Auttakaa nuorta äitiä:
Pitääkö makuupussi pestä ennen käyttöönottoa?
Vauvan vaatteet ja liinavaatteet olen pessyt, mutta pitääkö makuupussi pestä? Kun eihän vauvan iho periaatteessa koske siihen, kun vauvalla on vaatteet päällä kun sen laittaa pussiin.
Kommentit (10)
Mä kyllä olen tainnu itse pestä ne aina..ei muista kun vauva-ajoista niin kauan:)
litistyy eikä ole enää niin lämmin. MInä en ole koskaan pessyt ennen käyttöönottoa muuta kuin ihoa vasten tulevat vaatteet enkä ole huomannut siitä koskaan mitään haittaa olevan.
äiti X 6
peseminen heikentää aina lämmöneristystä
kun osasi jo ottaa kulmasta kiinni ja viedä suuhunsa. :) Joutuu niitä kuitenkin pesemään, kun tulee puklua ja pissaa sun muuta. Meillä on kolme äitiyspakkausmakuupussia käytössä, vanhin 10 vuoden takaa ja uusin tämä 2010-pussi, eikä mikään niistä ole menettänyt kuohkeuttaan pesun myötä. Makuupussi kannattaa pestä puolityhjässä koneessa, itse pesin viimeksi kaksi makuupussia yhtä aikaa, ei muuta pyykkiä samassa koneessa. Levittelin kuivamaan avattuina pyykkitelineiden päälle.
koska tekstiileissä voi olla vaikka mitä (haitallisiakin) kemikaaleja, jotta ne pysyvät sileinä, muhkeina, eivätkä kostu kuljetuksen aikana.
Tästähän tuli joku dokkarikin jokin aika sitten, ja lehdissäkin oli juttua.
Minäkin mietin sitä, että menettääkö pussi tuota muotoaan ja lämpöään jos sen pesee. Toisaalta myös se kävi mielessä, että jos vauva sitä imeskelee niin vaikuttaako ne kemikaalit jotenkin, jos sitä ei ole pesty. Ehkä jos kuitenkin varmuudeksi pesisin..
että ei se makuupussi ole ainoa lämmönlähde vauvalle. Talvella sillä on kuitenkin toppavaatteet ja sisävaatteet ja välissä vaikka villahaalari, jos on tosi kylmä. Eli makuupussin voi ihan hyvin pestä, ei se lapsi sen takia kylmety. :) Sitäpaitsi kaikki tekstiilit keräävät pölyä säilytys- ja kuljetusvaiheissa, plus kankaissa on yleensä aina jotain kemikaalijäämiä.
tuuleta vähän, jos vahva haju