Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kehitysvammaisen lapsen omaishoito on kurjuutta ja köyhyyttä

Vierailija
08.10.2010 |

Ystäväni hoitaa vaikeasti kehitysvaamaista lastaan omaishoidontuella. Lapsi on esikouluiässä. Ei osaa liikkua itse laisinkaan, vähän kättä heiluttaa. ei puhu, ei edes syö itse - ruoka menee napin kautta suoraan vatsalaukkuun. Lasta ei voi jättää hetkeksikään yksin, diagnooseja on puolenkymmnetä eri sairauksista, mm. munuaisten vajaatoiminta, jatkuvat virtsatietulehdukset joihin nyt estolääkitys.

Omaishoidontukea maksetaan n. 15 e/pv. Lapsi on ollut hetkittäin laitoshoidossa, jonka hinta on n. 500 e/vrk koska lapsella on oltava omahoitaja koko ajan.

Miten h*tissä voi olla oikein ettei omaishoidontuki ole edes YHDEN hoitajan kk-palkan suuruinen? Minä en ymmärrä.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä omaishoidontuki on NIIN vähän? Perhe tekee älyttömän ison työn hoitaessaan lapsen.

ap.

Vierailija
2/6 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos kotikunta on kovin köyhä, ei niitä rahoja vaan ole.

Kelan tuethan hieman kompensoivat mutta valitettavasti eivät kovin paljoa auta.

Kaikki eivät saa omaishoidontukea lainkaan, riippuu aivan asuinpaikkakunnasta.

Jos perhe uupuu, ehkä kannattaa harkita laitoshoitopaikkaa vakituisemmin ja lomilla lapsi kotiin vaikka sen onkin todella rankka päätös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin luovuttaa lastaan yhtään pysyvämmin laitoshoitoon.

Olisi kaikkien etu että äiti saisi kunnon korvauksen lapsensa hoidosta. Miten kuntaan voisi saada tietoa tilanteesta? Olen valmis nousemaan barrikadille, edes vähän.

ap

Vierailija
4/6 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja liittää hakemukseen rutkasti faktoja tueksi. Siis selkeät kuvaukset päivän töistä ja lapsen hoidon vaativuudesta.

Jos tulee hylky, ei muuta kuin valittamaan. Silloin tieto ehkä kulkee jollain lailla eteenpäin.

Mutta koska tuki ei ole kuin harkinnanvarainen, kunta voi todellakin päättää itse mitä maksaa ja maksaako mitään.

Jos talous on tiukilla, aina voi hakea toimeentulotukea.

Vierailija
5/6 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

laisessa tilanteessa.

Kukaan ei auta ja saat kitua yksinäsi.

Kataiselle terkkuja!

Vierailija
6/6 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät auta! Kela hylkää hoitotuen ja Joensuun kaupunki omaishoidontuen! Asbergerpoika ja vaikeat neurologiset erityisvaikeudet jne. Äiti ei pääse töihin, koska lapsella pelkotiloja ja ei pärjää yksin. Ei ole rahaa ottaa hoitajaa ja poika pelkäsi vieraita...

Äiti yh.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä