Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin neuvolaan pitää viimeistään soittaa, kun on raskaana? Np-ultran jälkeenkö?

Vierailija
13.10.2010 |

Tämä on toinen raskaus, enkä haluaisi soittaa ennen kuin km-riski pienempi... Kiitos!

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita neuvolaan heti kun tiedät raskaudesta, niin ehtivät varata sen.

Tuli yllätyksenä mullekin, kun kolmatta odotin. Soitin noin viikoilla 7 tai 8 ja th oli ihan hädissään, ettei ehdi saada mulle enää aikaa.

Vierailija
2/27 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rakenneultraan kunnalliselle. Aika varattu 11+4, voinko soittaa vasta sen jälkeen?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos et soita niin et soita. dd

Vierailija
4/27 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli silloin sinne ei ole myöskään pakko soittaa.

Ainoastaan äitiysavustusta hakiessa on seuraava rajoitus: Äitiysavustuksen saaminen edellyttää lisäksi, että raskautesi on kestänyt vähintään 154 päivää ja olet käynyt terveystarkastuksessa lääkärissä tai neuvolassa ennen 4. raskauskuukautesi päättymistä.

Vierailija
5/27 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nuo molemmat ole nykyään kunnan maksettavia tutkimuksia?

Vierailija
6/27 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nuo molemmat ole nykyään kunnan maksettavia tutkimuksia?

No siis maksaa sen poliklinikkamaksun verran jos esim: kättärille menee..

Vierailija
7/27 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos aikoo saada äitiysavustusta. Olisiko ollut rv 12?

Itse en uskaltaisi jättää noin tiukille, jos vaikka ultrassa sikiö katsotaankin vähän vanhemmaksi ja viikkoraja ylittyy, jäät ilman tukia. Miksi et voi mennä neuvolaan aiemmin, joka tapauksessa joudut (ainakin täällä meillä) neuvolan kautta hoitamaan keskenmenon hoidon ja jälkitarkastukset jos niin huonosti käy?

Vierailija
8/27 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, tässä takana on vähän erityinen syy, kun en niin pidä neuvolantädistä... no, soitan kai sitten ennen ultraa.

ap

Vierailija
9/27 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja neuvolan asiakkaaksi ei todellakaan ole pakko kirjautua missään vaiheessa. Jos ei halua käydä neuvolassa niin äitiysavustuksen saadakseen täytyy sitten käydä lääkärillä hakemassa todistus raskauden kestosta jonka lähettää sitten kelaan. Tiukassa istuu tämä käsitys neuvolapakosta..

Vierailija
10/27 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käynyt 1. neuvolakäynnillä. Mulla menossa rv 13, neuvolaan olin tosin puhelimitse yhteydessä kerran (oli silloin rv 9). Mulla on syitä, miksi en sinne neuvolaan ole vielä hakeutunut, labrassa tosin kävin verikokeissa johon tää neuvolan th laittoi lähetteen. Sinne neuvolaan pitää mennä viimeistään kun rv 16 on menossa Kelan maksamien rahojen takia.

Vierailija
11/27 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja varaa aika viikolle 12. Muistaakseni mulla oli eka neuvola silloin, siis joka tapauksessa np-ultran jälkeen. Np-ultran sain itse varata. Nlasta annettiin puhelinnro.

Mulle sanottiin ihan suoraan, että kun en odota ensimmäistä, niin ei tarvitse tulla aiemmin. Sitten kyllä heti kahden viikon päästä siitä oli nlalääkärille aika eli rv 14, mutta se oli täysin turha, koska lääkäri teki ekaa kertaa hommia nlassa ja kokemusta ei muustakaan ollut kertynyt... Eka nlakerta oli mielestäni vapauttava, kun sai puhua kaikesta mahdollisesta ja aikaakin hurahti 1,5 tuntia. Kerroin siellä sitten keskenmenostakin ja kaikista peloista. Suosittelen.

Vierailija
12/27 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolaan missään vaiheessa raskautta jos ei halua. Raskauden seurannan voi suorittaa myös yksityisellä halutessaan, ja lääkärin todistus riittää kelalle, ei kelaa kiinnosta käytkö neuvolassa vai et, kunhan on todistus raskaudesta. Mitään tukia ei siis menetä, uskokaa jo..

Vierailija
13/27 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoita juuri rv 16 tai jotain. Eli siinä mielessä voin hyvin soittaa np-ultran jälkeen:-)

ap

Vierailija
14/27 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolaan missään vaiheessa raskautta jos ei halua. Raskauden seurannan voi suorittaa myös yksityisellä halutessaan, ja lääkärin todistus riittää kelalle, ei kelaa kiinnosta käytkö neuvolassa vai et, kunhan on todistus raskaudesta. Mitään tukia ei siis menetä, uskokaa jo..

EI ole neuvolapakkoa Suomessa ei ole. Mulle oma läkärini ei kuitenkaan edes suositellut yksityisellä puolella käymistä neuvola-asioissa, totesi että ihan turhaa maksaa siitä, että käy hieman juttelemassa mukavia ja mittauttamassa verenpaineen. Ei siellä neuvolassa kuitenkaan niin järjettömän usein tarvitse juosta.

Mutta jos haluaa käydä yksityisellä, siitä vaan. tai ei käy yhtään missään. Sekin sopii.

Vierailija
15/27 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

todistus raskaudesta. Mulla ainakin oli se päivämäärä, milloin raskaus on todettu. Ja kunnalliseen olen itse varannut ultra-ajan. neuvolasta sain ainoastaan puhelin numeron.

Vierailija
16/27 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun aina näissä ketjuissa ilmoitetaan että silloin ja silloin on viimeistään PAKKO käydä neuvolassa jos haluaa kelan tuet saada. Joillain on siis tosiaan sellainen käsitys, että neuvolajärjestelmä on pakollinen. Itse olen molemmista raskauksista ihan neuvolassa käynyt, en yksityisellä. Mutta ystäväni hoiti toisen raskauden seurannan yksityisellä (mm. henkilökemioiden takia) ja oli todella tyytyväinen, sai paljon muutakin kuin keskustelua ja verenpaineenmittauksen.

Vierailija
17/27 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, tässä takana on vähän erityinen syy, kun en niin pidä neuvolantädistä... no, soitan kai sitten ennen ultraa.

ap

Jos neuvolatäti ei miellytä, laita täti vaihtoon. Hyvä ystäväni ilmoitti ensimmäisen neuvolakäynnin jälkeen, että haluaa asioida jonkun toisen terveydenhoitajan kanssa, koska alkuperäisen kanssa oli heti mennyt sukset ristiin. Jos neuvolassasi on useampi terveydenhoitaja voit samantien pyytää päästä jonkun toisen puheille. Minäkin päädyin väärän kaupunginosan terveydehoitajalle, koska omani sairastui eikä viitsitty vaihtaa tätiä enää kahden käynnin jälkeen. Nyt tapasin "oikean" neuvolatätini ja olen kyllä tyytyväinen, että jouduin vahingossa naapurikaupunginosan hoitajale.

Vierailija
18/27 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ahdistavaa aina mennä sinne. Raskausaikana marmatti painonnoususta, siis paino ei noussut vaan olin sitten synnytettyäni melko hoikassa kunnossa. Hengissä selvisin kuitenkin:-) Ja pienen vauvan kanssa jouduin ravaamaan siellä punnituksissa, vaikka vauva oli kova ahmatti ja kasvoi ihan hyvin.

Sinänsä minusta on hienoa, että raskautta ja lasten kasvua kontrolloidaan.

ap

Vierailija
19/27 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nöin mä tän kakkosen kanssa suunnittelin. Alussa kyllä ihan ollaan ja meinasin np-ultraan ite varata ajan. Neuvolaan suunnittelin meneväni silloin 23-viikolla, että saan ne kelan paperit. Enkö siis näin voi tehdäkkään???

Kotoa meinaan löytyy verenpaine mittarit ja doplerit... Loppuraskauden suunnittelin käyväni ihan voinnin mukaan...

Vierailija
20/27 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rakenneultraan kunnalliselle. Aika varattu 11+4, voinko soittaa vasta sen jälkeen? ap

on käytävä neuvolassa. Eli hyvin ehdit vielä np-ultran jälkeenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi