tilin, jonka tilinumeron voit antaa kummeille ja isovanhemmille. Näin lapsen hävytön isä ei pääse rahoihin koskaan käsiksi. Kun lapsesi on tarpeeksi vanha, voit antaa hänelle käyttöoikeuden tiliin ( esim. Visa Electronin ).
ei mene mitään veroa, ei voi mennä, jos
jos tilille laitetut summat ovat kerrallaan suht pieniä. Mikäs muuten se lahjaveroon velvoittava summa nyt olikaan?
Eihän siitäkään joudu maksamaan veroa, jos annat lapselle joka viikko rahaa ja hän säästää kaiken - vaikka sit vasta 18-vuotiaana laittais rahat tililleen tai käyttäis ne?Suosittelen, että avaat itsellesi "salaisen"tilin, jonka tilinumeron voit antaa kummeille ja isovanhemmille. Näin lapsen hävytön isä ei pääse rahoihin koskaan käsiksi. Kun lapsesi on tarpeeksi vanha, voit antaa hänelle käyttöoikeuden tiliin ( esim. Visa Electronin ).
Mutta kyllä tuo on mielestäni ihan mahdollista. Olen itse avannut lapsellemme tilin (mieheltä valtakirja) ja saimme kyllä valita kenelle käyttöoikeus tulee. Mulle tosin korostetiin pankissa, että vanhempien käyttöoikeutta ei oikeastaan tällaisessa tapauksessa ole koska lahjoitin rahat lapselle. Kun isovanhemmat lahjoittivat lapselle saimme aika erilaisen tiedon pankista (eri pankki) vanhempien oikeudesta käyttää rahoja, tietenkin lapsen tarpeisiin, tosin sanoivat, että hiukan hankalahan sitä on seurata käytännössä monesti.Eli en ole varma onko näissä lahjoitusasioissa sitten jotenkin eri käytäntö kuin käyttötilissä. Nuo ovat ainakin olleet jotenkin omituisen vaikeanoloisia juttuja. Kummassakin kesti tapaaminen tosi pitkään ja kun isovanhemmat lahjoittivat henkilökuntaakin oli paikalla useampia vaikka luulisi, että pankeissa jatkuvasti siirrellään paljon suurempiakin summia kuin kuitenkin kohtuullisen pieniä minimiverottomia lahjoituksia.
Kysy pankista mutta uskon kyllä, että onnistuu. Täytyyhän se onnistua sillä tuo on tosi kurja tilanne!
Samaa voin suositella muillekin jos esim. isovanhemmat haluavat avata lapselle tilin. Laittaa sen omiin nimiin ja lapselle käyttöoikeus.
Muistelen, että täällä av:lla oli kerran aiheesta ja silloin, oltiin sitä mieltä ettei edes lapsen tarpeisiin saa nostaa lapsen tililtä rahaa... Kuis sitten voi siirrellä rahoja itselleen??