Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt meillä on oikea ongelma!

Vierailija
05.10.2010 |

Esikoinen haluaa mopoauton.

Mieheni on valmis sen ostamaan, minä taas en.

En muista koska meillä olisi ollut tällaisessa mittakaavassa olevaa kriisiä.

Asiasta riidellään päivittäin.

Minä en halua mopoautoa koska kaverin ollessa kyydissa niin keskittyminen ajamiseen herpaantuu.

Mopolla ajaessa ei voi yhtä hyvin seutustella.

Ajosilmää ei ole vielä muodostunut 15v vaikka on polkupyörällä liikkunut paljonkin.

Mopoautoa on vaikeampi ohittaa liikenteessä eli aiheuttaa vaaratilanteita muiden ajoneuvojen kanssa.

Mitä olette mieltä? Kuinka tämän voisi ratkaista?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä olisi varmasti kriisi myös jos mies olisi hankkimassa lapselle mopoautoa.

Vierailija
2/34 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvitse edes keskustella asiasta sillä molemmat ovat ehdottoman EI kannalla!! hengenvaarallisia kopperoita tuolla liikenteessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi itse noin jyrkästi mopoautoa vastaan. Omillani ei ole, nuoret on nyt 18 v ja 16 v, mutta jos tilanne olisi toisenlainen, olisin ehkä voinut mopoauton hankkiakin.

Nuorten kavereilla on joillain.

Jos on harrastuksia, on mopoautolla kulkeminen todella kätevää. Isommatkin harrastusvälineet (luistelu- tai jääkiekkokassit) saa mopoauton kyytiin.

Tulee sitä ajokokemusta ennen varsinaisen ajokortin hankintaa. Minä näen tämän hyvänä asiana: Meillä esikoinen sai ajokortin kaksi viikkoa sitten, ja kyllä on autolla ajo epävarmaa, kun hän ei ole mitään (paitsi polkupyörää) koskaan ajanut. Autossa on kuitenkin ihan erilaiset nopeudet kuin mopoautossa. Eli näen ajokokemuksen kertymisen vain hyvänä asiana.

Mopoautolla kylillä pyöriessään nuori on paljon todennäköisemmin selvin päin. Ja onhan mopoauto kuitenkin turvallisempi kuin mopo, jos jotain sattuu.

Tehän tämän ratkaisette. Mutta toivottavasti ette nuoren edessä riitele, kun sanot, että aiheuttaa riitaa päivittäin. Kyllä aikuisten pitää tällaisiin asioihin löytää yhteinen kanta.

Vierailija
4/34 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin mopoautolla joutuu tilanteisiin joihin ei mopolla joutuisi. Juuri nuo ohitukset ja sitten sillä mopoautolla ei saa ajaa pyöräteillä joilla mopolla ajo on sallittu.

Vierailija
5/34 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kevari sitten laitettiin. Itse olin mopoauton kannalla, koska se olisi tuonut jo kokemusta autolla ajoa varten ja olisi mahtunut paremmin harrastuskamppeet ym muut kyytiin. Itse olisimme tehneet niin, että olisimme itse pitäneet pojalle ns. ajo-opetusta ennen kuin olisi päässyt yksin liikenteeseen. Kavereilla on useammallakin mopoauto.

Vierailija
6/34 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kopperot ovat oikeasti hengenvaarallisia tuolla aikuistenoikean liikenteen seassa.

Vierailija
7/34 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekaan ja sitten miettikää haluatteko laittaa lapsenne sinne sekaan. Tekisi oikeasti hyvää mopoautoa kannattaville. Se tunne siellä kotterossa ei ehkä olekaan niin turvallinen.

Vierailija
8/34 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin mopoautolla joutuu tilanteisiin joihin ei mopolla joutuisi. Juuri nuo ohitukset

Mopojen ja mopoautojen rakenteellinen nopeus pitäisi nostaa 60:een kilomeetteriin tunnissa. Se vähentäisi noita ohitustilanteita reilusti.

Vierailija
9/34 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset pääsee oikeen liikenteen sekaan leikkiin autolla ajoo, niin mitä siitä voikaan seurata?

Tuo on ihan totta, että nuori ei välttämättä osaa keskittyä liikenteeseen tarpeeksi, kun on kaveri kyydissä.

Ne kun ei ole lasten leluja, mutta niille niitä kuitenkin ostellaan.

Vierailija
10/34 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvallisuus kasvaa huomattavasti kun ottaa kaistalla rohkeasti oman paikkansa, eikä nöyristele reunassa mahdollistaen niitä idioottimaisimpia ohituksia.

Vierailija
11/34 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos niihin soittaa, miten turvaton mopoauto on? Siis ihan tilastoja miten usein niille sattuu jotain. Vakuutusyhtiön mukaan molempien, mopoautojen ja mopojen vakuutukset ovat niille kannattamattomia.

Hirvittää nähdä mopoautoja liikenteessä. Niiden kuljettajien ajotyyli on välillä aika erikoista samoin kuin muiden autoilijoiden kohtelu mopoautoja kohtaan.

Vierailija
12/34 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekaan ja sitten miettikää haluatteko laittaa lapsenne sinne sekaan. Tekisi oikeasti hyvää mopoautoa kannattaville. Se tunne siellä kotterossa ei ehkä olekaan niin turvallinen.

että miettikää sitä että ne lapsenne ei osaa niitä liikennesääntöjä, ryhmittymisiä yms. Kaikkein paras olisi istua siinä vieressä kun lapsi ajaa ja katsoa miten se sujuu ilman että itse kokoajan puuttuu ajamiseen.

Vierailija
13/34 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemmin tavallinen mopo. Musta on järkkyä, kun tuolla nelostiellä ajaa näitä mopoautoja. on melkonen toi rekkaliikenne. Niin siellä sitten vielä mopoautoja.

Myönnän, että olen muutaman kerran joutunu jarruttelee aika lahjakkaasti, kun satasen alueella yks kaks eteen tulla tupsahtaa mopoauto. Joudun jäämään taakse, kun tulee toinen auto vastaan. Se jotenkin yllättää, että siinä joku körötteleekin 50 vauhtia.

Eri asia sitten jos ajetaan vain taajama-alueilla, joissa nopeudet muutenkin alempia.

Vierailija
14/34 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tytöllä ollut nyt vuoden verran mopo.

Nyt syksyllä opiskelupaikka vaihtui 20 kilsan päähän ja sitkeästi on sinne mopolla ajanut.

Busseja sinne ei kulje järkevästi ja mietitäänkin jo talvea. Itse olen vielä vuoden kotona kuopuksen kanssa joten voin edestakaisin kuljettaa, bensaa ja aikaa vaan kuluu kamalasti.

Itse jo hetken harkitsin tytölle mopoautoa, olisi kaikki ongelmat ratkenneet kertaheitolla, mutta kolumatka on todella mäkinen ja mutkainen, suorastaan vaarallinen, kun pyörätielläkään ei saisi enää ajaa.

Asia olisi aivan toinen, jos ajoreitti olisi tuvallisempi, tai tyttö ajaisi vaan tässä kylillä lyhyempiä matkoja, jossa nopeudetkaan eivät nouse suuriksi.

Riippuu paljon nuoren ajotavastakin ja kypsyydestä. Näkeehän noitakin jotka eivät tiedä liikennesäännöistä mitään.

Vierailija
15/34 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni juuri selitti samalla logiikalla.

Oli ajanut mopoauton perässä ja hyvin oli kulkenut.

En halua että lapseni ajaa ylinopeutta kun takana on autojono. ap

Vierailija
16/34 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka sisältäisi ajotunteja kyseisellä vehkeellä! Mutta kun näin ei ole ja jos miehesi ja poikasi saa tahtonsa läpi niin pitäkää nyt ihmeessä ainakin oma "autokoulu"! Kuukauden verran saisi ajaa vaan teidän kanssa tai jotaa?!

Vierailija
17/34 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mopoauton olevan paljon vaarallisempi kuin mopon. Siis haloo, lehdistäkin sen voi lukea että mopoilijoille sattuu ihan jatkuvasti kohtalokkaitakin kolareita. Se mopoauto on kuitenkin jo auto, ei sen kanssa voi toikkaroida välillä autotiellä, välillä autotien reunassa ja sitten taas pyörätiellä riippuen siitä miten itseä sattuu huvittamaan. Lisäksi mopoautolla voi ajaa myös talvella, kun useat teinit henkensä uhalla menevät lumessa mopoillaan. Mopoautolla ei myös todennäköisesti kaadu, eikä luisu yhtä helposti ojaan tms kuin mopolla.

Liikennesääntöjen opettelu on ihan teinistä itsestään kiinni, ei riipu kulkuvälineestä, ja valitettavasti liian monella on aika suuret luulot itsestään riippumatta oliko olla mopoauto vai mopo.

Mopot ja mopoautot eivät myöskään ole tarkoitettu pitkien matkojen ajeluun sekä isoille teille joissa nopeudet kasvavat joten käyttötarkoitukseensa nähden mopoauto on oikein hyvä valinta.

Se, että maksaisinko tuhansia euroja mopoautosta, kun 15-vuotias haluaa kuitenkin muutaman vuoden päästä sitten jo ihan oikean auton, on eri asia. Jos rahat riittää, niin siitä vaan.

Vierailija
18/34 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos käy niin, että isä ostaa sen mopoauton.

Olisipa tuo uusi laki jo voimassa.

Ikäraja nousee 16v ja tulee sitä ajo-opetusta myös. ap

Vierailija
19/34 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meinaat, että se huippunopeus määrittää sen nopeuden jolla sitten pitää ajaa?

Sangen monessa paikassa taajama-alueilla nopeusrajoitus on kuitenkin se 60 kmh, joten ihan tarpeellinen se olisi. Ongelmat johtuvat lähinnä nopeuseroista, joten on idioottimaista pakko-ajattaa mopoja tai mopoautoja alle viittäkymppiä kuudenkympin alueella.

Etenkään, kun laitteilla oikeasti pääsisi sitä nopeutta, mutta huippunopeutta on Suomessa keinotekoisesti rajoitettu.

Vierailija
20/34 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäisi tulla yllätyksenä jos on silmät päässä.

Siksi se kolmio on siellä takana.