Voi ei. Putoan kohta kodinhoitotuelle. Pärjääkö sillä MITENKÄÄN?
Kommentit (19)
Enpä usko että pärjää ellei
a) ole säästöjä joita voi käyttää
b) miehesi pystyy kustantamaan elämänne
Tältä palstalta olen lukenut uskomattomia tarinoita miehistä jotka olettavat että nainen maksaa puolet kuluista tuloina kodinhoidontuki.
Itse en siis ole tuolla summalla yrittänyt sinnitellä ja en usko että sillä tulisin toimeenkaan.
Elätte vain normaalia elämää, en ymmärrä mikä monella siinä elämisessä maksaa, kun vähemmälläkin selviää. Olen saanut tuesta säästöönkin rahaa. Ruoassa voi säästää paljonkin, eikä meinaa että syökää vaan kaurapuuroa. Säästäkää asumiskuluissa, käyttäkää vähän vettä, pihistäkää sähkönkulutuksessa jne.
Enpä usko että pärjää ellei
a) ole säästöjä joita voi käyttää
b) miehesi pystyy kustantamaan elämänneTältä palstalta olen lukenut uskomattomia tarinoita miehistä jotka olettavat että nainen maksaa puolet kuluista tuloina kodinhoidontuki.
Itse en siis ole tuolla summalla yrittänyt sinnitellä ja en usko että sillä tulisin toimeenkaan.
Meillä eivät muuttuneet.
Mies ei ole tottunut siihen.
Minä kyllä ( : Eli leveästi eletään ja syödään säästöjä koko ajan.
Jos syö kaurapuuroa, kaalta, perunaa ja porkkanaa, ostaa lastenvaatteet kirpputoreilta etc., eikä itselle osta yhtään mitään, eikä käy missään ulkomailla, niin kai sillä pärjää.
Me syödään ja juodaan hyvin, ostetaan vaatteita, kun tarvitaan ja matkustellaan. Mutta kuten sanottu, pääomaa syödään.
Tai tietty myös pärjää, jos miehen netto on tuhansia (4000 ->).
No takaisin toihin vois tietty menna. tai sitten oisit tehny niinko tuttuni...tarkkaan laski millo aitiyspaivaraha loppuu ja tehnyt siihen saumaan toisen lapsen, tai kolmannen tai neljannen...sitten se aina huokas et ihanaa ku ei tarvi hakea toita!!!
akka yli 35v ja paivaakaan toita tehnyt..jokainen tavallaan.
Saatte kuitenkin varmasti raha-asiat sumplittua, eiko niita sumplita jo ihan odotusaikanakin ja jo ennen lasten tekoa et miten talus kestaa.
Mä saan alinta kh-tukea, mies saa noin 900e ansiopäivärahaa (lomautettuna). Lapsia kaksi, joista toisesta maksetaan minimielarit ja tietenkin lapsilisät molemmista. Noista vähennetään yhtiövastike (n.300e), koronlyhennykset (n.150e) sekä vakuutukset.
Kyllä niillä elää jos ei ole tottunut mihinkään leveään elämäntyyliin. Meille se ei ole ongelma vaan pystymme tuosta vielä järjestämään 40 hengen häätkin tinkimättä silti mistään =)
mutta ajattelin tehdä töitä joka toinen viikonloppu, se auttaa vähän.
Sitten pärjää. Pelkällä kht:lla ei pärjää, ei mitenkään.
Meillä mies tienaa, mä "tuhlaan" kotona. Mistään ei ole tarvinnut tinkiä, harkitsevia kuluttajia ollaan oltu aina. Ainoa ero on se, että ennen jäi rahaa säästöön, nyt menee kaikki, mikä tuleekin.
Täytyy tosissaan pitää mielessä minkä verran rahaa taloon tulee ja minkä verran sieltä lähtee. Meillä mies tienaa nettona noin 1700e, asumismenoja on 850e. Ei me herroiksi elellä, mutta kunnolla miettimällä rahat riittävät kaikkeen tarpeelliseen. Ei matkustella (ei kyllä edes haluta), ei juuri ajeta autoa (eikä kyllä tarvitsekaan), ei ostella turhia asioita. Ruokaostokset tehdää myös harkiten.
Se on itseasiass aihan palkitsevaa ja tietää tekevänsä jotain lasten hyväksi. Mutta oletko miettinyt ottavasi hoitolapsen oheen? Sillä tavalla saa vähän lisätienestiä "samalla vaivalla" ja pystyy pidentämään kotonaoloaikaa.
meillä mies on aika hyvätuloinen ja mulla on säästöjä.
minimiäitiyspäivärahalta kotihoidontuelle edellisen lapsen kohdalla. Hyvin pärjäsi!
Ja nyt jään äitiyslomalle täydellä palkalla, uskomatonta...
Niin ja tuohon pärjäämiseen: me pärjäsimme isompien lasten aikaan ihan hyvin, kun asuntolaina oli paljon pienempi.
Nyt lainaa on reippaasti, mutta onneksi on säästöjäkin. Minäkin jään kohta kotihoidontuelle ja nettokuukausi"ansio" putoaa tonnilla. Olemme laskeneet tuosta yksinkertaisella matikalla, että saman verran pitäisi olla valmis käyttämään säästöjä kuukaudessa. Tosin välttämättä ei noin paljon mene, mutta siihen pitää varautua.
Muita isoja rahanmenoja meillä ei ole kuin asuntolaina. Ei ole pakko matkustella tai elää muutenkaan niin leveästi. Ainoastaan uuden auton hankinta painaa päälle, joten siihen on pakko käyttää rahaa. Ei kuitenkaan lapsen kotihoidon kustannuksella, jos ikinä vain mahdollista.
Minulla tulot NOUSI kun pääsin minimiäitiyspäivärahalta kotihoidontuelle edellisen lapsen kohdalla. Hyvin pärjäsi! Ja nyt jään äitiyslomalle täydellä palkalla, uskomatonta...
Minä en ole koskaan saanut! Itse on pitänyt mopit ja imurit ostaa, puhumattakaan että olisin saanut tukea siivoojaan palkkaamiseen. Mistä sitä voi hakea???
Kulutustottumukset täytyy vaan muuttaa: en aio ostaa itselleni mitään vaatteita tai lehtiä ja kampaajalla käynnit minimoin ihan välttämättömiin. Kosmetiikkaakaan ei näin kotioloissa tarvitse. Lastenvaatteet ostan kirpparilta ja jos jotain uutta tarvitaan niin mies saa maksaa. Katson myös omiksi tuloikseni lapsilisät.
Kyllä tämä vähän aikaa sujuu kun kuitenkin ensi kesänä palaan jo töihin jolloin teenkin sitten loppuvuoden töitä pienellä veroprosentilla. Säästöihini en meinaa kajota kuin hätätapauksessa. Otan tämän haasteena!
(Mies on töissä mutta aion elää mahdollisimman vähän hänen kustannuksillaan - maksan esimerkiksi osuuteni asumiskustannuksista, en tosin lainanlyhennyksiä kun asuntolaina ei ole minun nimissäni).
Mutta kulutustottumukset pyrin pitämään suht pienellä liekillä ja mieheni tienaa kivasti.
"Ei ne suuret tulot vaan pienet menot!"
pärjää!
Itse olen ollut kotona 3 vuotta ja ihan hyvin pärjätään vaikka mies jäi työttömäksi 2½ vuotta sitten ja opiskeli kaksi vuotta(jolloin tulot 250e/kk)
Nyt on kotona ansiopäivärahalla 950e.
ja tosiaan mun kotihoidontuki 430e/kk.
ja tietty lapsilisät 350e.
ja menoina meillä: asunto 580e, netti 40e, puhelinlaskut n.50e ja ruoka ja pesuaineet yms. 500e/kk. Harrastukset:miehen kuntosali 60e/kk ja mun kuntosali 20e/kk.
Säästöön jää 50-80e/kk.
Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot :)
ja asumiskuluista.
Olin hoitovapaalla 2005 ja silloin oli aika tiukkaa, kun oli isot lyhennykset lainasta. Nyt asumme vuokralla ja miehen palkka on noussut, joten ihan kivasti tässä pärjäillään.